رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا هرگز تهدیدات را تحمل نخواهد کرد به دولت واشنگتن هشدار داد از تهدید این کشور خودداری کند.

هشدار اردوغان به آمریکا: از تهدید ترکیه خودداری کنید

به گزارش قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به دولت واشنگتن هشدار داد از زبان تهدیدآمیز علیه آنکارا استفاده نکنید.

وی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه این اقدام سودی برای دو طرف ندارد اعلام کرد این موضوع [بازداشت کشیش آمریکایی] در چارچوب قوانین است.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه هرگز تهدیدات را تحمل نخواهد کرد، گفت: «هیچکس حق امر کردن به ترکیه را ندارد. ما هرگز تهدیدات را تحمل نمی کنیم. حکومت قانون برای همه است و هیچ استثنایی برای آن قائل نمی شویم.»

تنش میان آنکارا و واشنگتن در پی بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام همکاری با سازمان گولن  و مانع تراشی آمریکا در خصوص تحویل جنگنده های اف-35  و نگرانی آن در خصوص فروش سامانه اس-400 روسیه به آنکارا، افزایش یافته است.

آنکارا گفته است اندرو برانسون،کشیش آمریکایی، که بیش از دو دهه در ترکیه زندگی کرده است، با طرفداران فتح‌الله گولن همدست بوده است. این کشیش آمریکایی همچنین به اتهام جاسوسی و حمایت از پ ک ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) در دادگاهی در ترکیه محاکمه شد. این کشیش آمریکایی به مدت حدود دو سال در ترکیه بازداشت بود، اما چند روز پیش آزاد شد و پس از آن تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.

همچنین ترکیه هشدار داده است در صورت خودداری آمریکا از تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به این کشور، دست به اقدامات قانونی خواهد زد.

هفته گذشته، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو در مورد مسائل مختلفی از جمله بازداشت کشیش آمریکایی و تحویل جنگنده های اف-35 آمریکا بحث و تبادل نظر کردند. همچنین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته گفت که اگر ترکیه حاضر به آزادی کشیش  نشود، با تحریم ها مواجه خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.