قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: روستای بهارستان با نام قبلی کورده در سی کیلومتری مشهد واقع شده است.روستایی محروم با دانش آموزان مستعد و کوشا.

یک هنرستان فنی بیخ گوش مشهد بدون آب شرب/ دانش آموزان باید با گالن آب بیایند تاتشنه نمانند/ زمستان باید یخ بشکنیم تا امکان استفاده ازسرویس بهداشتی فراهم باشد

هنرستان کار دانش ثامن الحجج(ع) یکی از مدارس این منطقه است که با سابقه یازده ساله تا کنون مهندسین و متخصصین زیادی را پرورش داده است. نمونه اش اینکه این مدرسه با همه کمبودها ومحرومیتها توانسته رتبه اول رشته تراشکاری که در میان مدارس کشور و رتبه برتر استانی در رشته برق صنعتی را بدست اورد.

این هنرستان با مساحتی سه هزار متری در دو طبقه و جمعا شش کلاس به تعلیم و تربیت ۱۲۰ دانش اموزش در سه رشته تراشکاری، برق صنعتی، جوشکاری برق مشغول است.اما این هنرستان هم به مانند خیلی از مراکز اموزشی دیگر از مشکلات اقتصادی که این سالها گریبانگیر موسسات و مراکز مختلف شده است مصون نمانده است.

سید سعید ادهم دوست مدیر این هنرستان که از ابتدای خدمت در این منطقه بوده و الان هم چند سالی است که در این هنرستان مشغول به فعالیت است در خصوص مشکلات این مرکز اموزشی با توجه به کارایی و نوع رشته ای که در این مدرسه تدریس می شود گفت: این مدرسه شاید جزو معدود مدارسی باشد که حتی از کمک اولیای دانش اموزان انهم به علت ضعف مالی که دارند محروم است و تقریبا همه هزینه دانش اموزان توسط افراد خیر و معلمان همین مرکز پرداخت می شود.

هنرستان کار دانش ثامن الحجج(ع) با توجه به تعریفی که دارد طبیعتا باید چندین کارگاه مختلف برای تعلیم عملی دانش اموزان داشته باشد ولی عملا از امکانات کمک اموزشی از قبیل کارگاه که نیاز این نوع از مدارس است محروم میباشد و دانش اموزان ما برای استفاده از فضاهای اموزشی مثل کارگاه های تراشکاری، جوشکاری، برق صنعتی و...مجبورند به خارج از مدرسه بروند و از کارگاه های دیگری که در سطح شهرک صنعتی وجود دارد استفاده کنند. که همین قضیه هم برای بچه ها خالی از خطر نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ کارگاه فنی در این هنرستان که رشته فنی در آن تدریس می شود وجود ندارد تنها یک کارگاه رایانه داریم که با کمک پنجاه درصدی خیری با یکسری کامپیوتر های دست دوم اماده و استفاده می شود. حتی یکسری تعمیرات مانند دیوار کشی، تعمیر نماز خانه و ...را همکاران با کمک خود بچه ها انجام می دهند تا حداقل از این طریق هم در هزینه ها صرفه جویی کنیم.حضور همکاران دلسوز که تقریبا همه از اساتید دانشگاه و رتبه های برتر در رشته های خودشان هستند توانسته استعدادهای زیادی را از این مدرسه راهی دانشگاه و بازار کار کند و در همه موارد برای بچه ها و مدرسه و خود من کمک زیادی هستند.

ادهم دوست در خصوص یکی از مشکلات اصلی مدرسه که همانا نبود اب شرب برای استفاده دانش اموزان است گفت: این مدرسه در همه این سالها تقریبا هیچ گاه کنتور ابی نداشته است هر چند پیش از این اب هنرستان از طریق کارخانه یخ سازی که در این نزدیک وجود دارد تامین می شده ولی الان تقریبا چهار سال است که بنا بر دلایلی این کارخانه دیگر تمایلی برای تامین اب مدرسه ندارد و ما در این چند ساله همیشه با هزار سختی اب مدرسه را تامین کرده ایم.

مدیر این هنرستان ادامه داد: نمونه دیگری که می گویم این مدرسه معلمان دلسوز و نمونه ای دارد همین است که اب شرب مدرسه روزانه و با گالن از طریق منازل معلمان برای اشامیدن دانش اموزان تامین می شود و اب غیر شرب مدرسه که برای مصارف دیگر دانش اموزان نیاز است را هر ماهه با تراکتور در داخل تانکر های ابی که برای نگهداری اب مورد نیاز مصارف بهداشتی دانش اموزان تهیه کرده ایم نگهداری می کنیم که هزینه آنهم با کمک خیرین تهیه می شود.

باید درنظر داشت که زمستان اینکار بسیار دشوار است و برفرض تهیه اب درتانکر خیلی زودو با اندک سرمایی اب یخ میزندو امکان استفاده وجود ندارد. درفصول گرم هم که نیاز ابی دانش اموزان بسیار بیشتر از چیزی است که بتوان با تانکرو تراکتور تامین کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا برای تامین اب هنرستان از لوله کشی و از داخل روستا استفاده نمی کنید گفت: در حال حاضر نه امکان لوله کشی مسافت چهارصد متری را از داخل روستا به مدرسه را برای تامین اب داریم و نه شورای روستا حاضر به همکاری برای اب این مدرسه است . چون اولا تا کنون چندین بار لوله ابی را که به زحمت کشیده شده قطع کرده اند و از ان گذشته هزنیه لوله کشی این  مسافت زیاد برای مدرسه ای که هزینه هایش را به سختی فراهم می کند اصلا مقرون به صرفه نیست.

وی در خصوص هزینه هایی که این صد و بیست دانش اموزی نیاز دارند گفت: این مدرسه فنی است و طبیعتا همه دانش اموزان باید از لباس ها و کفش های ایمنی خاصی استفاده کنند که با احتساب بیمه و کتاب و رفت و آمد کارگاه ...هزینه هر دانش اموز در سال نزدیک به پانصد هزار تومان است که چون خود دانش اموزان توان پرداخت این مبلغ را ندارند و باید از محل دیگری مثل کمک مردمی و خیرین فراهم شود این را هم به مشکلات مدرسه اضافه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.