برخلاف موج رسانه ای که غرب بخصوص آمریکا در مورد آغاز خلع سلاح هسته ای کره شمالی ایجاد کرده است شواهد نشان می دهد به دلیل خود خواهی های آمریکا هیچ پیشرفتی تاکنون در این زمینه ایجاد نشده است.

 کره شمالی، آغاز خلع سلاح یا توقف مذاکرات

به گزارش قدس، اگرچه رسانه های غربی امروز از «برچیده شدن سایت تولید موتور موشک های بالستیک کره شمالی» خبر دادند اما کندی پیشرفت خلع سلاح شبه جزیره باعث شده است تا نه تنها 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا در مذاکرات خصوصی خود با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی، از او بخواهد در این عرصه تسریع کند بلکه مقام های ارشد دیگر آمریکا از جمله وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آن کشور نیز از «کندی پیشرفت ها» در این بخش ابراز نارضایتی کرده اند.

عدم پیشرفت خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره، حتی کره جنوبی را بر آن داشت که شماری از دیپلمات های ارشد خود را راهی آمریکا کند تا طرفین در خصوص زمینه سازی برای غیر اتمی شدن کره شمالی برنامه ریزی کنند.
اما مشخصا کره شمالی حاضر به خلع سلاح هسته ای نیست و درخواست این کشور که حالا مورد اهتمام بیشتری قرار گرفته این است که قبل از هر اقدامی، آمریکا با این کشور رژیم دایمی صلح امضا کند.

چنین درخواستی از سوی پیونگ یانگ بیانگر آن است که طرفین در یک شرایط تسلسلی گام بر می دارند که برون رفتی از آن مشاهده نمی شود این خواسته کره شمالی که باید رژیم دایمی صلح برقرار شود جدید نیست و خواست آمریکا برای اینکه ابتدا کره شمالی باید خلع سلاح اتمی شود هم مورد تازه ای نیست و سال هاست همین دو درخواست، گره کوری به مناسبات طرفین و شرایط امنیتی شبه جزیره کره زده است.

در واقع تا زمانی که دو کشور بر این خواسته هایشان اصرار می ورزد و هیچیک در هیچ زمینه ای پیشقدم نمی شود، نمی توان امیدی هم به خلع سلاح هسته ای کره شمالی داشت و اگر این کار صورت نگیرد بعید نیست که بحران در شبه جزیره کره بار دیگر آغاز شود.

کره شمالی که تقریبا ناامید از همکاری آمریکاست حالا از کره جنوبی خواسته است برای پیشرفت در مسیر صلح در شبه جزیره کره رسما اعلام کند که دوران متارکه جنگ پس از جنگ کره از سال های 1950 تا 1953 میلادی پایان یافته است.

اعلام رسمی این مساله از سوی کره جنوبی به این معناست که این کشور باید به صلح دایمی با همسایه شمالی خود متعهد باشد اما زور بازوی نظامی آمریکا در شبه جزیره کره، اراده مقام های کره جنوبی را از آنها سلب کرده است و تا زمانی که ارتش آمریکا هدایت و فرماندهی نیروهای این کشور در دوران جنگ و صلح را در شبه جزیره کره برعهده دارد، کره جنوبی قادر به اعلام چنین موضوعی نیست.

شاید برای همین بود که 'کانگ کیوانگ وا' وزیر خارجه کره جنوبی بلافاصله پس از پایان سفرش به آمریکا در کره به خبرنگاران گفت: کشورش آماده اعلام خاتمه دوران متارکه جنگ نیست و لازم است برای این منظور کارهای مقدماتی صورت گرفته و رایزنی شود.

از بین بردن سایت آزمایش های اتمی کره شمالی در 'پونگ گیه ری' که پیش از این در شش آزمایش اتمی، غیرقابل استفاده شده بود و نابود کردن سایت آزمایشی موتورهای موشکی بالستیک این کشور در روزهای اخیر به معنای خلع سلاح هسته ای نیست اگرچه آمریکایی ها می خواهند آن را به برنامه خلع سلاح گره بزنند و آن را شروع چنین فرایندی می دانند.

نباید فراموش کرد که با از بین بردن این سایت های مستعمل و تقریبا از کار افتاده، کره شمالی از لحاظ فناوری ساخت موشک های بالستیک قاره پیما خلع سلاح نمی شود و در ثانی این ارتباطی به انبارها و زرادخانه های هسته ای تسلیحاتی این کشور ندارد که هنوز پابرجاست و خود غربی ها هم اذعان می کنند مواد اتمی در آنها بیشتر هم شده است و گسترش این برنامه هنوز در دستور کار کره شمالی است.

کره شمالی انتظار حرکتی ممتاز از سوی آمریکا و کره جنوبی را دارد این کشور زیر فشار تحریم های اقتصادی است که در 20 سال گذشته سابقه نداشته است و چین هم اجازه نمی دهد این کشور به آسانی خود را تسلیم غرب کند.

حرکت برجسته آمریکا از دیدگاه کره شمالی، امضای پیمان دایمی صلح است که با این حساب این کشور می تواند همزیستی مسالمت آمیز با آمریکا و کره جنوبی داشته باشد و از لحاظ امنیتی تضمین می گیرد که در هیچ شرایطی، مورد حمله نظامی قرار نخواهد گرفت و راه برای بیرون رفتن 28 هزار و 500 نظامی آمریکایی از منطقه هموار می شود و واشنگتن بهانه ای برای اعزام ناوهای هواپیمابر هسته ای و دارایی های راهبردی پیشرفته دیگر خود به منطقه شبه جزیره کره نخواهد داشت.

امضای این پیمان برای کره شمالی به معنای دستیابی به امتیازات امنیتی و اقتصادی است و کشورهای دیگر پس از اینکه اطمینان حاصل کردند چنین توافقی حاصل شده است به دنبال فشار بر آمریکا برای سرمایه گذاری در کره شمالی خواهند بود و می کوشند تا در بخش های معدنی بسیار غنی این کشور سرمایه گذاری کنند.

هنوز در برنامه خلع سلاح هسته ای پیشرفتی حاصل نشده است که روسیه و چین از آمریکا خواسته اند تحریم ها را کاهش دهد لذا امضای پیمان صلح، دیگر هر بهانه ای را از واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی می گیرد و پیونگ یانگ با خیالی آسوده می تواند زرادخانه اتمی نظامی خود را در آن شرایط از بین ببرد.

با این حساب به نظر می رسد که اولین گام در شرایط فعلی که شاید مهمترین گام باشد نه از سوی کره شمالی بلکه باید از سوی آمریکا و کره جنوبی برداشته شود و تا وقتی آنها به صلح دایمی با کره شمالی تن ندهند این کشور هیچ تضمینی نخواهد داشت که با دستاویز قرار دادن آن، افکار عمومی را برای خلع سلاح اتمی آماده و همراه کند.

بیش از دو سوم از نمایندگان کنگره آمریکا باید با امضای توافق دایمی صلح موافقت کند که گرفتن موافقت آنها هم برای ترامپ که هنوز شاهد خلع سلاح هسته ای نبوده است، کار ساده ای نیست.

کره شمالی حالا دست پیش دارد می گوید که دو سایت آزمایش های موشکی و اتمی را از بین برده است و با این حساب حسن نیت خود را نشان داده است که به دنبال افزایش خصومت ها نیست اکنون توپ در زمین آمریکاست کشوری که فقط با زور می خواهد از کره شمالی امتیاز بگیرد و نه تنها تحریم ها را کاهش نداده بلکه در بخش حقوق بشر علیه کره شمالی فشار وارد می کند و در زمینه تامین سوخت و نفت برای کره شمالی سخت گیری هایش را دوچندان کرده است.

به هر صورت آمریکا نگرانی های وسیعی درباره کره شمالی دارد و از قدرت اتمی نظامی این کشور با خبر است تحقیقات دانشگاه 'جان هاپکینز' نشان می دهد کره شمالی پلوتونیم زیادی برای ساخت بمب اتمی دارد.

پژوهشگرانی که با این دانشگاه و آمریکا همکاری دارند زرادخانه هسته‌ای کره شمالی را تا 20 بمب تخمین زده‌اند اکنون گفته می‌شود این کشور به سادگی و ظرف یک ماه قادر است بمب دیگری تولید کند.

'جینی تاون' از تارنمای 38 آمریکا در منطقه استیمسون می گوید: کره شمالی بارها قول خلع سلاح داده اما تضمین های امنیتی و اقتصادی می خواسته که به این کشور داده نشده است.

وی اقدامات کره شمالی را در از بین بردن سایت های اتمی و موشکی مهم می داند اما می افزاید که باید با بکارگیری دیپلماسی، تلاش کرد تا برنامه خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره به پیش برده شود برنامه ای که در از بین بردن آن، پیشرفتی در دهه های گذشته بدست نیامده است.

با نگاهی به آنچه گذشته است می توان دریافت که برنامه آمریکا آنطور که از اظهارات مقام های این کشور نمایان است طولانی کردن فشارهای اقتصادی بر کره شمالی است تا این کشور را تسلیم کرده و مجبور به خلع سلاح کند و برای همین ترامپ می گوید ما به دنبال تسریع کار نیستیم فشارها آنقدر ادامه می یابد و زمان آنقدر به پیش می رود تا کره شمالی در مسیر خلع سلاح اتمی بیفتد.

هر دو کشور از این عبارت بهره می گیرند که برای غیراتمی شدن شبه جزیره کره با یکدیگر همکاری می کنند عبارتی جنجال برانگیز که هرکدام تفسیرهایی از آن دارند و از دیگری می خواهد به خواسته طرف مقابل تن دهد.

اما برای کره شمالی همه چیز با صلح دایمی پیوند خورده است تا زمانی که «پیمان متارکه جنگ به رژیم دایمی صلح» تغییر نکند کره شمالی جز اقداماتی محدود که نشانی از حسن نیت این کشور به جامعه بین المللی باشد کار دیگری نخواهد کرد و بحران شبه جزیره کره در کنار تسلیحات اتمی کره شمالی باقی خواهد ماند و حضور نظامی پر رنگ آمریکا با تحریم های اقتصادی پرفشار این کشور همچنان پابرجا خواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.