قدس آنلاین: رئیس بیمارستان علامه بهلول گناباد گفت: اعضای بدن بیمار مرگ مغزی با رضایت خانواده اش به چند بیمار نیازمند اهدا عضو پیوند شد.

اهدا اعضای بیمار مرگ مغزی گنابادی به چند بیمار

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، محسن صاحبان ملکی اظهار کرد: خانم ۶۸ ساله ای به نام معصومه جلالی به دنبال خونریزی شدید مغزی دچار مرگ مغزی شده بود که پزشکان ضمن تلاش برای حفظ اعضای سالم بیمار پس از هماهنگی با مرکز اهداء عضو مشهد، بیمار را به آن مرکز اعزام و پس از تایید مرگ مغزی از کبد وی برای نجات یک بیمار و از قرنیه های وی برای رفع معلولیت بیمار دیگری استفاده شد.

وی افزود: ۲۵ تا ۳۰ هزار بیمار در انتظار پیوند عضو در کشور داریم و هرروز حدود ۱۲ نفر به این لیست اضافه می شود و تنها راه نجاتشان، دریافت عضو قابل استفاده از بیماران مرگ مغزی است.

رئیس بیمارستان علامه بهلول گناباد تصریح کرد: هرروز ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل عدم دسترسی به عضو پیوندی فوت می شوند. این درحالی است که طبق آمار سالانه ۵ هزار نفر در ایران به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند که حدود ۵۰ درصد این افراد دارای شرایط اهدای عضو هستند ولی در سال گذشته فقط حدود ۸۰۰ خانواده با اهداء عضو عزیزانشان موافقت می کنند.

صاحبان ملکی تاکید کرد: مرگ مغزی ضمن اینکه واقعه ای تاسف بار محسوب می شود اما فرصتی برای ادامه زندگی تعداد زیادی از بیماران نیازمند پیوند است.

وی افزود: هر فرد مرگ مغزی شده می تواند با اهدای قلب، کلیه ها، ریه ها، لوزالمعده و روده جان ۸ نفر را ازمرگ حتمی نجات دهد و نیز با اهدای بافت هایی مانند قرنیه، استخوان، پوست، تاندون  بین ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.