قدس انلاین : فرآیند نوبت دهی به بیماران در برخی مراکز درمانی دولتی و خصوصی به ویژه در کلانشهرها با دریافت زیرمیزی همراه شده که چالشی پر اهمیت در حوزه سلامت به شمار می رود.

منشی ها هم درمشهد زیرمیزی می گیرند

 این روزها گرفتن نوبت از پزشکان متخصص به ویژه پزشکانی که شهرت یافته اند، یکی از مشکلات و دغدغه های بیماران و خانواده آنان می باشد و مراجعان را به سوی پیدا کردن آشنا، پارتی و سایر راههای غیر قانونی سوق می دهد.

رواج پدیده هایی مانند گرفتن زیرمیزی توسط برخی منشی های پزشکان معروف در مطب ها از واقعیت هایی است که مسئولان حوزه بهداشت و درمان نیز بر آن اذعان دارند.
بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی مشهد تعداد مطب های فعال در این شهر بیش از سه هزار مطب پزشکان متخصص و عمومی است.
یکی از شهروندان مشهد در این زمینه گفت: برای وقت گرفتن از پزشکان مشهور که نوبت های چند ماهه دارند، به منشی های آنها پول می پردازم و بدین ترتیب سریع نوبت می گیرم.
وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: در این شرایط گاهی بیشتر از مبلغ ویزیت دکتر پول لای دفترچه می گذارم و آن را روی میز منشی قرار می دهم و منشی خود متوجه منظورم شده و کارم را راه می اندازد.

* تخلفات منشی ها به علت نبود سیستم ارجاع پزشکی است
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در این باره گفت: حدود هفت هزار و 500 پزشک در شهر مشهد فعالیت دارند که 2 هزار و 600 نفر از این تعداد پزشکان متخصص بوده و بقیه پزشک عمومی هستند.
دکتر سروش احمدی افزود: بیش از سه هزار نفر از پزشکان مزبور در شهر مشهد مطب دارند و بقیه در مراکز درمانی و بیمارستان ها فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: تاکنون گزارش هایی از تخلفات مربوط به پرداخت پول به منشی های پزشکان برای نوبت گیری به نظام پزشکی مشهد واصل شده که بیشتر مرتبط با پزشکان متخصص است.
وی گفت: در این راستا پزشکان مزبور دعوت شده اند و تخلفات مورد رسیدگی قرار گرفته است اما باید به دنبال چاره اساسی بود.
احمدی افزود: تخلفات منشی ها در مشهد اغلب در کمتر از 200 مطب پزشکان معروف است که دارای بیمار بسیار می باشند.
وی اظهار داشت: راهکار اصلی رفع تخلفاتی مانند زیرمیزی منشی ها، عملیاتی شدن سیستم ارجاع پزشکی و همچنین اصلاح فرهنگ مردم در مراجعه به پزشک است.
وی گفت: بسیاری از مردم برای یک بیماری کوچک ترجیح می دهند به پزشکان متخصص و معروف مراجعه کنند که این امر علاوه بر سرگردانی خودشان، مشکلاتی برای سایر بیماران که نیازمند خدمات تخصصی هستند نیز به دنبال دارد.

* طرح ضربتی نظارت بر مطب های پزشکی
مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: منشی های برخی مطب ها به ویژه مطب پزشکان متخصص در این شهر اقدام به برقراری ارتباطات نامناسب مالی با بیماران کرده اند.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: آنان در مقابل دریافت پول از بیمار نوبت اورژانسی به مریض می دهند که گاهی مبلغ دریافتی از مبلغ ویزیت پزشک هم بیشتر است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر برخی منشی ها با داروخانه ها، آزمایشگاه ها و رادیولوژیست ها نیز قراردادهای غیرقانونی می بندند و بیماران را هدفمندانه به این مراکز ارجاع می دهند و از مراکز مزبور پورسانت دریافت می کنند.
وی با اشاره به اقداماتی که برای مقابله با تخلفات منشی ها انجام شده، گفت: در هفته های اخیر از طریق مکاتبه با سازمان نظام پزشکی به تمام پزشکان اعلام شده است که طبق ماده 13 قانون نظام پزشکی، مسئولیت و نظارت بر کار منشی ها بر عهده پزشکان است و اگر تخلف محرز شود، برخورد قانونی خواهد شد.
انجیدنی، از اجرای طرح ضربتی نظارت بر فعالیت مطب های پزشکی خبر داد و افزود: از هفته آینده بازرسان به طور نامحسوس در مطب ها حضور می یابند و با دریافت پول اضافی توسط منشی ها و انعقاد قرارداد مالی آنان با داروخانه ها، آزمایشگاهها و مراکز رادیولوژی رخورد می کنند.
وی اظهار داشت: نوبت دهی کلینیک های ویژه در بیمارستان های دولتی خراسان رضوی از چند سال گذشته به صورت اینترتی و تلفنی انجام می شود که نواقص مربوطه در این زمینه نیز رفع خواهد شد.
وی گفت: با اجرای طرح نظام ارجاع پزشکی که در سال جاری در مناطق زیر پوشش این دانشگاه محقق خواهد شد، بسیاری از مشکلات بیماران در زمینه نوبت دهی برطرف می شود.
انجیدنی افزود: در ماههای اخیر تلاش شده است که سیستم نوبت دهی در کلینیک های خصوصی و مطب های پزشکان از طریق نرم افزارهای مربوطه مانند 'سلام دکتر' یا 'سلام پزشک' راه اندازی شود که اکنون مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما هدف اصلی ما ساماندهی و پیاده سازی سیستم نوبت دهی یکپارچه است.

* علاوه بر منشی با پزشک نیز برخورد خواهد شد
معاون حقوق عامه دادسرای استان خراسان رضوی نیز گفت: امسال با تخلفات مربوط به منشی های شاغل در مطب های پزشکان به طور جدی برخورد می شود.
محمد بخشی محبی افزود: این تخلفات در چارچوب قانون و آیین نامه رسیدگی به تخلفات صنفی شاغلان و حرف پزشکی مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت محرز شدن تخلف، پزشک و منشی هر دو به مجازات محکوم خواهند شد.
وی اظهار داشت: در ماده 12 و 13 آیین نامه مزبور به صراحت مجازات این تخلفات بیان شده است و در ماده 28 قانون نظام پزشکی برای این تخلفات مجازات توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی، الصاق رای در تابلو نظام پزشکی و محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی از سه ماه تا یکسال پیش بینی شده است.
وی گفت: برخی از تخلفات صنفی در این حوزه ممکن است جنبه مدنی، کیفری و حقوقی داشته باشد که در این صورت مجازات های سنگین تر برای متخلفان در نظر گرفته می شود.
نماینده دادسرای استان در کمیته سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی افزود: توقع ما از جامعه پزشکی شامل جراحان، پزشکان، پرستاران و افرادی که در مطب ها و مراکز درمانی مشغول کار هستند، این است که شان حرفه پزشکی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.