با دستیابی سپاه به یک موشک کروز هواپایه با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، جمهوری اسلامی ایران وارد عرصه طراحی و تولید سلاح‌های دوربرد هوا به زمین شده است.

 کروزهای هواپایه ایرانی؛ از قادر و نصر تا موشک ناشناخته/ سپاه با کروز ۱۵۰۰کیلومتری "سورپرایز" کرد

به گزارش قدس آنلاین، صبح امروز طی مراسمی با حضور سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۰ فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو ۲۲ که با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه بهینه‌سازی شده‌اند، تحویل نیروی هوافضای سپاه شد.

در حاشیه این مراسم، سردار  امیرعلی حاجی‌زاده گفته است: با این ارتقا،  این جنگنده بمب‌افکن‌ها قادر به حمل و بهره‌برداری بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن سیمرغ خوشه‌ای، موشک‌های هوا به زمین و هوا به هوا و انتقال اطلاعات از پهپادها در فواصل چندکیلومتری خواهند بود.

وی تأکید کرده است: در آینده‌ای نزدیک سامانه‌ موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه‌زن با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر روی این جنگنده بمب‌افکن‌ها نصب خواهد شد.

۳ فروند از سوخو ۲۲ های سپاه ــ عکس امروز در مراسم رونمایی

این اولین بار است که ایران اعلام می‌کند، کروز هواپایه برد بلند در اختیار دارد، آن هم با برد ۱۵۰۰ کیلومتر.

تا پیش از این صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای خوبی در حوزه موشک‌های کروز هوا به زمین که قابل نصب روی انواع جنگنده‌ها و بالگردهای نیروهای مسلح  باشند، به‌دست آورده بود که با دستیابی سپاه به موشکی با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، عملاً اتفاق مهمتری در این حوزه رخ داده است.

موشک کروز ظفر هواپایه:

موشک ظفر، یکی از موشک‌های کروز کوتاه‌برد ضدکشتی ساخته‌شده در صنایع دفاعی ایران است که در بهمن ماه سال ۹۰ از آن رونمایی شد.  ظفر نمونه‌ای از موشک‌های کروز کوتاه‌برد ضدکشتی جمهوری اسلامی ایران است که برای شلیک از شناورهای کوچک طراحی شده است. این موشک پس از شلیک، ارتفاع خود را کاهش می‌دهد تا از دید رادارهای دشمن پنهان بماند و این یکی از قابلیت‌های مهم این موشک است که احتمال اصابت این موشک به هدف را افزایش می‌دهد.

+
موشک کروز ظفر هواپایه

موشک ضدکشتی ظفر همچنین از سطح مقطع راداری کمی برخوردار است و همین موضوع قابلیت بالایی برای پنهان ماندن از دید رادارهای دشمن به این موشک می‌دهد که موجب کاهش احتمال هدف قرار داده شدن این موشک توسط سیستم‌های پدافند دشمن، می‌شود.

موشک کروز نصر هواپایه

موشک نصر یکی دیگر از موشک‌های کوتاه‌برد ضدکشتی ساخت ایران بوده و دارای ۳۵ کیلومتر برد است. این موشک با سر جنگی ۱۵۰ کیلوگرمی، وزنی معادل ۳۵۰ کیلوگرم دارد و می‌توان آن را علیه انواع اهداف دریایی مورد استفاده قرار داد.


موشک کروز نصر هواپایه نصب‌شده زیر بال بالگرد ۲۰۶



موشک کروز نصر هواپایه نصب‌شده زیر بال جنگنده فانتوم

موشک کروز نصر از هدایت راداری بهره می‌برد و می‌توان آن را از انواع سکوهای پرتاب ساحلی و شناورهای موشک‌انداز هم شلیک کرد.

نوع هواپایه این موشک که برای اولین مرتبه در بهمن ماه سال ۹۴ تحویل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد،  قابلیت شلیک از بالگردهای میل ۱۷، ۲۰۶ و جنگنده‌های فانتوم را دارد.

موشک کروز قادر هواپایه

قادر نیز یکی از موشک‌های کروز ضدکشتی ایرانی است که شباهت‌های زیادی به موشک نور دارد و برای اولین مرتبه در جریان رزمایش نیروی دریایی ارتش در سال ۹۰ رونمایی شد. این موشک با برد ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی ۳ تا ۵ متر، قابل شلیک از انواع سکوهای ساحلی، بالگرد میل ۱۷ و جنگنده‌های فانتوم را دارد.  

موشک کروز قادر هواپایه نصبشده زیر بال جنگنده فانتوم

موشک کروز قادر از یک پیشرانه سوخت جامد بهره می‌برد و مجهز به سامانه خلبان خودکار دیجیتال، سامانه ناوبری با دقت بالا، امکان برنامه‌ریزی موشک قبل از شلیک، امکان هدفگیری اهداف با سطح مقطع راداری پایین، رادار پیشرفته با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک، آماده‌سازی و واکنش سریع موشک برای حمله به هدف و توانایی ضربه زدن به اهداف ساحلی علاوه بر هدف‌های شناور است.

موشک کروز ناشناخته

یکی دیگر از موشک‌های کروز هواپایه ساخت ایران، موشک ناشناسی است که معمولاً در رژه‌های روز ارتش و ۳۱ شهریور در طیف تجهیزات هواپرتاب نیروی هوایی ارتش مشاهده می‌شود.

این موشک که شباهت‌های زیادی به موشک قاصدــ‌۳ دارد، از یک جستجوگر اپتیکی برای هدایت بهره می‌برد. تا کنون اطلاعات بیشتری از این موشک منتشر نشده است.

حالا با دستیابی سپاه به یک موشک کروز هواپایه با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، جمهوری اسلامی ایران وارد عرصه طراحی و تولید سلاح‌های دوربرد هوا به زمین شده است. تا پیش از اعلام این خبر، بیشترین برد موشک‌های هواپایه ایرانی مربوط به موشک قادر با برد ۲۰۰ کیلومتر بود که حالا با افزایش ۱۳۰۰ کیلومتری برد موشک‌های کروز هواپایه ایرانی، نیروهای مسلح می‌توانند از فواصل بسیار دورتر و با اطمینان بالاتری اهداف خود را مورد اصابت قرار دهند.

تاکنون اطلاعات بیشتری از برد، وزن سر جنگی، سیستم هدایت، سطح مقطع راداری و دیگر اجزای این موشک منتشر نشده است اما آن‌طور که فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرده، موشک کروز ۱۵۰۰ کیلومتری سپاه، به‌زودی روی جنگنده‌های سوخو ۲۲ این نیرو، نصب خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.