هاشم رسائی فر: حتماً شما هم عبارت «یک بام و دو هوا» را بارها و بارها شنیده‌اید. همان عبارتی که بیانگر تبعیض در یک مقوله واحد است. راستش را بخواهید همین چند روز پیش بود که با نمونه‌ای از همین تبعیض‌ها روبه رو شدیم و آنجا بود که یک بام و دو هوای دیگری در ذهن ما شکل گرفت.

سیاست یک بام و دو هوا در تخریب باغ ویلاهای کاهو!

ماجرا از این قرار است که چندی قبل گویا جهاد کشاورزی چناران در اقدامی ضربتی مباردت به تخریب برخی از حصارکشی‌ها و باغ ویلاهایی می‌کند که در محدوده روستای کاهو قرار دارند. تا اینجای کار که هر کدام از من و شما که موضوع را ندانیم، فکر می‌کنیم بناهایی که غیرقانونی ساخته شده‌اند، مورد تخریب واقع شده‌اند، اما وقتی از نزدیک ماجرا را دنبال می‌کنید، متوجه همان تبعیضی که عنوان شد، می‌شوید.

آنچه در ظاهر دیده می‌شود، تخریب یکسری باغ ویلا و باغ حصار کشیده شده است که در یک مکان و در همسایگی هم قرار دارند، اما وقتی دقت بیشتری می‌کنید، متوجه این موضوع می‌شوید که در همین موقعیت مکانی برخی از باغ ویلاهایی که چسبیده به همسایه بغلی هستند، سالم مانده‌اند و تخریب نشده اند! نمونه جالب تری که دیده شده، این است که همسایه‌های چپ و راست یک باغ ویلا تخریب شده‌اند و این باغ ویلا سالم و بدون تخریب در این وسط باقی مانده است!

*همسایگانی که متمایز شدند!

برادران ذکاوتی که به قول خودشان چندین سال است که در این منطقه زمین دارند و باغ ویلاهای آن‌ها تخریب شده است در این خصوص به خبرنگار ما می‌گویند:برخی از بناهایی که الآن دچار تخریب شده است بیش از 15 سال است که ساخته شده است و این را می‌توان از بقایای تخریب‌ها فهمید، اما همسایه همین باغ ویلا که زمان ساخت آن‌ها خیلی کمتر است، ساختمانی دارد که همچنان بدون اینکه مشکلی برایشان پیش بیاید، سالم باقی مانده است. ما به اینکه چرا و چگونه این همه خسارت به ما و بقیه همسایه‌ها وارد شده است و حاصل زحمت چندساله ما تخریب شده، کاری نداریم، اما اگر قرار به تخریب باشد، چرا باید قانون برای دیگران فرق داشته باشد و تخریبی برای آن‌ها وجود نداشته باشد؟

یکی از برادران گفت: ساعت 6 روزی که اینجا تخریب شد، کارگری که برای آبیاری درختان به اینجا آمده بود به من زنگ زد و گفت قبل از اینکه من به اینجا برسم، مأموران جهاد کشاورزی آمده و اینجا را تخریب کردند.

وی ادامه می‌دهد: معمولاً قبل از اینکه هر مکانی تخریب شود، اخطار چند باره‌ای برای صاحبان آنجا صادر می‌شود و این امر به آن‌ها گوشزد می‌شود، اما جز یک مورد که آن هم فکر می‌کنم دو سال قبل بود و به صورت شفاهی عنوان شده بود، مورد دیگری مبنی بر اقدام به تخریب و غیرقانونی بودن یا حتی اخطار نبوده و به یکباره تخریب شده است؛ آن هم به صورت گزینشی تخریب‌ها انجام شده که این جای سؤال‌ دارد. مگر همسایه دیوار به دیوار ما و بقیه دوستانی که ملکشان تخریب نشده، خونشان رنگین‌تر بوده که قانون در مورد آن‌ها طور دیگری تصمیم گیری می‌کند؟

آنها عنوان داشتند که اینجا تنها جایی نیست که تخریب صورت گرفته، بلکه مناطق دیگری هم به همین منوال تخریب هایی اتفاق افتاده است و قانون برای همه به یک صورت اجرا نشده است!

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.