نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در داخل کشور با اتخاذ تصمیمات حیاتی و کارساز، اعتماد و سرمایه‌های آسیب دیده اجتماعی را احیا کنیم، گفت: متاسفانه اعتماد مردم به دولت کم شده که این اعتماد نیازمند ترمیم است و این موضوع نیز با حرف محقق نمی‌شود. شرایط موجود نشان می‌دهد که دولت فعلی برای زمان بحران ها مناسب نبوده و توانایی حل و مقابله با این شرایط را ندارد.

 عدم توانایی دولت در مدیریت نقدینگی/ تیم اقتصادی دولت برای دوره بحران‌ها مناسب نیست

علی محمد شاعری در گفت و گو با «قدس آنلاین» با بیان اینکه مهمترین دلیل چالش‌های موجود در بازار سکه و ارز و ایجاد گرانی، به عدم توانایی دولت در مدیریت نقدینگی بر می‌گردد، گفت: در حال حاضر حجم نقدینگی کشور هزار و پانصد میلیارد میلیارد تومان است که اگر مدیریت و هدایت این نقدینگی به سمت تولید،  تجارت و تامین نیازهای ضروری کشور برای حمایت از تولید  و ایجاد اشتغال صورت می‌گرفت، اکنون شاهد رشد اقتصادی مناسبی در کشور بودیم.

وی با بیان اینکه با مدیریت صحیح نقدینگی مشکل بیکاری و صادرات نیز تا اندازه‌ای حل می‌شد، افزود: با توجه به سیاست‌های انقباضی که دولت طی ۵ ساله گذشته در پیش گرفته، که البته تا اندازه‌ای هم در آن موفق بود؛ بخش عمده‌ای از این نقدینگی در بانک‌ها به صورت سپرده نگهداری شد اما در اواخر سال گذشته میزان سود بانک‌ها را کم و سپرده‌گذاران بخشی از سرمایه خود را از بانک خارج کردند.

نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوءمدیریت در موسسات مالی و اعتباری علت دیگر نابسامانی‌های اخیر است، ادامه داد: اتفاقاتی که برای سپرده‌های مردم در موسسات خصوصی رخ داد، موجبات بی‌اعتمادی را فراهم کرد و این موضوع دست به دست هم داد تا در سال جدید با عملیات روانی دشمنان خارجی و سوءمدیریت داخلی شاهد نابسامانی در حوزه ارزی و سکه و تلاطم در بازار عرضه و تقاضا باشیم.

ضرورت ترمیم و اصلاح تیم اقتصادی دولت

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت نتوانست عرضه و تقاضا ارز را در بازار مدیریت کند، تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه‌ حاکمیت و دولت‌ها تنظیم عرضه و تقاضاست و دولت براساس پیش‌بینی‌های انجام شده باید حدس می‌زد که در سال جدید باتوجه به کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تنش‌های ناشی از سومدیریت در موسسات مالی و اعتباری و خروج احتمالی آمریکا از برجام، دچار بحران مالی و بر هم خوردن رابطه عرضه و تقاضا در بازار ارز و اقتصاد خواهیم شد.

شاعری با بیان اینکه وظیفه پیش بینی رخدادهای اقتصادی و اتخاذ سیاست‌های مناسب برای مقابله با این بحران‌ها برعهده بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و همه وزارتخانه‌هایی است در بحث اقتصادی نقشی ایفا می‌کنند، توضیح داد: متاسفانه دولت نتوانست در این زمینه نقشی ایفا کرده و از این آزمون سربلند بیرون آید.

وی با اشاره به ضرورت ترمیم و اصلاح تیم اقتصادی دولت و تقویت برخی از وزرا، گفت: بخشی از مشکلات موجود در کشور مربوط به خودرو است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت آن را بر عهده دارد. چندین ماه سامانه‌ ثبت سفارش بسته شد و اجازه‌ واردات اتومبیل را نمی‌دهند، آن زمان سیاست روشن نبود و خودروسازهای داخلی اقدام به عرضه‌ی اتومبیل نکرده و همین امر بازار را ملتهب و سبب ایجاد یک تقاضای کاذب در جامعه شد.

شاعری با بیان اینکه مردم با مشاهده این وضعیت به‌ یکباره سمت بازار اتومبیل هجوم برده و بانک مرکزی نیز نتوانست جلوی التهاب بخش ارز و دلار را گرفته و برای آن برنامه‌ریزی کند، افزود: چالش دلار و ارز به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارتباط داشت و با سوء مدیریت موسسات مالی نیز به این تلاطم افزوده شد.

شاعری با بیان اینکه تمامی شرایط دست به دست هم داده و نارضایتی عمومی را رقم زدند، تصریح کرد: باید بررسی کرد که تیم اقتصادی کشور در این دوران چه می‌کرد و چرا بی تفاوت از کنار آنها عبور کرد. همین امر نشان دهنده این است که دولت کنونی برای زمان بحران ها مناسب نبوده و توانایی حل و مقابله با این شرایط را ندارد.

وی با بیان اینکه کشور با امید به تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند مشکلات را حل کند، تصریح کرد: اظهارات رئیس جمهور درباره حل مشکلات جامعه مناسب بود اما صرف موضع‌گیری کافی نیست بلکه باید دست به اقدام عملیاتی زده و تیم اقصادی خود را ترمیم و تقویت کند.

نماینده مرم مازندران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور باید صدای مردم را بشنود، افزود: دشمن قطعا بیدار است و جنگ روانی به پا کرده و درصدد برهم زدن بازار داخلی است.  دولت مطلوب دولتی است که بتواند از یکسو جنگ روانی و اقتصادی را کنترل، و از سوی دیگر عرضه و تقاضا را تنظیم کند و تسلیم شرایط موجود نشود.

وی با بیان اینکه مجلس در کنار دولت خواهد ماند و از موضع‌گیری رئیس جمهور حمایت خواهد کرد، تصریح کرد: اما این همراهی به معنای نادیده گرفتن مطالبات مردمی نیست. پیش از این نمایندگان خواهان اصلاح در کابینه بودند و اگر رئیس جمهور به این موضوع توجهی نکند، نمایندگان در قالب اختیارات قانونی‌شان تصمیمات مقتضی را  گرفته و به وظیفه انقلابی خود عمل خواهند کرد.

بسیاری از مشکلات کنونی نه بخاطر برجام، بلکه به دلیل سوءمدیریت داخلی است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه نمایندگان به دولت فرصت اصلاح کابینه را دادند تا خود دولت راساً در این زمینه تصمیم‌گیری کند، و باعث کاهش هزینه‌های جاری کشور شود، افزود: معتقدیم که بسیاری از مشکلات کنونی به دلیل فشارآمریکا و خروج این کشور از برجام نیست بلکه بسیار از مشکلات ما به دلیل سوءمدیریت در داخل و تیم اقتصادی دولت است.

وی با بیان اینکه دولت هرجایی که وزیر جوان، فنی و باانگیزه داشته موفق عمل کرده است و هرجایی که وزیر پیر و بی‌انگیزه، بی‌برنامه و غیرعملیاتی قرار داده ناکام مانده است، تصریح کرد: باید در داخل کشور با اتخاذ تصمیمات حیاتی و کارساز، سرمایه‌های آسیب دیده اجتماعی‌ و اعتماد مردم را زنده کنیم. متاسفانه اعتماد مردم به دولت کم شده که این اعتماد نیازمند ترمیم است و این کار با حرف عملی نمی‌شود.

شاعری با اشاره به ضرورت اعتماد سازی دولت، گفت: دیوار بلند بی‌اعتمادی میان دولت و مردم با کارهای عملی قابل احیاست و با سخنرانی،  شعار و وعده‌های توخالی اعتماد مردم بیش‌از پیش دچار آسیب خواهد دید.

وی افزود: همه ما نمایندگان انتظار داریم آقای روحانی در پست ریاست جمهوری عملکرد مناسبی داشته باشند. از آغاز انقلاب در هر پستی که مدیر خوب داشتیم در آن بخش موفق بودیم. رئیس‌جمهور بایستی ملاحظه‌ هیچ وزیری را نکرده و تحت‌تاثیر بده بستان‌های انتخاباتی نباشد. اگر وزیر، معاون اول یا مشاورش صلاحیت کار را ندارد، به خاطر مردم از ملاحظات شخصی و سیاسی عبور کرده و بیش از این اجازه آسیب دیدن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مردم را ندهد.

نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس جمهور اگر خواهان احیای عزت ملی است یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم کار و تلاش مجاهدانه،  مدیریت جهادی،  برنامه‌ریزی درست و پیش‌بینی تمامی رخدادهای احتمالی در کشور است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید وارد عرصه اقدام و عمل شود تا مردم ببینند که ایشان اهل فعالیت و کار هستند، ادامه داد: همه مسئولان باید با کار و تلاش مجاهدانه و برنامه‌ریزی علمی ثابت کنند که خادم مردم هستند، در این صورت است که آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی‌ که با بی‌اعتمادی مردم باتوجه به عملکرد دولت روی داده، احیا خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با اشاره به ضرورت حمایت از دولت و کمک به رئیس جمهور تصریح کرد: دولت باید خود را به دولتی کارآمد و جهادی تبدیل کند. دولت مطلوب، دولتی است که به رفع ضعف‌ها پرداخته و آن را بر گردن دشمن نیندازد و امیدواریم با ترمیم کابینه این اتفاق برای دولت آقای روحانی نیز رخ دهد.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.