دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی و گران شدن ارز ما را مجبور کرد جشنواره را ملی برگزار کنیم گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی امکان دعوت از میهمانان خارجی فراهم نیست البته سیاست تامین کننده بودجه جشنواره یعنی سازمان بسیج مستضعفین نیز تاکید بر فرهنگ سازی داخلی بوده است.

گران شدن ارز جشنواره هنر مقاومت را داخلی کرد/ تجلیل از ۴۰ برگزیده

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری پنجمین جشنواره «هنر مقاومت»، با حضور مسعود نجابتی دبیرکل این جشنواره و دبیران بخش‌های ده‌گانه این رویداد هنری از جمله احمدرضا دالوند دبیر بخش ویژه علمی و پژوهشی، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر اجرایی و بخش کارتون و کاریکاتور، علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه، حسن قائدی دبیر بخش عکس، سیدمحمدرضا میری دبیر بخش پوستر، حامد معقولی دبیر بخش پوستر و تبلیغات شهری، حسن روح‌الامین دبیر بخش نقاشی دیجیتال، محمدرضا دوست محمدی دبیر بخش تصویرسازی، سیدعباس صانعی دبیر بخش گرافیک متحرک، سیدمحمد حسینی دبیر بخش تایپوگرافی و عابدینی دبیر بخش طراحی صنعتی امروز دوشنبه اول‌ مردادماه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود نجابتی با اشاره به این که این جشنواره با نگاهی به شرایط موجود و نیازهای جامعه و تقارن آن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود، گفت: امسال رویکرد متفاوتی نسبت به دوره‌های پیشین خواهیم داشت و براساس این نگاه رشته و بخش‌هایی نیز به جشنواره اضافه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: رویکرد ما در پنجمین دوره جشنواره «هنر مقاومت» رویکردی مردمی خواهد بود و در این راستا از تمام ظرفیت‌های کشوری همچون سازمان بسیج هنرمندان، حوزه هنری، امور فرهنگی مساجد و نهادهایی همچون جامعه ایمانی مشعر در اکران و عرضه عمومی محصولات هنری این جشنواره استفاده خواهیم کرد.

نجابتی تاکید کرد: علاوه بر این در طول مدت برگزاری جشنواره کارگاه های آموزشی مختلفی را براساس نیازهای جامعه هنری، هدایت هنرجویان و در جهت استعدادیابی از میان هنرمندان جوان انقلاب اسلامی برگزار خواهیم کرد.

دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» افزود: کاربردی شدن محصولات هنری از جمله تغییرات جشنواره امسال خواهد بود تا علاوه بر نمایش و اکران آثار فاخر در حد توان امکان تکثیر آن را داشته باشیم که در قالب پوستر و نقش‌های روی تی‌شرت تولید و عرصه خواهد شد.

وی عنوان کرد: ما در این دوره از جشنواره در هر یک از ۱۰ بخش که به نام آنها اشاره شد بدون اولویت، ۴ برگزیده داریم که در مجموع ۴۰ هنرمند به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب و معرفی خواهند شد و علاوه بر نشان هنری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به هر کدام از آنها براساس مقررات جشنواره جوایزی اهدا خواهد شد.

دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» یادآور شد: تجلیل از هنرمندان پیشکسوت هنر انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های ما خواهد بود که البته با کسب اجازه از اساتیدی که چهره‌های نام‌آشنای هنر انقلاب هستند، سعی کرده‌ایم با کمی جوان‌گرایی به سراغ هنرمندانی برویم که به نسبت هنرمندان نسل اول انقلاب سن کمتری دارند اما فعالیت‌های هنری مؤثری در عرصه هنر انقلاب اسلامی انجام داده‌اند و این توجه ما را به جوانگرایی نشان می دهد و برای آن اهمیت قائلیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ملی برگزار شدن جشنواره و حذف عنوان جشنواره جهانی هنر مقاومت متذکر شد: امسال این جشنواره به صورت داخلی برگزار می شود و این امر به دو دلیل است، نخست اینکه سازمان بسیج مستضعفین  به عنوان متولی اصلی این جشنواره که بودجه برگزاری آن را تأمین می‌کند وظیفه جریان‌سازی فرهنگی و هنری را در داخل از کشور به عهده دارد و لذا در این جشنواره تصمیم بر این گرفته شد تا از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و هنری داخل کشور در برگزاری هرچه مؤثر این جشنواره استفاده شود. دلیل دوم نیز مشکلات اقتصادی و رشد فزاینده قیمت ارز است که دعوت از هنرمندان خارجی برای حضور در این جشنواره و تأمین هزینه جوایزهای این بخش را برای ما مشکل کرده است.

در ادامه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر اجرایی و بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره نیز با تأکید بر متفاوت بودن نوع نگاه هنرمندان به رویدادهای رخ داده در هر بخش از این جشنواره گفت: اولویت ما در هر یک از بخش‌های این جشنواره معطوف به هنرمندانی است که اصطلاحاً آنها را رویش‌های هنر انقلاب اسلامی می‌دانیم و در شناخت درست و هدفمند آنها  زا رهنمودهای مقام معظم رهبری نهایت حس استفاده را خواهیم برد.

وی در ادامه افزود: ما به دنبال ایجاد ظرفیت مطلوبی هستیم که به ویژه طی سالیان اخیر در برخی از رشته های هنری شاهد آن بوده ایم. واقعیت این است که عرصه هنر ایران به ویژه هنر ارزشی و انقلابی در برخی از رشته‌های هنری همچون گرافیک و تصویرگری سرآمد کشورهای جهان است و این امر الزامی را فراهم می‌آورد که ما بتوانیم معرفی و تقدیر شایسته‌تری از هنرمندانی که رویش‌های انقلابی هستند داشته باشیم.

شجاعی طباطبایی گفت: تاکنون رویکرد اغلب برگزارکنندگان نمایش محور بوده است اما در این دوره از جشنواره «هنر مقاومت»، تولیدمحور بودن ملاک است و هدفمان این است که آثار ارائه شده در این جشنواره منتج به تولید محصولاتی فرهنگی و هنری که جنبه کاربردی و فراگیر دارند، شوند.

وی افزود: در رشته کارتون ما موضوعات بسیار جدی جامعه را نشانه گرفتیم و به مطالبات اصلی مردم توجه کردیم؛ مسائلی همچون اشرافی‌گری، ژن خوب، فاصله طبقاتی و تشریفات مدنظر ماست که امیدواریم آثار در این رشته بتواند به طرز شایسته‌ای به این مهم بپردازد.

شجاعی طباطبایی در مورد موضوع رشته کاریکاتور این بخش از جشنواره گفت: این بخش که به شکل سفارشی و با طرح برخی سوژه ها به هنرمندان همراه است اختصاص به کاریکاتور چهره ۴۰ تن از خبیث‌ترین و منفورترین چهره‌های تاریخ معاصر  و انقلاب اسلامی نظیر محمدرضا شاه پهلوی، مسعود و مریم رجوی و سایر ایادی استکبار جهانی دارد.

در ادامه این نشست احمدرضا دالوند دبیر بخش ویژه علمی و پژوهشی جشنواره «هنر مقاومت» گفت: برخلاف ادوار گذشته که این بخش با استفاده از مقالات ارائه شده برگزار می‌شد، در جشنواره پنجم، آثار ارائه شده در قالب کتاب خواهد بود که محور موضوعی آن نیز رویش های انقلاب در حوزه فرهنگی و هنری است. منظور از هنرمند رویش انقلاب اسلامی افراد به نسبت سایر هنرمندان، جوانی هستند  که علاوه بر تخصص هنری، اشراف کامل به ابزار و ادوات دنیای فناورانه همچون فضای مجازی و لوازم الکترونیک دارند و متأسفانه بنا به دلایلی از جمله اینکه فاقد رسانه و تریبون مؤثر برای عرضه محصولات هستند نیاز به چنین رویدادهایی دارند تا بتوانند عرضه اندام نمایند.

دالوند تصریح کرد: یکی از آفات آثار مکتوب پژوهشی و علمی نثر متکلفانه و ادیبانه آنهاست که با بیانی غیرقابل فهم و خسته کننده میزان  درک مخاطب خود را به حداقل می‌رسانند لذا در بررسی این بخش یکی از ملاک‌های پذیرش و رتبه‌بندی آثار، ساده‌نویسی و بیانی قابل فهم برای عموم مخاطبان است.

در ادامه این نشست علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه جشنواره گفت: وجه مردمی این جشنواره نسبت به رویدادهای مشابه بسیار قوی و برجسته است و  پرچم و کتیبه از جمله قدیمی‌ترین رسانه‌هایی است که در اختیار مردم بوده است با این حال این بخش همچنان جوان و مهجور است. ما حداقل در یک صدسال گذشته رویداد و اتفاق تازه‌ای در عرصه پرچم و کتیبه نداشته‌ایم. به ویژه در جریان جشن‌های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پرچم کاربرد ویژه داشته و بیشتر استفاده را به ویژه از سوی راهپیمایان داشته است که در جریان این جشنواره سعی در هدفمند و نظام‌مند شدن تولید این پرچم‌ها داریم.

وی در ادامه عنوان کرد: ما در بخش پرچم و کتیبه جشنواره دو مقطع داریم. یکی پیاده‌روی اربعین که به نظر من فستیوال پرچم و کتیبه‌هاست و دیگری راهپیمایی ۲۲ بهمن که سعی در جریان‌سازی مؤثر در طراحی و تولید پرچم به منظور تکریم این دو رویداد خواهیم داشت.

حسن قائدی دبیر بخش عکس نیز در ادامه با اشاره به موضوع این بخش گفت: «زن مسلمان ایرانی» پیشنهاد من برای این بخش بود که مورد موافقت قرار گرفت. قرار هم نیست شعار بدهیم و زن ایرانی را نه فقط در پایگاه‌های بسیج و خانواده‌های شهدا که در همه جا دیده‌ایم و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی، کارآفرینی و ... حضور زن ایرانی را نشان دهیم. همچنین در کنار جوایزی که اهدا می‌کنیم سفارش پروژه هم خواهیم داشت.

احمد عابدینی دبیر بخش طراحی صنعتی نیز در ادامه تصریح کرد: طراحی صنعتی یک بحث استراتژیک در طراحی کالاهاست و با توجه به شعار امسال به جشنواره هنر مقاومت اضافه شده است. متأسفانه بسیاری از کالاهای ایرانی از ضعف طراحی رنج می‌برند، به همین دلیل در بخش طراحی صنعتی به سه موضوع  صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف، زندگی ساده ایران و پرهیز از تجمل‌گرایی، صنایع دستی در زندگی امروز ایرانیان می پردازیم.

حسن روح‌الامین دبیر بخش نقاشی دیجیتال در ادامه تاکید کرد: نقاشی دیجیتال مزایای بسیاری دارد که سال‌های گذشته آن را نداشتیم. از جمله اینکه به گالری‌ها محدود نیست، ضمن اینکه هزینه مصرفی ندارد. برای این دوره از جشنواره «کار و کارگر ایرانی»‌ را مد نظر قرار دادیم که آثار در این راستا خواهند بود.

محمدرضا دوست‌محمدی دبیر بخش تصاویرسازی نیز گفت. در پنجمین جشنواره هنر مقاومت به دو مجموعه ۴۰ داستان کوتاه برای کودکان و ۴۰ داستان کوتاه برای نوجوانان و جوانان‌ می‌پردازیم. در واقع مجموعه اول برای دانش‌آموزان اول تا ششم است و مجموعه دوم دانش‌آموزان هفتم تا ورود به دانشگاه‌ را شامل می‌شود. همچنین یک کتاب به بررسی وقایع و اتفافات مهم تاریخ انقلاب می‌پردازد و کتاب دیگر به شخصیت‌های مهم تاریخ انقلاب می‌پردازد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.