سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که زلزله‌های اخیر در استان‌های کرمانشاه و کرمان تلفات جانی در پی نداشت، گفت: در این حوادث در مجموع ۲۸۱ نفر مصدوم شده‌اند.

در زلزله‌های کرمانشاه و کرمان  ۲۸۱ نفر مصدوم شدند

 به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ دکتر ایرج حریرچی صبح امروز و در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ما درباره آخرین آمار تلفات و مصدومان وقوع زلزله در عصر دیروز و دیشب در استان‌های یاد شده گفت: در این حوادث تلفات جانی نداشتیم اما ۲۶۰ نفر در کرمانشاه و ۲۱ نفر هم در استان کرمان مصدوم شدند که اکثر آنها پس از درمان سرپایی مرخص شدند و تعدادی هم بستری هستند.

وی در همین زمینه خواستار حفظ خونسردی مردم به هنگام وقوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی شد و گفت:  بسیاری از افراد فقط به خاطرترس از این گونه حوادث و به هنگام فرار دچار مصدومیت می‌شوند و گاهی حتی جانشان را از دست می‌دهند بنابراین بهتر است افراد در کنار آموزش‌های ایمنی در مقابل زلزله خونسردی خودشان را حفظ کنند.

وی در ادامه از کاهش 65 درصدی  مرگ و میر کودکان زیر 5 سال کشور خبر داد و گفت: در بیست سال منتهی به سال ۹۵، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، به عنوان یکی از شاخص‌های مهم بهداشتی درمانی کشور از 3/45 در هزار تولد به 5/15 در ۱۰۰۰ رسیده است که این رقم کاهش بیش از ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 به گفته وی در حالی که تا قبل از انقلای اسلامی‌از هر 1000 کودک متولد شده  800 کودک به بالای سن 5 سالگی می‌رسید اما الان از هر هزار نوزاد  ۹۸۵ نفر به سن بالای ۵ سالگی می‌رسند.

به گفته وی امید به زندگی در ایران طی 20 سال منتهی به 95   هفت سال افزایش داشته است .

وی سپس به بحث کمک‌های مردمی‌ به حوزه سلامت پرداخت گفت:  علاوه بر 243 گروه جهادی که در مناطق محروم فعالیت دارند، 890 مؤسسه خیریه سلامت در کشور مشغول به فعالیت هستند که تقریباً نیمی ‌از آن‌ها  صورت مستقل مؤسسه درمانی خیریه دارند که آمار این گونه مراکز درمانی به 407 مرکز می‌رسد.

وی در همین زمینه از افزایش کمک‌های مردمی‌ به حوزه سلامت خبر داد و گفت: در سال 95 در مجموع خیرین  هزارو پانصد میلیارد تومان به این حوزه کمک کردند که این رقم در سال 96 به هزارو 700 میلیارد تومان رسید که رقم قابل توجهی است.

وی هرچند ادامه و گسترش دامنه کمک‌های خیرین به بیماران نیازمند را ضروری دانست اما خواستار عدم کمک به بیماران ساختگی و بیمارنما شد و گفت: بهترین راه برای کمک به بیماران نیازمند از طرق مراکزشناخته شده  رسمی‌ و دولتی است که بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های این گونه بیماران را پوشش می‌دهند. با این وجود اگر مردم  می‌خواهند به صورت موردی به بیماری کمک کنند، توصیه می‌شود از پرداخت نقدی خودداری نمایند و مبلغ مورد نظر را به مراکز ارائه خدمت مثل داروخانه یا بیمارستان بدهند تا جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته شود.

حریرچی در واکنش به پخش کلیپی در فضای مجازی که قطع برق اتاق عمل جراحی یکی از بیمارستان‌های کشور را نشان می‌دهد، گفت: بیش از 1000 بیمارستان در کشور  وجود دارد که که هر کدام از آنها حداقل دارای  ۴ تا ۵۰ اتاق عمل هستند. ضمن این که همه اتاق‌های جراجی مجهز به برق اضطراری هستند از این رو به علت قطعی برق در کشور تاکنون مشکل خاصی برای هیچ بیماری ایجاد نشده است بنابراین از بعضی از همکاران گله دارم که قطع یک دقیقه‌ای برق اتاق عمل را به عنوان یک نقیصه مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره دریافت اضافی از بیماران بابت ویزیت از سوی برخی از پزشکان گفت: رقم ویزیت در بخش خصوصی برای پزشک عمومی، ٢٤ هزار و ٥٠٠ تومان، برای پزشک متخصص ٣٨ هزار و ٤٠٠ تومان و برای پزشک فوق تخصص نیز ٤٧ هزار و ٩٠٠ تومان است بنابراین اگر هر پزشکی بیش از ارقام یاد شده از بیماران دریافت کند  مرتکب تخلف شده است که باید طبق مقررات با متخلف برخورد شود .

به گفته وی در اکثر  شهرستان‌ها دریافت ویزیت بیش از رقم‌های مصوب رو به کاهش است اما در تهران تخلفات قابل توجهی رخ می‌دهد که برای مقابله با این موضوع  وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی برنامه‌هایی در دست اقدام دارند.در واقع در مرحله نخست به متخلف تذکر داده می‌شود و در گام بعدی برخورد قانونی در دستور کار قرار می‌گیرد.

 وی درخاتمه در پاسخ به خبرنگاری که درباره  وضعیت داروی IVIG در بازار پرسیده بود، گفت: 20 هزار داروی IVIG  با دوز 5 گرم و 1220 دارو با دوز 5/2 گرم تا تیر ماه توزیع شده است و در حال حاضر هم 14 هزار و 800 داروی IVIG با دوز 5/2 گرم و 5 هزار واحد با دوز 5 گرم در داروخانه‌های کشور وجود دارد. علاوه بر این به  یکی از شرکت‌های دارویی سفارش واردات 70 هزار واحد این دارو را داده‌ایم که تهیه شده و آماده حمل است. با این وجود گاهی ممکن است در برخی از اقلام دارویی دچار کمبود شویم اما این کمبودها مقطعی و موردی است که متأسفانه برخی از افراد بدون اطلاع از این موضوع مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که شایسته نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.