قدس انلاین : دبیر جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی گفت: مجموعا و در طی دوره‌های سوم تا یازدهم، بیش از 3000 اثر به دست رسیده که به زبان‌های گوناگون بوده و نتایج آن هرسال اعلام شده است.

دریافت بیش از 3000 اثر در 9 دوره برگزاری جشنواره کتاب سال رضوی در مشهد
دکتر مجتبی بذرافشان‌مقدم که صبح امروز، 31 تیرماه در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی سخن می‌گفت اظهار کرد: امسال یازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی نیز برگزار شد و از این یازده دوره، دو دوره اولیه در مشهد برگزار نشده و از دوره سوم تا به حال، در مشهد شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی بوده‌ایم.
وی افزود: دبیرخانه جشنواره تلاش بر گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرتبط با سیره و ابعاد مختلف زندگی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا و خاندان آن حضرت و همچنین، شناسایی، تجهیز و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی-  هنری داشته است تا بتواند در این زمینه، گام‌های موثری را بردارد.
دبیر جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی اضافه کرد: فراخوان جشنواره به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تهیه شده و در سایت قرار داده شده و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال جمهوری اسلامی که در اردیبهشت‌ماه بوده است، حدود 2100 فراخوان در اختیار ناشرین داخلی و خارجی قرار گرفته است. همچنین از حدود 4000 ناشر داخلی و سازمان‌های مختلفی که در این زمینه اقدام به انتشاراتی کرده‌اند، دعوت به عمل آمده و نیز  برای نمایندگان ناشران خارجی و تشکل‌های صنفی، به همین ترتیب اقداماتی صورت گرفته که انجمن ناشران دیجیتال، انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن ناشران کودک و نوجوان، انجمن ناشران الکترونیک، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در قم، مشهد، تهران، موسسات قرآنی و انجمن‌های اسلامی ناشران مورد فراخوان قرار گرفته‌اند.
بذرافشان‌مقدم بیان کرد: تیزرهای تبلیغاتی در بیلبوردها و تلوزیون‌هایی که در اختیار آستان قدس رضوی بوده است و در سطح شهر و همین‌طور در درون حریم حرم پخش شده است. اماکن مقدس در ایران نیز این فراخوان را دریافت کرده‌اند. همچنین برای حدود 2300 ناشر و نویسنده مختلف و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، اعم از داخلی و خارجی، همچنین برای صاحبان آثار منتشره‌ای که مرتبط با امام رضا(ع) بوده، این فراخوان‌ها ارسال شده است.
وی عنوان کرد: در مجموع، 4500 ایمیل به زبان فارسی برای ایرانیان خارج از کشور، 7000 فراخوان به زبان انگلیسی و 5000 فراخوان به زبان عربی برای سفارت‌خانه‌ها، کتابخانه‌ها، مساجد و کانون‌های اسلامی مدارس خارج از کشور ارسال شده است. همچنین ناشرین و فعالان معارف اسلامی در خارج از کشور از جمله انجمن اسلامی اهل‌البیت در نیویورک، مرکز اسلامی آمریکا، فدراسیون جهانی شیعیان اثنی‌عشری لندن، مرکز اسلامی امام حسین(ع) در سیدنی و غیره نیز این دعوت‌نامه را دریافت کرده‌اند.
دبیر جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی گفت: ماحصل این اقدامات، آثاری است که پس از پالایش اولیه بیش از 324 اثر از کشورها و به زبان‌های مختلف فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، اردو و غیره به دست ما رسیده که از مجموع تعداد دریافت شده 263 اثر کتاب، 6 اثر کتاب دیجیتال، 18 اثر پایان‌نامه و 37 اثر در بخش حمایت از آثار رضوی مورد داوری قرار گرفت.
وی ادامه داد: مراحل داوری در این جشنواره شامل 4 مرحله داوری مقدماتی، داوری توسط گروه‌هی تعیین شده، توسط کارشناسان خبره و در آخر یک بازبینی نهایی بود که نتیجه داوری‌ها شامل 21 اثر در بخش کتاب، 2 اثر در بخش پایان‌نامه، 3 اثر در بخش حمایت از آثار رضوی و یک ناشر در بخش ناشر فعال انتخاب و معرفی شدند.
بذرافشان‌مقدم تصریح کرد: انتشارات آستان قدس و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آثار بسیار زیادی در این زمینه داشتند و از آن‌جا که سال‌های قبل نیز واجد امتیاز بوده‌اند، داوران تصمیم به انتخاب ناشران دیگری گرفتند یک در این بخش یک ناشر فعال از پاکستان انتخاب شد.
وی پیرامون آثار خطی و چاپ سنگی که در کتابخانه آستان قدس رضوی با موضوع حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) وجود دارد، بیان کرد: تا به الان 150 نسخه به طور خاص از نسخ خطی ارزشمند ما درباره آن حضرت است، در چاپ سنگی بیش از 320 نسخه، پایگاه کتابنامه 631 جلد و در مجموع 1101 نسخه از این نسخ مستقیما مرتبط با امام رضا(ع) است. همچنین یک جلد قرآن خطی روی پوست به خط کوفی منسوب به دست‌خط مبارک ایشان بوده و در مجموع منابع خطی، قرآن‌ها و آثار هنری در اداره مخطوطات 91740 اثر مرتبط با وجود شریف آن حضرت است.
در ادامه این مراسم، بیانیه هیات داوران یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی توسط دکتر رحیمی، نماینده هیات داوران، قرائت شد. همچنین، در این مراسم، از 29 اثر منتشرشده آستان قدس رضوی با موضوع امام رضا(ع) رونمایی شد و از آثار برتر یازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی نیز تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.