مجید زارع فرد، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌گوید:زنان سرپرست خانوار در اولویت جذب مددجویان کمیته امداد قرار دارند.

زنان سرپرست خانوار در اولویت جذب مددجویان

به گزارش قدس آنلاین مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه می دهد: در حال حاضر حدود ۹۵۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند که در سهمیه بندی‌هایی که برای جذب مددجویان در شهرستان‌ها در نظر گرفته شده این گروه در اولویت قرار گرفته‌اند. از همین رو سعی شده هیچ زن سرپرست خانواری در پشت نوبت دریافت خدمات و حمایت نباشد.

وی تصریح می‌کند: گرچه در گفتمان عمومی بر رشد جمعیت زنان خانوار و کاهش سن این افراد اشاره می‌شود، اما بنابر داده‌های موجود از جامعه هدف در مجموعه کمیته امداد این امر تأیید نمی‌شود چنانکه سال گذشته، حدود یک میلیون و۵۳ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بوده‌اند که طی فرآیند برنامه‌های توانمندسازی شماری از آن‌ها از گردونه حمایت‌های کمیته امداد خارج شده‌اند و حال ۹۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش هستند. همچنین به لحاظ رده سنی نیز در سال گذشته حدود ۲۴ درصد بانوان یادشده در رده سنی زیر ۴۰ سال بوده‌اند.این درحالی است که در سال جاری میزان بانوان سرپرست خانوار با میانگین سنی زیر ۴۰ سال به حدود ۱۳ درصد می‌رسد.

زارع فرد درباره موانع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار درجامعه، تأکید می‌کند: کمیته امداد به عنوان دستگاهی حمایتی جهت انجام رسالت خود از دولت، مجلس و دیگر نهادها مطالباتی داشته است. البته یکسری خلاهای قانونی در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار همچنان وجود دارد. از همین رو به تقویت برخی حمایت‌های حقوقی و قانونی نیاز است که متأسفانه این مقوله به صورت کمرنگ پیش می‌رود. همین روند سبب شده که فرآیند توانمند سازی زنان سرپرست خانوار به کندی انجام شود.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین می‌گوید: زنان سرپرست خانوار با مشکلات بسیاری روبه رو هستند درحالی که برخی از آن‌ها کم سواد بوده و یا از مهارت‌های کافی برخوردار نیستند.همچنین اطلاعات کافی نسبت به حقوق و تکالیف اجتماعی و قانونی خود ندارند. این درحالی است که به دلیل نقش‌های متنوعی که قرار است ایفا کنند از توان مطالبه گری چندانی نیز برخوردار نیستند.

وی همچنین می‌افزاید: زنان سرپرست خانوار به عنوان بخشی از واقعیت‌های اجتماعی جهان امروز شناخته می‌شوند که به دلیل مشکلات متعددی که دارا هستند؛ جزو گروه‌های بسیار آسیب پذیر تعریف می‌شوند از همین رو نیازمند توجهات و حمایت‌های ویژه می‌باشند. چراکه این افراد ناگزیر به ایفای نقش‌های گوناگون مادری، همسری هستند که سبب شده مسئولیت‌های مضاعفی را درحوزه‌های تأمین معاش و فرزند پروری عهده‌دار شوند.

زارع فرد در ادامه تأکید می‌کند: تمام خدماتی که در کمیته امداد به مددجویان ارائه می‌شود در راستای توانمند سازی آن هاست. از همین رو در حوزه زنان سرپرست خانوار بحث طراحی نظام سطح بندی خدمات اجتماعی و توانمندسازی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از این موارد می‌توان به تأکید بر بیمه‌های اجتماعی، اشتغال پایدار و مشاوره برای ازدواج مجدد اشاره کرد. همچنین درحوزه اختصاص امکانات برای مسکن زنان خانوار اولویت با خانواده‌های پرجمعیت است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.