گیلان- رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان با بیان این‌که گیلان جزء استان‌های با شیوع زیر ۲ درصد هپاتیت B است گفت: بیشترین راه انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد است.

شیوع هپاتیت B در گیلان کمتر از ۲ درصد / بیشترین راه انتقال از مادر به نوزاد است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان ، دکتر فریبرز منصور قناعی که در سالن اجلاس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان برگزار شد، با بیان این‌که ۶ مرداد به عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است، اظهار کرد: هدف نامگذاری این روز افزایش آمادگی مردم و جامعه نسبت به هپاتیت‌های ویروسی است.

وی با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۱۰ هپاتیت C ریشه کن و هپاتیت B قابل کنترل در کشور خواهد بود، گفت: هپاتیت‌های ویروسی شامل ۶ نوع است که هپاتیت ویروسی مزمن B و C از بیماری‌های شایع دنیا هستند و از اهمیت زیادی برخور دارند، زیرا این دو نوع هپاتیت مزمن شده و باعث نارسایی کبد و سیروز کبدی می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان با بیان این‌که میزان شیوع هپاتیت B در دو دهه گذشته بیش از ۵ درصد در کشور بوده است افزود: از سال ۷۲ که واکسیناسیون نوزادان برای هپاتیت B در کشور اجباری شد، میزان هپاتیت B در اکثر نقاط کشور به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

قناعی ادامه داد: این میزان در افراد زیر سی سال کشور به کمتر از یک درصد و در افراد زیر ۲۰ سال به کمتر از نیم درصد رسیده است و این امر نشان‌دهنده تاثیر مثبت برنامه واکسیناسیون هپاتیت B در کشور است.

وی با بیان این‌که گیلان جزء استان‌های با شیوع زیر ۲ درصد هپاتیت B است گفت: میزان شیوع هپاتیت C در گیلان کمتر از ۲/. درصد است که می‌توان گفت گیلان جزء استان‌ها با کمترین شیوع هپاتیت C است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان با تاکید بر این‌که بیشترین مبتلایان به هپاتیت B و C علائمی ندارند، گفت: اغلب خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی‌اشتهایی از علائم سرشتی عفونت ویروسی این بیماری است.

قناعی خاطرنشان کرد: در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندام‌ها، یرقان، پررنگی ادرار، بی‌رنگ شدن مدفوع و خونریزی‌های گوارشی و ... است.

وی هپاتیت B را آلوده‌ترین ویروس دانست و افزود: بیشترین راه انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد و هپاتیت C از راه خون و فرآورده‌های خونی در کشور و استان گیلان است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان با اشاره به تحقیقات انجام شده در گیلان در خصوص هپاتیت B و C گفت: شیوع هپاتیت B و C در پرستاران بیمارستان‌های دولتی و در آرایشگران بیمارستان‌های دولتی رشت صفر گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.