توضیحات سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با اقدامات در دست اجرا برای جلوگیری از شیوع ویروس آنفلوانزا بدون اشاره به تأثیر شکار و صید و عرضه پرندگان مهاجر در شیوع این ویروس خسارت‌بار حکایت از امید مسئولان این سازمان به صدور پروانه شکار پرندگان دارد.

آقای مدیر، برای مهار آنفلوانزا، شکار پرندگان را ممنوع بفرمایید

به گزارش قدس آنلاین،بیش از دو ماه پیش بود که رئیس سازمان دامپزشکی کشور در راستای جلوگیری از شیوع مجدد ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که پرندگان مهاجر، ناقل آن هستند از سازمان حفاظت محیط زیست خواست هرچه زودتر ممنوعیت صید و شکار پرندگان در سال جاری را به اطلاع عموم برساند تا اعلام دیرهنگام این ممنوعیت مانند سال‌های گذشته، بهانه‌ای به دست صیادان و سودجودیان نداده باشد. صیادانی که طی دو سال گذشته پس از اعلام ممنوعیت شکار و صید پرندگان مهاجر در فصل پاییز، با این توضیح که از ماه‌ها قبل برای صید پرندگان برنامه‌ریزی کرده‌اند و دام و دانه تهیه کرده‌اند از اجرای قانون سرباز زدند.

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور ۲۹ اردیبهشت با تاکید بر اهمیت تعامل کلیه نهادهای ذی‌ربط در پیشگیری از گسترش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری به تسنیم گفت: از کلیه اعضای ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌خواهم در تمامی ماه‌های سال به تمامی مصوبات عمل کرده و انجام مسئولیت‌های خود را به نیمه دوم سال که فعالیت ویروس آغاز می‌شود محدود نکنند. به علاوه با توجه به گسترش ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و خسارات ناشی از آن به مرغداری‌ها در سال گذشته و با در نظر گرفتن لزوم جلوگیری از صید و عرضه پرندگان مهاجر در سال جاری، از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهیم ممنوعیت صید و شکار پرندگان در سال جاری را از همین حالا به رسما اعلام کند تا صیادان در انتظار صدور پروانه برای صید و شکار در نیمه دوم سال برنامه‌ریزی نکنند.

اما سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون واکنشی به درخواست سازمان دامپزشکی نشان نداده و به نظر می‌رسد اعلام ممنوعیت شکار و صید پرندگان در سال جاری، تا اطلاع ثانوی در دستور کار مسئولان این سازمان قرار ندارد. مسئولانی که اخیراً با لغو ممنوعیت ۵ ساله شکار چارپایان و صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی در زیستگاه‌های کشور، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند اما طعم خوش بهای دریافتی از محل فروش این پروانه‌های شکار، آن قدر به مذاقشان خوش آمده که نه تنها از موضع خود کوتاه نیامده‌اند بلکه ظاهراً تصمیم دارند با وجود خسارت‌های گسترده‌ای که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی دو سال گذشته به صنعت مرغداری وارد کرده تا آخرین لحظه امیدشان را به امکان صدور مجوز صید و شکار پرندگان هم حفظ کنند.

این را می‌توان از توضیحات مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست که بعد از دو ماه سکوت در برابر درخواست رئیس سازمان دامپزشکی کشور، امروز روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده استنباط کرد. توضیحاتی که در آن از جا سخنی به میان آمده الا آنچه از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود: اعلام ممنوعیت شکار و صید پرندگان مهاجر در سال جاری.

توضیحات مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست که در آن حتی اشاره‌ای به تاثیر صید و شکار و عرضه پرندگان مهاجر در شیوع این ویروس خسارت‌بار نشده را در ادامه می‌خوانید:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، طی سالهای اخیر، شیوع بیماریهای واگیر از دامهای اهلی به حیات وحش مانند طاعون نشخوارکنندگان دامهای کوچک و همچنین بیماریهایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان مهاجر آبزی،موجب تلفات قابل ملاحظه ای در حیات وحش کشور شده و به جرات می توان اینگونه بیماریها را از جمله عوامل تهدید مهم برای حیات وحش کشور دانست.

سید مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی با اشاره به موارد مذکورگفت: ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در حیات وحش کشور برای اولین بار در زمستان سال (؟؟؟؟) در تعدادی از قوهای تالاب انزلی گزارش شد و در طی سالهای اخیر سویه های جدیدی از این ویروس در حیات وحش و پرندگان بومی و صنعتی مشاهده شده است.

مقدم افزود: علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی و اثرات سوء که بر صنعت مرغداری کشور طی سالهای اخیر وارد کرده است ، در حیات وحش نیز از دو جنبه حائز اهمیت است،زیرا علاوه بر اینکه پرندگان وحشی می توانند بعنوان حامل ویروس،آنرا به پرندگان اهلی منتقل کند، در مواردی ویروس بیماری موجب تلفات قابل ملاحظه ای در پرندگان وحشی و بخصوص پرندگان مهاجر آبزی می شود. لذا هر گونه اقدام در رابطه با پیشگیری از شیوع ویروس عامل بیماری و همچنین کنترل بیماری منوط به تعامل و همکاری دستگاههای ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست،سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و ..... است.

وی گفت: به همین منظور دستورالعمل اجرایی مدیریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با محوریت سازمان دامپزشکی کشور و همکاری کلیه دستگاههای ذیربط تهیه و ضمن تبیین و تفکیک وظایف دستگاهها نهایتا ابلاغ شده است و لازم است که سازمان حفاظت محیط زیست نیز همچون سنوات گذشته همکاری لازم را در خصوص مقابله با این بیماری بعمل آورد.

مقدم با اشاره به اینکه پیشنهادات اصلاحی مورد نظر سازمان در خصوص وظایف پیش بینی شده مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست در دستورالعمل مذکور به ستاد اجرایی آنفلوانزا منعکس شده است،گفت: در اولین جلسه کارگروه آنفلوانزا طی سال جاری که روز سه شنبه هفته جاری در محل معاونت محیط طبیعی برگزار شد،سعی شد بدوا نسبت به تفکیک وظایف اعضاء کارگروه آنفلوانزا در سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس وظایفی که در دستورالعمل ابلاغی از ستاد اجرایی آنفلوانزا برای سازمان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد : اقداماتی که لازم است از جانب ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی به انجام رسد، بحث و تصمیم مقتضی اتخاذ شود و با توجه به تاکید معاونت محیط طبیعی بر لزوم راه اندازی سیستم پایش در سطح کشور و اطلاع رسانی بموقع از استانها به ستاد در مواقع مواجهه با موارد مشکوک به بیماری،همچنین مواردی که از جانب مشاور ریاست سازمان در خصوص ضرورت داشتن بانک اطلاعاتی مناسب ، پیشرو بودن در اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با بیماری در حیات وحش کشور، تجزیه و تحلیل وقوع بیماری در حیات وحش طی سالهای گذشته و ضرورت همکاری و تعامل ستاد و استانها ارایه شد.

مقدم تصریح کرد: نهایتا مقرر شد ضمن ارسال دستورالعمل اجرایی مدیریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی، در جلسه بعدی کارگروه وظایف ستادی و استانها با جزییات کامل  احصا و  به دفاتر ستادی ذیربط و ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی ابلاغ شد.

به گزارش تسنیم، بازار غیرقانونی عرضه پرندگان مهاجر در فریدونکنار که ۱۵ سال به‌عنوان لکه‌ای تاریک بر نام این شهرستان سایه افکنده بود، اسفند ۹۶ تعطیل و کلیه جایگاه‌های آن تخریب شد. طی گذشته، مسئولان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، بارها این بازار غیرقانونی را کانونی برای شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان اعلام کرده و با تأکید از لزوم تعطیلی آن از مردم خواسته‌اند از نزدیک شدن به این مرکز خودداری کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.