قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: علی مظفری گفت : قیمت مرغ را نمیتوان دستوری تعیین کرد و بخاطر تغییر قیمت نهاده های خوراک طیور قیمتها خیلی هم قابل کنترل نیست .

خوراک مرغ با دلار4200تومانی به مرغدار نمیرسد/بهره های بانکی برقیمت مرغ تاثیر زیادی دارد/دولت بجای واردات مرغ منجمد به مرغدار یارانه بدهد

خرید مرغ این روزها برای مردم دشوار شده و افزایش قیمت بسیار زیاد آن در هفته‌های اخیر وضعیت بازار این محصول را در شرایط بحرانی قرار داده است.

قیمت مرغ طی یک سال و نیم اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را داشته است. اواخر سال گذشته با وجود میزان مناسب تولید مرغ در کشور که حتی از میزان مصرف آن نیز بیشتر بود شرکت پشتیبانی امور دام دست به واردات فزاینده مرغ زد به شکلی که بازار به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و قیمت مرغ تا میزان ۴۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

ولی آیا این گرانی می‌تواند زیر سر گرانی دلار باشد؟ آیا جوجه ریزی می‌تواند بعد از این ادامه داشته باشد؟ این‌ها سئوالاتی است که در گفت‌وگوی قدس آنلاین با دکتر علی مظفری رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ گوشتی به آن پرداخته‌ایم که می‌خوانید:

*با توجه با اینکه طی روزهای گذشته اعلام شده خوراک دام و طیور با دلار ۴۲۰۰ وارد می‌شود دلیل افزایش قیمت‌های اخیر چیست؟

**حرف شما درست است دولت هم برای هر دلار ۴۰۰ تومان یارانه در نظر می گیرد ولی مطلبی که هست اولا با وتوجه به اینکه اخر فصل هست و قیمت ها هم به لحاظ بین المللی تغییر کرده است و به خاطر کم وارد کردن نهادها قیمت آنها هم بالا رفت.

مثلا سویا که یکی از اغلام ترکیبی خوراک دام است تا کیلویی ۲۶۲۰ تومان هم رسید که بعد تعزیراتی اعلام کردند ولی الان که قیمت اعلام شده به قیمت تعزیراتی به دست مرغدار نمی رسد و این  امکان هم وجود ندارد که بخواهیم برای کالایی که نرخ شناور دارد بخواهیم نرخ ثابت اعلام کنیم.

نرخ های ما تابع نرخ هایی است که در دنیا معامله می شود درنتیجه اعلام قیمت ثابت برای نهاده ها جایگاهی ندارد و موثر هم نیست. ضمن اینکه فروشنده ها وقتی می خواهند بفروشند به خاطر ترس از تعزیرات می آیند به حساب های رسمی مجموعه خودشان واریز می کنند و مازاد شان را به حساب های فرعیشان واریز می کنند ولی در نهایت از مرغدار می گیرند.

علت این است که نهادها افزایش پیدا کرده است و سرمایه در گردشی که مرغدار نیاز دارد هم افزایش پیدا می کند ، در حالیکه دست مرغدار خالی است و نمی تواند منابع اش را تامین بکند نتیجه اینکه  خیلی از واحدها جوجه ریزی نکردند و تمام اینها دست به دست هم داده که امروز قیمت مرغ در بازار به اینجا برسد به هر شکل من فکر می کنم این قیمتهای دستوری که ارائه میدهند نمی تواند خیل تاثیر گذار باشد به لحاظ اینکه نهادها و متغییر هایی که قیمت های تمام شده را تشکلی می دهند خیلی قابل کنترل نیستند و قیمت نهایی هم از اینها متاثر است.

از اینکه که بگذریم نمی شود کتمان کرد که همه هزینه ها از جمله برق ودستمزد افزایش داشته و ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم وقتی همه چیز افزایش داشته محصولی که مرغدار تولید می کند به قیمتی که ما می خواهیم

بفروشد و دستوری عمل کند.

*بیشتر گرانی در کدام خوراک دام اتفاق افتاده است؟

**کنجاله سویا و ذرت بوده که همه اش وارداتی است حتما می دانید که ما در بخش دام طیور تقریبا وابسته کامل هستیم و تنها چیزی که داریم جوجه یک روزه است و بخش خیلی کمی از سویا است که در داخل تولید می کنیم ولی به هر شکل هرچه وارد می کنیم به ارز وابستگی دارد.

*تا چند روز پیش مرغداران مدعی بودند که می‌خواهند مازاد تولیدشان را صادر کنند فکر می‌کنید با این قیمت توان رقابت با بازار جهانی را دارید؟

**نه توان رقابتی وجود ندارد انهم به چند دلیل. یکی اینکه ما داریم از کشورهایی که خودشان تولید کننده گوشت مرغ و در قالب زنجیره عمل می کنند نهادهایمان را از آنجا تامین می کنیم مثل برزیل، اوکراین، ارژانتین و...وقتی خودشان همه نهادهایشان را دارند ما که می خواهیم بیاوریم به فرض که قیمتهای نهاده های ما با قیمتهای آنها یکی باشد هزینه های حمل و نقل و ارز و...را به اینها اضافه کنیم قیمتهای تمام شده ما را افزایش می دهد.

اما مهمترین چیزی که هیچگاه در تولید به آن توجه نمی کنیم بهره های بانکی است که در ایران بالاترین رقم را دارد و اینها بر روی قیمتهای تمام شده خیلی تاثیر می گذارد.

*مرغ هایی که وارد بازار می‌شوند موبوط به جوجه ریزی دو ماه قبل است که آن زمان قیمت دلار اینقدر بالا نرفته بود چطور می‌شود مرغی که الان وارد بازار می‌شود با نرخ روز به فروش می‌رسد؟

**ان زمان قیمت سویا کیلویی ۲۶۰۰ تومان یا حتی ذرت که شما قیمت حمل و نقل را هم به آن اضافه کنید نهایتا می بینید که دوماه قبل قیمتها از الان خیلی یبشتر بوده است این نیست که چون الان بحث تحریم است همه چیز گران شده است.

*پیش بینی شما برای جوجه ریزی در دوره‌های بعد چیست بیشتر می‌شود یا کمتر؟

**شاید مرغدارتمایل داشته باشد جوجه ریزی داشته باشد ولی مگر سرمایه در گردشش چه مقدار است و نهادهایش را به چه شکل تامین می کند وقتی مرغدار نمی تواند دان تهیه بکند قطعا رغبتی برای جوجه ریزی ندارد با این همه من فکر می کنم جوجه ریزی خیلی رشد خوبی در دوره بعد نداشته باشد.

*نظرتان راجع به واردات مرغ یا مرغ منجمد برای تنظیم بازار چیست؟

** هنوز مجوز واردات نداریم. احتمالا خود جهاد کشاورزی  مبادرت به وارد کردن مرغ منجمد کرده است چون هنوز بحث واردات مرغ را نداریم و اگر چنین اتفاقی بیفتد بدترین تصمیم است به لحاظ اینکه تولید داخلی را خراب می کنیم.

اصلا من نمی دانم قیمت مرغ را با چه کالایی مقایسه می کنید که می گویید گران است. چه چیزی جایگزین مرغ است؟ شاید چون گوشت قرمز گران است به مرغ به عنوان کالای جایگزین بیشتر فشار وارد می شود و تقاضا زیاد است و دولت هم حساس شده و دارد قیمتها را به خاطر قشر متوسط کنترل می کند.

هر چند من فکر می کنم به خاطر تامین غذاییمان به تولید ضربه بزنیم اگر دولت می خواهد کاری بکند باید برای تولید یارانه بدهد و دست مرغدار را بگیرد تا اشتغالمان را از دست ندهیم. این افت و خیز های سینوسی اصلا به نفع مردم و تولید کننده نیست باید این تغییرات به نمودارهایی که شیب ملایم داشته باشد تبدیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.