حوادثی که در یمن رخ می‌دهد ثابت می‌کند که عربستان با تجاوز به یمن با دست خودش، خود را وارد یک باتلاق بزرگ کرده است.

عربستان در باتلاق بحران خود ساخته در یمن گرفتار شده است/ آل‌سعود نه راه پس دارد نه راه پیش

به گزارش قدس آنلاین،  سیف الوشلی، تحلیلگر سیاسی یمنی در مصاحیه با شببکه الجزیره گفت: تجاوز به یمن، عربستان را وارد باتلاقی نابودکننده کرده است.

سیف الوشلی افزود: حوادثی که در یمن رخ می دهد ثابت می کند که عربستان با تجاوز به یمن با دست خودش خود را وارد یک باتلاق بزرگ کرده است و حالا هم نمی تواند از این باتلاق خارج شود. تصمیمی که رژیم سعودی امروز گرفته و قصد دارد که صادرات محموله های نفتی خود را از طریق باب المندب متوقف کند نشان دهنده سرخوردگی و درماندگی سیاسی آن است. ای بسا سعودی به این می اندیشد که با این کار می تواند ترحم دیگران را جلب کند و موجبات نگرانی جامعه جهانی را فراهم کند اما به نظر من جامعه جهانی دچار نگرانی نخواهد شد زیرا آنها شاهد درگیری میان سعودی و یمن هستند و می بینند که سعودی دارد یمن را هدف قرار می دهد و به نهادها، شهرها و روستاها و بنادر یمن رحم نمی کند و این طبیعی است که یمن نیز به این تجاوزها پاسخ دهد و مواضع و تاسیسات سعودی را هدف قرار دهد و جامعه جهانی از اینکه کشتی های سعودی هدف قرار گیرند نگران نخواهد شد و واکنش عملی به این تحول نشان نخواهد داد.

عربستان در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده است/ آل‌سعود نه راه پس دارد نه راه پیش

وی افزود: پیامی که ارتش و کمیته های مردمی یمن با این کارشان دادند پیام روشنی است و این مطلب را می رساند که با گذشت سال ها از تجاوز سعودی به یمن، ارتش و کمیته های مردمی یمن همچنان این توان را دارند که سعودی را هدف قرار دهند و آنها همچنان ریاض و دیگر شهرهای عربستان را هدف قرار می دهند و می توانند بنادر سعودی و ناوشکن های این کشور و هر کشتی دیگری را که متعلق به سعودی یا امارات است، هدف قرار دهند. یمن از حاکمیت خود و عزت خود دفاع می کند. یمن یک کشور متجاوز نیست بلکه یمن از خود در برابر تجاوز گسترده و وحشیانه ای که علیه این کشور صورت گرفته دفاع می کند و این دفاع، دفاع مشروع است. بعد از جنگ جهانی دوم دنیا تا کنون شاهد چنین تجاوز وحشیانه ای نبوده است.

یونس بلفلاح، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه لیل فرانسه گفت: با حادثه ای که برای نفتکش‌های سعودی رخ داده است قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین این مساله مطرح است که با توجه به اینکه آمریکا از عربستان خواسته تا تولید نفت خود را افزایش بدهد و از این طریق جای نفت ایران را پُر کند، عربستان حتی اگر بتواند تولید نفت خود را افزایش دهد با وجود خطراتی که کشتی های عربستانی را در باب المندب تهدید می کند چگونه می خواهد آن را به دست مشتریان برساند. همچنین این مساله می تواند اعتبار اقتصادی عربستان را خدشه دار کرده و اعتبار اقتصادی این کشور را در سطح جهانی کاهش دهد. زیرا جهان این منطقه را منطقه‌ای ناامن می بیند و در نتیجه آن را برای سرمایه گذاری مناسب نمی بیند.

عربستان در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده است/ آل‌سعود نه راه پس دارد نه راه پیش

وی تصریح کرد: همچنان که عبدالملک بدرالدین الحوثی نیز گفته بود برخی کشورهای غربی در کنار سعودی و امارات حضور یافته اند. ما شاهد حضور تسلیحات فرانسوی بودیم و حتی برخی از نیروهای فرانسوی به نیروهای اماراتی موجود در یمن کمک ارائه کردند. تسلیحات آمریکا نیز به شکل گسترده ای در جنگ علیه یمن حضور دارد و آمریکایی ها از سعودی حمایت تسلیحاتی می کنند. بنابراین هم اکنون کشورهای متعددی به کشورهای متجاوز به یمن کمک رسانی می کنند. بنابراین این مساله باعث می شود که این کشورها که طی سال های گذشته سکوت اختیار کرده بودند حالا وارد عمل شوند و در برابر این بحران موضع بگیرند. زیرا این مساله می تواند به جنگی بزرگ منجر شود. 

آمریکایی ها به خاطر روسیه از سوریه چشم پوشیدند و روسیه نیز به خاطر هم‌پیمان آمریکا یعنی عربستان از یمن چشم پوشید. اما هم اکنون تمامی این مسائل به هم ریخته است و این حوادثی که رخ داده است می توانند تاثیر عمده ای بر اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس بگذارد و از طریق آن بر اقتصاد جهان نیز تاثیر بگذارد.

روف مامادوف، کارشناس امور نفت و انرژی در پژوهشگاه خاورمیانه آمریکا خاطر نشان کرد: اینکه سعودی عبور نفت خود را از باب المندب متوقف کرده است یک امر موقت است. البته دیگر شرکت ها و کشورها چنین نکرده اند. تنگه باب المندب تنگه بسیار مهمی است و تهدید این تنگه تنها متوجه عربستان نیست بلکه امنیت انرژی جهان را تهدید می کند و امنیت انرژی آمریکا را نیز تهدید می کند. هزینه عبور محموله ها از باب المندب افزایش پیدا می کند. تنگه هرمز نیز بسیار مهم است زیرا روزانه هفده تا هجده میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می کند. ایران اعلام کرده است که قصد دارد جلوی عبور نفت از تنگه هرمز را بگیرد و این مساله بر روی قیمت نفت و بیمه محموله های نفتی تاثیر می گذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.