قدس انلاین – سعید کوشافر: چند روز پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را اصلاح و محدودیت‌های جدیدی را به این قانون اضافه کردند که احتمالا طی چند روز اینده و پس از تایید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

عزل قانونی بازنشستگان از مدیریت خراسان رضوی /استاندار ومعاونانش، 5فرماندار و شهردار مشهد زیرتیغ قانون/ مدیران ارشد به فکر دورزدن قانون نباشند

همین مساله و مدیران عالی که در شمول این قانون قرار میگیرند باعث شده تا گمانه زنی های فراوانی پیرامون سرانجام  انها صورت بگیرد.  

در این قانون تنها اجازه بکارگیری بازنشستگان شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رییس جمهور،‌ نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهور می شود واستانداران و معاونان استانداران همطراز سفرا و معاونان وزرا، شهرداران با قانون جدید باید از سمت های خود کناره گیری کنند.دارندگان اجازه خاصه مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

دراین حال باتوجه به اینکه تعداد زیادی از استانداران ، فرمانداران وسایر مسوولان دولتی از جمله بازنشستگانی هستند که باید پست خودرا تحویل جوانترها بدهند ، پیش بینی میشود در بدنه دولت درمقابل اجرای این قانون مقاومتهایی صورت بگیرد که کار را دشوار کرده وحتی به اجرا نشدن این قانون دربدنه مدیریتی کشور بیانجامد.

*** کنار نروند به دادگاه معرفی می‌شوند

درهمین راستا  یک نماینده مجلس شورای اسلامی میگوید: در صورت اجرای قانون تصویب شده در مجلس، هر مدیر بازنشسته‌ای که بخواهد مقاومت کند و به کارش ادامه دهد به دادگاه معرفی خواهد شد.

بهروز نعمتی در مورد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره برکناری مدیران بازنشسته فعال در ارگان‌های دولتی بدون هیچ قید و شرطی، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های جامعه و جوانان فعالیت در هرم مدیریتی بود که سال‌هاست می‌خواهند در این عرصه خدمت کنند. نمایندگان مجلس هم تلاش کردند تا فضا برای این کار فراهم شود و خوشحالیم که این قانون تصویب شده رضایت نسبی افراد جامعه و جوانان را در پی داشته است. امیدواریم که شورای نگهبان این قانون را تصویب کرده و به مجلس ابلاغ کند.

وی خاطرنشان کرد: غیر از مجموعه وزرا، مابقی دوستان در ارگان‌های مختلف دولتی اگر شامل این قانون می‌شوند باید جای خود را به جوان‌ترها بدهند. ما از همه این مدیران تشکر می‌کنیم که 30 سال خدمت کردند و امثال ما در کنارشان کار یاد گرفتیم. به هر حال زمانش رسیده که عرصه را به جوان‌ترها بدهند.اگرچه برخی افراد مقاومت‌هایی کرده‌اند که باید بدانند چنانچه بعد از اجرای قانون مدیر بازنشسته‌ای بخواهد بدون توجه به قانون به کارش ادامه دهد، آن وقت به دادگاه معرفی خواهد شد.

***استاندار خراسان وشهردار مشهد

در همین حال بنا برگزارش رسیده، با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد مشمول این قانون می‌شوند که در صورت تصویب قانون در شورای نگهبان باید طی مدت 60 روز از سمت‌های دولتی کناره‌گیری کنند.

درهمین راستا ، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و طراح این طرح میگوید: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی کشور با رأی 82 درصدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طی دو هفته آینده به تصویب شورای نگهبان می‌رسد.حسین مقصودی افزود: مدتی است که به‌دنبال طرحی بودیم که بازنشستگان از به‌کارگیری از سمت‌های مدیریتی حذف شوند و به‌جای آن‌ها باید از نیروهای جوان کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: لابی‌های فراوانی از سوی مدیران بازنشسته و برخی استانداران وجود داشت ولی خوشبختانه این طرح قاطعانه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احساس می‌کنیم طی 40 سال اخیر کارنامه مدیریتی جوانان در تدبیر امور کشور و حضور جوانان در برخی از سمت‌های دولتی همانند آقای جهرمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش مهمی در توسعه کشور و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی داشته است.

مقصودی تصریح کرد: نیروهای بازنشسته در کابینه دولت و دیگر پست‌های اجرایی کشور توان اجرای کار را ندارند و باید این سمت‌ها به نیروهای جوانان کشور سپرده شود.

وی تأکید کرد: حضور نیروهای جوان در بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور از فسادهای اداری و مالی در کشور جلوگیری می‌کند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای این قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان حدود 17 استاندار، 70 معاون استاندار، 1200 مدیر و مشاورین از صحنه‌های مدیریتی کشور حذف می‌شوند و به‌جای آن‌ها باید از نیروهای جوان استفاده شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال اینکه کدام مدیران استانی در لیست مدیران بازنشسته دولتی قرار دارند، تصریح کرد: اسامی علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، محمد مقدوری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، محمدرحیم ‌نوروزیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی و قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد در لیست مدیران بازنشسته دولتی قرار دارد و باید طی 60 روز پس از اجرای قانون از بدنه استانداری حذف شوند.مقصودی یادآور شد: پرداخت هرگونه وجه پس از مهلت قانون از هر محل و تحت هر عنوانی به مدیران بازنشسته دستگاه‌های اجرایی در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است و مورد پیگیری قضایی قرار می‌گیرد.

*** ضربه سنگین به‌بدنه دولت

درمقابل این اظهارات اما مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان با اشاره به تصویب طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی کشور؛ گفت: خللی در این طرح وجود دارد که اگر به‌یک‌باره 17 استاندار جدا شود یعنی ضربه سنگینی به‌ساختار و بدنه دولت است.

علی باغدار دلگشا با تأکید ضرورت ایجاد اشتغال‌زایی رفع بیکاری جوانان در خراسان رضوی گفت: خوشبختانه با تصویب این طرح افراد بازنشسته از بدنه دستگاه‌های دولتی کشور حذف می‌شوند و به‌جای آن‌ها مدیران جوان جایگزین می‌شوند.

وی ادامه داد: خللی در این طرح وجود دارد که اگر به‌یک‌باره 17 استاندار جدا شود یعنی ضربه سنگینی به‌ساختار و بدنه دولت است.

باغدار دلگشا روحیه مطالبه‌گری را یکی از مهم‌ترین نیازهای اعضای مجلس مشورتی جوانان دانست و افزود: بخش زیادی از وقایع و اتفاقات سطح کشور بر اثر مدیریت مسؤولان عالی‌رتبه رخ می‌دهد اما با تفکر انتقادی می‌توانیم بسیاری از رویدادهای کشور را مدیریت کنیم.

درهمین حال رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد به پرسشی پیرامون منع به کارگیری بازنشستگان و اینکه آیا شهردار مشهد نیز مشمول این قانون می‌شود اظهار داشت: ما نیز مترصد این هستیم که ببینیم این قانون چه سرانجامی پیدا می‌کند و باید پس از نظر شورای نگهبان در مورد آن صحبت کرد. اما اگر این مسئله تبدیل به قانون شود باید اجرایی شود.

حسینی پویا در پاسخ به اینکه آیا براساس این قانون شهردار مشهد بازنشسته خواهد شد گفت: بنده نیز براساس اخبار مطرح شده این مسئله را شنیده‌ام که شهردار مشهد و استاندار خراسان‌رضوی در صورت اجرای قانون، مشمول آن می‌شوند.

حسینی پویا تصریح کرد: باید متن قانون را ببینیم اما باید عنوان کرد که در صورت اجرای این قانون، تقریباً در وضعیت فعلی، زلزله‌ای در مدیریت کشور ایجاد می‌کند که نمی‌دانم باید آن را به فال نیک گرفت و یا بد.

*** عزل 5 فرماندار بازنشسته

درهمین حال نماینده مردم بردسکن، کاشمر و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌اینکه در خراسان رضوی، 5 فرماندار بازنشسته داریم؛ گفت: فرمانداران شهرستان‌هایی از جمله چناران، داورزن، سرخس، بردسکن و جغتای بازنشسته هستند.

بهروز بنیادی با اشاره به‌اینکه برات علی‌نیا فرماندار بردسکن نیز در تیر ماه  امسال پس از 30 سال خدمت بازنشسته شد؛ ادامه داد: از امروز فرمانداری بردسکن با سرپرستی اداره می‌شود.

درهمین حال نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص مصادیق وجود مدیران بازنشسته در ادارات کل خراسان رضوی نمی‌توانیم اظهار نظری کنیم و ظاهراً مدیرانی در سطح استان وجود دارد که برخی از این مدیران استانی پس از بازنشستگی مجدداً دعوت به همکاری شده‌اند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر افزود: تعداد مدیران بازنشسته خراسان رضوی و مسئولیت‌های آن‌ها پس از تصویب شورای نگهبان و ابلاغ قانون مذکور از سوی دولت باید این موضوع مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: از دولت انتظار داریم پس از تصویب اجرای قانون موضوع منع به‌کارگیری نیروهای بازنشسته در سطح ملی و استانی بلافاصله اجرایی شود.

همچنین دیگر عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر حدود  یک هزار و 200 نفر مدیر و 70 استاندار، معاون وزیر و معاون استاندار بازنشسته در بدنه دولت وجود دارد و آن‌ها با اجرای قانون منع به‌کارگیری نیروهای بازنشسته به دوران بازنشستگی بازمی‌گردند.

رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: در سطح استان تعدادی از مدیران کل مشمول این قانون می‌شوند ولی برای تعداد این مدیران بازنشسته و سمت‌های آن‌ها اطلاعات در دسترس نیست ولی پس از اجرای تائید قانون مذکر مشخص می‌شوند.

***جراحی ذخایر مدیریتی

اما درمقابل این قانون و اظهارات نمایندگان مردم خراسان رضوی درمجلس شورای اسلامی ، استاندار خراسان رضوی که در زمره بازنشستگانی است که باید بزودی با مدیریت اجرایی خداحافظی کند نیز میگوید: در دنیا ما هیچ کشوری را نداریم که مدام بخواهد ذخایر مدیریتی خود را جراحی کند، آن هم در شرایطی که شرایط سخت تصمیم‌گیری است.

علیرضا رشیدیان ، در خصوص لیست 15 نفره استانداران بازنشسته، اظهار کرد: اصل پذیرش و ارتقای جوانان خوب است اما مسلما تصور شما این نیست که اگر الان 15 استاندار بروند، 15 جوان را از منازلشان دعوت می‌کنند که به جای آن‌ها بنشینند.

وی افزود: ذخایر مدیریتی کشور ذخیره و ثروتی است که باید از آن‌ها استفاده شود، البته ما هم نسبت به آنچه که مجلس تصویب کرده، بعد از تایید شورای نگهبان و ارجاعش به دولت، زمانی که به صورت قانون اعلام شود، تسلیم و عمل‌کننده به آن خواهیم بود.

رشیدیان با بیان اینکه مسلما ذخایر تجربی و مدیریتی هر کشور برای آن مهم است، عنوان کرد: هر کشوری باید بتواند از این ذخایر استفاده کند، در تمام دنیا نیز از این ذخایر استفاده می‌کنند و در دنیا ما هیچ کشوری را نداریم که مدام بخواهد ذخایر مدیریتی خود را جراحی کند، آن هم در شرایطی که شرایط سخت تصمیم‌گیری است.

***درفکر دورزدن قانون نباشید

شاید درهمین راستا باشد که نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ضمن تجلیل از تصویب قانون عدم به کارگیری بازنشستگان در تذکری به وزیر کشور، خواستار شد که این قانون را زیر پا نگذارند و درصدد اجرای آن باشند.

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: تصویب این قانون قوت قلبی برای جوانان کشور بود. دولت خود را برای اجرای این قانون آماده کند. بنابراین وزیر کشور، به دنبال دورزدن و فرار برای اشتغال بازنشستگان نباشند و این قانون هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.