بجستان_ قنوات ثلاثه بجستان که تنها منبع آب کشاورزی این شهرستان است با همت مردم و مسئولان باید احیاء شود زیرا نگه داشتن و حیات این سه رشته قنات احیاء زندگی در این شهرخواهد بود

احیاء قنوات ثلاثه بجستان احیاء زندگی در این شهر است

به گزارش خبر نگار قدس انلاین، آب کشاورزی شهر بجستان که بالغ بر ۱۰ هزار نفر سکنه دارد و بیش از ۸۰ درصد مردم نیز به صورت دائم و پاره وقت به کشاورزی مشغول می باشند از طریق سه رشته قنات شهر که به قنوات ثلاثه بجستان مشهور است تامین که متاسفانه در سالهای اخیر دو رشته قنات محمد آباد و گل بید به لحاظ افت دبی آب در حال خشک شدن بوده و فقط قنات نوکاریز یا سرگود آبدهی دارد و برای احیاء همه این قنوات نیاز به اعتبار برای لایروبی و مرمت می باشد.

مهندس قاسمی مدیر جهاد کشاورزی بجستان با بیان اینکه در سال ۹۶ بالغ بر یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان برای لایروبی قنوات بجستان اعتبار آمده گفت: برای احیاء و لایروبی اساسی همه قنوات شهرستان ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

وی افزود: ۴۶۷ رشته قنات در شهرستان داریم که ۱۵۰ رشته قنات خشک شده و برخی البته با لایروبی مجددا احیاء شده و این لایروبی و احیاء قنوات علاوه بر افزایش دبی آب و نگهداری دبی موجود باعث اشتغال زایی و نگهداری روستائیان در روستاها نیز خواهد بود.

مهندس قاسمی اعتبارات اختصاص یافته را از منابع طرحهای ارتقاء شاخصهای عملکرد، اعتبارات تملک دارایی ها، بنیاد برکت، کمکهای فنی اعتباری و آستان قدس اعلام کرد و عنوان داشت نیاز به همکاری و مساعدت بیشتری داریم.

مهندس حسین خواجوی کارشناس امور اراضی جهاد کشاورزی بجستان گفت: با تاکید بر اینکه نباید فرصتها را از دست بدهیم گفت: زمان به سرعت در گذر است و منابع محدود است وکشاورزان کاری نکنند که در آینده افسوس آن را بخورندلذا علاوه بر تلاش برای مرمت قنوات نیاز به استفاده بهینه و بهره وری بیشتر نیز هست.

وی افزود: امروز با توجه به کمبود شدید منابع آبی بیش از هر روز نیاز به یکپارچه سازی اراضی  و استفاده بهینه از آب داریم و این مهم در بجستان با توجه به گستردگی اراضی بهتر است از یک دشت با مشارکت کشاورزان شروع شود و من در حال حاضر با تلاشهایی که در خارج از وقت اداری انجام داده ام  به یکی از روستاهای اطراف رفته و در تلاش هستم با متقاعد کردن کشاورزان طرح نمونه ای برای یکپارچه سازی اراضی را انجام دهم.

وی تاکید کرد: کشاورزان نباید برای گرفتن سم موش و علف کش به جهاد کشاورزی بیایند بلکه برای استفاده از نظر کارشناسان به جهت برداشت محصول بهتر و چگونگی کشت بهتر و مشاوره با کارشناسان بهتر است مراجعه کنند تا بهتر شدن محصولات و استفاده بهتر از آب و خاک را درس بگیرند و اجرا کنند.

این کارشناس جهاد کشاورزی با دلسوزی و نگرانی از اینکه متاسفانه بهترین کارشناسان و متخصصات فن  برای زراعت بهتر و توجیه کشاورزان دعوت می شوند ولی متاسفانه استقبالی  از طرف کشاورزان صورت نمی گیرد و این در حالی است که  کشاورز ما با نگاه به گذشته بوده و هرگز حاضر نیست کشاورزی با علم و فن جدید را بیاموزد وبکار ببندند.

مهندس حسین خواجوی اذعان نمود امروز ساخت استخرهای پرورش ماهی در مسیر آب کشاورزی و باغات بجستان می تواند از اولویت های اصلی کشاورزان بجستان باشد تا علاوه بر پرورش ماهی از فضولات آب تخلیه شده در مسیر آب کشاورزی باغات نیز استفاده کنند و در آمد زایی بدون هزینه ای برای کشاورزان و قنوات نیز باشد

وی گفت: چنانچه کشاورزان و شورای کشاورزی قادر به این کار نباشند می شود از سرمایه گذار استفاده کرده و بعد چند سالی استفاده و بهره برداری کرده و سپس استخر را به نفع عموم واگذار کنند و دست روی هم گذاشتن و سهل انگاری در این  زمینه درست نیست که با سرمایه اندک بتوان  درامد خوبی برای کشاورزان بدست آورد.

اسماعیل سلیمی عضو شورای کشاورزی بجستان با تاکید بر احیاء قنوات گفت: تمام تلاش خود را برای آبدهی بیشتر قنوات بکار بسته ایم ولی از مسئولان نیز انتظار داریم در این زمینه کمک کشاورزان بجستان باشند.

وی افزود: احیاء قنوات ثلاثه بجستان احیاء زندگی در این شهرستان است و با توجه به اینکه بیشتر روستاها شهرستان آب قنواتشان به حداقل رسیده و یا خشک شده به شهر مراجعه کرده اند و تمامی تلاش بر این است که این قنوات را نگه داریم تا تنها ممر درآمد کشاورزان و امید مردم نیز حفظ شود.

عضو شورای کشاورزی بجستان نیز افزود: با توجه به اینکه نظام آبیاری بجستان هنوز سنتی و با فنجان می باشد بالغ بر ۱۷۰ فنجان آب بجستان نیز وقف آستان قدس و حرم مطهر امام رضا می باشد وهر چند در این زمینه تولیت آستان قدس نگاه زیبایی به احیاء این قنوات داشته است ولی باز هم انتظار همراهی و همکاری نیز داریم. ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.