استاندار خراسان رضوی گفت: دریای عمان منبع قابل اتکایی برای تامین آب شرق کشور به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

 دریای عمان منبع قابل اتکایی برای تامین آب شرق کشور است

 علیرضا رشیدیان ظهر شنبه در همایش ملی چالش های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حکومتی که در برج سپید مشهد برگزار شد اظهار کرد: باید برای تامین آب به منبع قابل اتکایی همچون دریای عمان که به اقیانوس هند متصل توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود:مسلما جایگاه آب در توسعه انسانی و اقتصادی و حتی در حوزه ترانزیت که یکی از مزیت های شرق کشور بوده بسیار زیاد است. مسیر ترانزیتی شرق از قدیم به دلیل شرایط طبیعی آن ظرفیت بسیار خوبی داشته است و ما باید با حفظ ضرورت های آن این ظرفیت را حفظ کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی بیان کرد:برای عبور از بحران آب نیارمند یک سیستم جامع هستیم و باید به  نگاه سیتمی و جامع دست پیدا کنیم و تفاوتی میان مردم بقیه قائل نشویم، منابع محدود خود را بررسی کرده و در توسعه کشاورزی در محور شرقی کشور موضوع آب را مورد توجه قرار دهیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به وضعیت آبرسانی در روستاهای خراسان رضوی تصریح کرد: در ابتدا ۹۸۰ روستا با تانکر آبرسانی می شدند که این تعداد به ۵۲۰ مورد کاهش یافته است اما هنوز ۲۴۸ هزار نفر از روستاییان با تانکر آب مورد نیاز خود را دریافت می کنند.توسعه کشت گلخانه ای در استان باعث شد که سطح زیر کشت  از ۱۱۸ هزار هکتار در سال ۹۲ به ۳۴۰ هکتار افزایش یابد و این در حالی است که انتظار می رفت با وجود مشکل کم آبی و خشکسالی در استان این میزان کاهش یابد.

وی با اشاره به اقداماتی که در بحث مدیریت آب در خراسان رضوی انجام شده ابراز کرد: تامین و حفاظت منابع آب، پشتیبانی طرح هایی که سال ها متوقف شده بودند مانند طرح های کلان آبی استان، افتتاح سد ها و تکمیل بخش اعظم پایاب های آن، افزایش مخازن ذخیره آب شهری و رشد ۱۶۴ درصد آن از سال ۹۲ تا کنون، تنظیم برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت، نصب بیش از ۱۰ هزار کنتر هوشمند و همکاری با سازمان های مردم نهاد از آب از جمله اقدامات انجام شده است.

رشیدیان گفت: با اقدامات انجام شده موفق شدیم ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال های اخیر از اضافه برداشت آب جلوگیری کنیم  اما هنوز اضافه برداشت داریم.

استاندار خراسان رضوی گفت: ایجاد ۲هزار و ۶۷۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و ۶۴ کیلومتر شبکه فاضلاب روستایی، افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب مشهد و جذب مشارکت های خصوصی برای تصفیه آب به دلیل ضرورت بازچرخانی آن و کنترل مصرف آب با هوشمند سازی شبکه از دیگر اقدامات انجام شده در  این استان برای مدیریت منابع آبی بوده است.همچنین درسال ۹۵، دو هزار کیلومتر انتقال آب کشاورزی توسط لوله انجام شده که در جلوگیری از هدر رفت آب بسیار موثر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.