۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 612947

بشار الجعفری رئیس هیئت نمایندگان دولت سوریه در دهمین مذاکرات آستانه که در سوچی روسیه برگزار شد، بار دیگر بر حضور غیرقانونی نیروهای آمریکا و همپیمانانش در خاک سوریه تأکید کرد و خواستار خروج فوری نظامیان آن‌ها شد.

صحبت‌های الجعفری در شرایطی اظهار می‌شود که دولت سوریه پس از چند سال جنگ داخلی سرانجام موفق شده تمام مناطق تحت کنترل نیروهای معارض و داعش را در اختیار خود قرار دهد و در چنین شرایطی نیروهای آمریکایی دیگر بهانه‌ای برای حضور در خاک سوریه ندارند. البته با نگاهی به گذشته و شرایط حضور آمریکایی‌ها در جنگ داخلی سوریه و ادعای آنان درباره مبارزه با داعش، در می‌یابیم که آن‌ها نه تنها در این پیروزی‌ها نقشی نداشته‌اند بلکه در حقیقت حضورشان در سوریه کوششی بود برای کمک‌های پنهانی به داعش که گاهی این کمک‌ها از طریق ارسال تسلیحات یا دارو و غذا انجام می‌گرفت و گاهی به صورت حمایت هوایی از معارضان و حمله به مواضع ارتش سوریه صورت می‌پذیرفت. نمونه این مدعی را می‌توان در عملیات پاکسازی دیرالزور دید که وقتی نیروهای ارتش سوریه در آستانه پیروزی بر داعش قرار داشتند، نیروهای آمریکایی با بمباران مواضع سوری‌ها، این کار را به تأخیر انداختند تا شاید داعشی‌ها بتوانند دوباره تجدید قوا کنند. امروز دیگر بر همگان روشن است که حضور آمریکایی‌ها در سوریه و نقش آنان در مبارزه با داعش بهانه‌ای بیش نیست حتی به اذعان دونالد ترامپ، دولت اوباما و شخص وزیرخارجه آن یعنی هیلاری کلینتون در پیدایش این گروه تروریستی نقش اصلی را ایفا کردند. واقعیت این است که راهبرد اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه حفاظت از رژیم صهیونیستی است و آنان در سوریه تلاش داشتند تا با همکاری سران مرتجع عربی بویژه رژیم آل سعود، حکومت بشار اسد را سرنگون کنند تا بتوانند این همسایه بزرگ و قدرتمند رژیم صهیونیستی را در اختیار خود بگیرند، اما پایداری مردم سوریه مانع از تحقق چنین هدفی شد.
اکنون و در شرایطی که سوریه دیگر درگیر جنگ داخلی نیست و بتدریج برای حل مسائل خود نیازمند راهکارهای سیاسی است، آمریکایی‌ها که بهانه‌ای برای حضور در خاک این کشور را ندارند، حضور مستشاری ایران و نیروهای حزب‌الله را بهانه‌ای قرارداده‌اند تا همچنان اهداف شوم خود را در این کشور دنبال کنند. این درحالی است که ماه گذشته میلادی در دیدار ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی، رئیس جمهوری آمریکا از پوتین خواسته بود تا به عنوان میانجی از ایران بخواهد تا خاک سوریه را ترک کند و حتی در این باره وعده کاهش تحریم‌های روسیه و سوریه را داده بود، اما پوتین دراین باره اعلام کرد حضور نیروهای ایران و حزب الله در سوریه به خواست بشار اسد بوده و هیچ کشور دیگری در این موضوع نمی‌تواند دخالت کند. به نظر می‌رسد اکنون که تمام تیرهای آمریکایی‌ها درباره سوریه به سنگ خورده، آن‌ها در فکر ایجاد یک ناتوی عربی هستند تا بتوانند جایگزینی برای خود در سوریه داشته باشند و مانند افغانستان و عراق با ایجاد پایگاه‌های نظامی، همچنان نقش مداخله در منطقه و محافظت از رژیم صهیونیستی را ایفا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.