قدس آنلاین: مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) از تولید برنامه‌های بین‌المللی منطبق با سیره رضوی در این شبکه خبر داد.

تولید برنامه‌های بین‌المللی منطبق با سیره رضوی/ شبکه بین‌المللی امام رضا(ع) با شبکه‌های اسلامی برنامه‌سازی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین محمد امین توکلی‌زاده در گفت‌وگو با فارس گفت: شبکه بین‌المللی امام رضا(ع) با هدف ترویج فرهنگ رضوی و تقریب مذاهب بین مسلمانان تاسیس شده است.

مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) ادامه داد: چهار شبکه در دستور کار تولیت آستان قدس رضوی قرار گرفته است که شبکه عرب زبان از سال گذشته کار خود را آغاز کرده و ۳ شبکه دیگر به‌زبان‌های انگلیسی و فارسی اردو در دستور کار این تولیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه این شبکه به‌صورت آزمایشی از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، بیان کرد: پخش آزمایشی با یک برنامه تکرار شونده چهار ساعته که شامل پوشش برنامه‌های حرم، همایش‌های جهان اسلام و برنامه‌هایی که موجب وحدت مسلمانان می‌شود، است.

توکلی‌زاده با بیان اینکه ساختار متنوعی برای شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) در نظر گرفته شده است؛ عنوان کرد: این شبکه با ساختارهای متنوع طراحی شده، یعنی برای کودک، نوجوان و جوان برنامه‌ریزی خود را دارد که زمانی که تولید برنامه‌ها  شکل بگیرد، دایره مخاطبان به‌مرور زمان بیشتر می‌شود.

مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) ادامه داد: در اجلاس اتحادیه شبکه‌های اسلامی که سال گذشته در مشهد برگزار شد، ما با سایر شبکه‌ها تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله تبلیغ شبکه‌های هم امضا شد.

وی اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه، ما توانستیم در ایام اربعین با همکاری شبکه النعیم، مراسم اربعین را پوشش دهیم، همچنین، در حوزه‌های تامین برنامه و برنامه‌سازی مشترک با سایر شبکه اسلامی، فعالیت‌هایی آغاز شده است.

توکلی‌زاده ادامه داد: علاوه بر شبکه‌های خارجی، برنامه‌ریزی کردیم تا با شبکه‌های داخلی نیز که برنامه‌هایی با دو زبان دارند را در این شبکه پخش کرده، با این شبکه‌ها همکاری داشته باشیم.

مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) با بیان اینکه شبکه در آغاز راه است؛ متذکر شد: به طور معمول، مسئولان شبکه‌ها چند سالی را صرف تولید می‌کنند، بعد شبکه خود را افتتاح می‌کنند، اما با توجه به‌ضرورت‌های موجود، پخش این شبکه آغاز شد، باید صبور بود تا تولیدات این شبکه افزایش و دایره مخاطبین این شبکه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این شبکه، عمده جهان اسلام را پوشش می‌دهد؛ افزود: تلاش ما این است در گام بعدی به‌سراغ زبان اردو برویم تا بتوانیم مخاطبانی که در شبه قاره هند و شرق  آسیا هستند را نیز جذب کنیم.

توکلی‌زاده در پاسخ به‌این سئوال که آیا در چشم‌انداز این شبکه مشخص شده چند سال دیگر به‌پوشش منطقه فوق دست می‌یابید؟، بیان کرد: اینکه چند سال دیگر می‌توانیم به‌این مقدار پوشش دست پیدا کنیم، بسته به‌میزان تولیدات دارد، همچنین، صنعت تلویزیون، صنعت گرانی است و باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) در مورد تعداد نیروهایی که با این شبکه همکاری دارند؛ اظهار کرد: با توجه به‌اینکه این شبکه به‌نام امام رضا (ع) است، بسیاری با ما به‌صورت افتخاری همکاری می‌کنند و می‌توان گفت، بیش از ۷۰ نفر با این شبکه همکاری دارند، از جمله اعضای شورای عالی شبکه که با حضور نخبگانی همچون حجت‌الاسلام کریمیان رئیس اتحادیه تلویزیون‌های جهان اسلام و جبلی معاون برون مرزی صداوسیما اشاره کرد.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم، بدنه اجرایی شبکه را بدنه کوچک  و چابکی در نظر بگیریم و سعی کنیم، بخش فکری و نرم‌افزاری شبکه را مطلوب‌تر در نظر بگیریم.

توکلی‌زاده در پاسخ به‌این سئوال که آیا این شبکه در مشهد قابل تماشا است؟؛ افزود: این شبکه برای داخل کشور طراحی نشده، چراکه این یک شبکه بین‌المللی بوده و قرار است، کل خاور میانه و شمال آفریقا را پوشش دهد.

مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) بیان کرد: برای دریافت این شبکه در هتل‌ها مشهد به‌خصوص هتل‌های که مشتری عرب‌زبان دارند، تلاش شده از طریق اینترنت وب، «آی وی تی وی» بتوانند این شبکه را ببیند.

وی با اشاره به‌تازه تاسیس بودن و آزمایشی بودن این شبکه اظهار کرد: برای نظرسنجی و گرفتن نظر مخاطبان در رابطه با کیفیت برنامه‌ها هنوز زود است، باید این شبکه فعالیت رسمی خود را آغاز کند، بعد به‌سراغ نظرسنجی برویم.

توکلی‌زاده افزود: در حال حاضر از طریق شبکه‌های اجتماعی در حوزه عربی ارتباط تعاملی و نزدیکی با مخاطب خود داریم تا اگر مخاطب نظری دارد، آن را اعمال کنیم، اما رفته رفته باید نظرسنجی را نیز انجام دهیم.

مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) در پاسخ به‌این سئوال که آیا در خصوص زمینه‌سازی ظهور برنامه دارید؟؛ گفت: در این شبکه، یک نظام موضوعات برای برنامه‌سازی را شکل داده‌ایم، همین شورای عالی که از آن یاد کردیم و تولیت آستان قدس رضوی محورهای اصلی سیاست‌گذاری هستند.

وی با بیان اینکه موضوعاتی که در این شورا تعیین می‌شود با برنامه‌سازان درمیان گذاشته می‌شود و براساس آن برنامه تولید می‌شود؛ یادآور شد: مطمنا بحث مهدویت و ظهور جزو موضوعاتی است که مورد توجه شورای عالی سیاستگذاری و در نتیجه برنامه‌سازان این شبکه قرار دارد.

توکلی‌زاده در رابطه با تامین هزینه‌های این شبکه اظهار کرد: تامین همه هزینه‌های این شبکه برعهده آستان قدس رضوی است، با توجه به‌اینکه بخشی از موقوفات درراستای ترویج فرهنگ رضوی وقف شده، از این بخش موقوفات، هزینه‌های شبکه بین المللی امام رضا (ع) تامین می‌شود.

مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: آستان قدس در نظام مالی خودش تلاش کرده، از بسترهای نوین برای ترویج فرهنگ رضوی بهره ببرد، یکی از این شیوه‌های نوین، ایجاد شبکه‌های تلویزیونی است.

وی با بیان اینکه توجه به‌جهان اسلام یکی از موضوعاتی است که مورد توجه و اولویت‌های تولیت قرار دارد؛ تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی جدید آستان قدس رضوی این شبکه در این جهت ایجاد شد.

توکلی‌زاده با بیان اینکه قرار بود ابتدا ما به‌شبکه زیارت کمک کنیم؛ عنوان کرد: با توجه به‌آماده نبودن زیرساخت‌های شبکه زیارت، اینکه تصمیم گرفته شد که یک شبکه به‌زبان عربی تاسیس شود.

مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) ادامه داد: همکاری و کمک به‌شبکه زیارت همچنان در اولویت‌های آستان قدس قرار دارد، شبکه زیارت را صداوسیما تاسیس می‌کند و شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) زیر نظر اتحادیه شبکه‌های تلویزیونی اسلامی ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به‌اینکه بیش از ۲۰ شبکه فارسی‌زبان برای ایران طراحی شده و ۲۴۰ شبکه فارسی‌زبان بر علیه اعتقادات و ارزش‌های و فرهنگ ما برنامه پخش می‌کنند، اینکه ما چند شبکه در زمینه فرهنگ و حفظ اعتقادات سرزمین‌مان داشته باشیم، موضوعی بدیهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.