۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 612091

چهره‌ای دوست داشتنی برای شاعران 

بابک نیک طلب / شاعر و پژوهشگر

حالا او در میان اهالی شعر و ادب تبدیل به چهره‌ای دوست داشتنی شده، چهره‌ای که هم شاعر است و هم محقق و هم اهل تحلیل اندیشه‌های روز برای شاعران و برای نسل معاصر.

اولین دیدار من با جواد محقق در سال 63 در جلسات شعر حوزه هنری بود که عصرهای پنجشنبه برگزار می‌شد که ایشان همراه با دیگر شاعران انقلاب در آن جلسات شرکت می‌کردند. از این جلسات و شب شعرها و جلسات همدان بود که آشنایی من با ایشان بیشتر شد. 
حضور و کارنامه استاد محقق در عرصه تحقیق و آموزش روشن است، در زمینه شعر هم ایشان از پیشگامان شعر انقلاب محسوب می‌شوند. 
البته در زمینه شعر فعالیت‌های ایشان به قبل از انقلاب هم مربوط است اما با پیروزی انقلاب این مسیر را با سرعت و شدت بیشتری ادامه دادند که در دو زمینه غزل و شعر نو آثار خوبی را خلق کردند. 
جواد محقق در همه زمینه‌های اجتماعی و سیاسی اعلام موضع کرده است و همیشه فعال و به روز بودند اما مهم‌ترین مسئله و دغدغه او معلمی و هدایت شاعران جوان‌تر و مسئولیت پذیربودن در مراکز مهم تصمیم گیری شعر بوده است. در هر جلسه‌ای که برگزاری‌اش به عهده او بوده به طور منظم حاضر می‌شد و در همه مراکز و صحنه‌های حضور با انصاف و عدالت برخورد کرده است. 
پس از گذشت سال‌ها از حضور او در عرصه‌های ادبی و فرهنگی حالا او در میان اهالی شعر و ادب تبدیل به چهره‌ای دوست داشتنی شده، چهره‌ای که هم شاعر است و هم محقق و هم اهل تحلیل اندیشه‌های روز برای شاعران و برای نسل معاصر.
 محقق اگرچه شاعر بزرگسال است و تأثیر ایشان در شعر بزرگسال نمود بیشتری دارد اما در زمینه‌های شعر کودک و نوجوان هم شعرهای خوبی سروده که همه آن‌ها در کانون پرورش فکری، سوره مهر و مجلات رشد منتشر شده است و بر همگان آشکار است. 
یکی از ویژگی‌های محقق این است که در هر جایی که احساس ضرورت می‌کرد حضور یافته و عرصه دفاع مقدس هم یکی از بخش هایی است که ایشان نقش مؤثرتری داشتند. 
او چون زاده همدان است در مجامع ادبی آن جا نقش مؤثری داشت و با برگزاری شب‌های شعر و حضور همیشگی‌اش در جریان‌های ادبی و انجمن‌های همدان به مردم شهر و استانش ادای دین کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.