«سید هادی سید افقهی»کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با رئیس جمهور ایران را پیشنهادی منافقانه و تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم و حکومت عنوان کرد.

پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ با ایران، منافقانه است

«سید هادی سید افقهی» کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل قدس‌آنلاین در رابطه با پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: برای اینکه صادقانه و یا منافقانه بودن اظهارات دونالد ترامپ روشن شود باید بر چند نکته تمرکز داشت؛ نکته اول آنکه آمریکا از بدو انقلاب اسلامی تاکنون در هیچ زمانی به توافقات خود پایبند نبوده است، از زمان جیمی کارتر، ریگان و جورج بوش پدر و پسر گرفته تا کلینتون و باراک اوباما و همین آقای کاباره‌ای که اوج این بدعهدی همان خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای است.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکا به چه حقی در حالی که از توافق هسته‌ای خارج شده، تحریم ها را بازگردانده و به دنبال تغییر نظام در ایران است، حرف از مذاکره می‌زند؟! آقای ترامپ می گوید بدون پیش شرط حاضر است با رئیس جمهور ایران گفت‌وگو کند، آیا با این اقداماتی که تا به حال انجام داده، دیگر پیش شرطی باقی مانده که بخواهد مطرح کند؟!

سید هادی سید افقهی ادامه داد: نکته دوم آنکه آمریکا هنگام خروج از توافق هسته‌ای دوازده شرط و درخواست را مطرح کرد که اگر این دوازده شرط رعایت شود، حاضر است دوباره با ایران مذاکره کند؛ بنابراین آمریکا پیش شرط‌های خود را اعلام کرده است، آیا اکنون که دم از گفت‌وگوی بدون پیش شرط می‌زند، نباید اعلام کند که این دوازده شرط ملغی است؟! روشن است که این از نفاق و دوگانگی در مواضع آمریکا ناشی شده و ترامپ در هیچ یک از اظهارات خود صداقت ندارد.

وی در مورد اینکه چرا رئیس جمهور آمریکا امروز این موضوع را مطرح کرده است گفت: ترامپ ابتدا از موضع تهدید و ارعاب وارد شد و گفت ما کاری خواهیم کرد که فروش نفت ایران به صفر برسد، ولی هنگامی که دید  روسیه، چین، هندوستان، ترکیه و... اعلام کردند که از ایران نفت خواهند خرید و به گفته آمریکا عمل نخواهند کرد و از طرف دیگر مقامات نظامی ما هم اعلام کردند که اگر ما نتوانیم نفتمان را بفروشیم، تنگه هرمز را می‌بندیم، ترامپ از موضع خود عقب نشینی کرد، ولی این عقب نشینی او هم منافقانه است؛ چراکه در این شرایط بحرانی اقتصاد ایران، او می‌خواهد خود را به عنوان یک فرشته نجات برای ملت ایران معرفی کند، او می خواهد بگوید در این شرایط من حاضرم با مقامات ایران مذاکره کنم اما رهبر شما نمی‌خواهد؛ او می‌خواهد با این پیشنهاد منافقانه میان مردم و حکومت شکاف ایجاد کند اما این در واقع یک تلاش مذبوحانه است و جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را اتخاذ کرده است و دیگر یک تجربه ناموفق را تکرار نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با این تحلیل که هدف ترامپ از مطرح کردن این پیشنهاد معرفی ایران به عنوان یک کشور جنگ طلب در صورت مخالفت با آن است، تاکید کرد: جنگ طلب کسی است که یک توافق بین المللی را زیرپا می گذارد، جنگ طلب کسی است که دیگران را به گزینه نظامی تهدید می‌کند. ما اگر جنگ طلب بودیم که مذاکره نمی‌کردیم و توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرفتیم. بنابراین پیشنهادی که ترامپ داده اساساً کذب است و پیش شرط های آن از قبل مطرح شده و چنانچه مذاکره‌ای هم انجام شود هیچ گونه تضمینی برای پایبندی آمریکا به تعهد خود وجود دارد.

سید هادی افقهی اضافه کرد: حتی اگر آمریکا به توافق هسته ای برگردد و تحریم ها را لغو کند، تنها کسی که می تواند در مورد انجام مذاکره تصمیم گیری کند، مقام معظم رهبری است که ایشان بارها فرموده اند مذاکره با آمریکای پیمان شکن هیچ نفعی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که واکنش دیپلمات‌ها و مسؤولان ایران در قبال این پیشنهاد باید چگونه باشد گفت: مسؤولان ما باید در پاسخ به این پشنهاد ترامپ، ماهیت واقعی حرف‌های او را رو کنند و برای جهان روشن سازند که او دروغ می‌گوید. مسؤولان ایران باید به آمریکایی ها بگویند که اگر خواهان مذاکره هستید، باید ابتدا رفتارهای خصمانه خود علیه ایران را تغییر دهید و زبان تهدید را کنار بگذارید، به تمام تعهداتی که نه فقط پس از توافق هسته ای بلکه از زمان توافقنامه الجزایر داده‌اید عمل کنید و پول های به ناحقی را که تحت بهانه‌های مختلف بلوکه و از ما سرقت کرده‌اید، به ما برگردانید آن وقت ما تصمیم می‌گیریم که آیا می‌شود مذاکره کرد یا خیر.

افقهی در پایان تأکید کرد: آمریکا تنها زمانی از ما راضی خواهد شد که ما دست از اسلام و انقلاب اسلامی و مواضع عدالت خواهانه خود در دنیا برداریم و به آنها بگوییم که بفرمایید مانند زمان شاه آقای ما باشید که در اینصورت تازه ما مانند عربستان به یک گاو شیرده برای آنها تبدیل خواهیم شد و منابع ما را غارت خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.