قدس انلاین : تفاهم نامه همکاری مشترک سینمایی، سمعی و بصری میان اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، موسسه بین الملی اکو و بنیاد سینمایی فارابی در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) مشهد امضا شد.

امضای تفاهم نامه مشترک همکاری سینمایی در مشهد

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در نشست امضاء این تفاهم نامه همکاری گفت: ظرفیت تولید فرهنگی در مشهد بسیار قابل توجه و ارزشمند است و یکی از دستاوردهای این تفاهم نامه تقویت پیوندهای فرهنگی بین اعضای اکو با تکید بر سینما است.


وی افزود: حرکت به سمت جهانی سازی فرهنگ به ویژه در عرصه سینما و وجود مفاهیم مشترک در سینما امروز مرزها را به یکدیگر نزدیک کرده و می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های ملی باشد همچنین خلق ارزش‌های جدید در حوزه سینما با تکیه بر کار تیمی از دیگر اهداف موسسه اکو است.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اینکه نباید از جهانی سازی غفلت کنیم، گفت: نظام‌های ارتباطی جدید به فرایند جهانی شدن سرعت داده و امیدواریم با همکاری کشورهای عضو اکو و نقش خراسان و ظرفیت‌های موجود در شرق کشور بتوانیم پتانسیل کشورهای عضو اکو را زنده کنیم و با ابزار سینما همکاری‌ها را توسعه جهانی بدهیم.


خراسان می‌تواند به تبادلات فرهنگی بین اعضای اکو کمک کند


مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری اکو هم در این نشست افزود: امروز به عنوان یک سازمان بین المللی در خراسان و شرق کشور تفاهم نامه‌ای سه جانبه با بنیاد سینمایی فارابی و اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی امضاء می‌شود و ما از ظرفیت استان‌های همجوار کشورهای عضو اکو برای اجرایی شدن این تفاهم نامه استفاده می‌کنیم.

محم مهدی مظاهری سینما را یکی از مولفه‌های دیپلماسی عمومی دانست و گفت: کشورهای ایران، ترکمنستان و ترکیه از موسسین این اتحادیه جهانی هستند و ۷ کشور افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، قرازستان، آذربایجان و ازبکستان در سال‌های بعد به این اتحادیه جهانی افزوده شدند.

وی با تاکید بر اینکه موسسه اکو سازمان اقتصادی بزرگی دارد و دبیرخانه آن در ایران است، گفت: در حوزه فرهنگ، هنر، ادبیات، ورزش، موزه ها، کتابخانه‌ها به مفهوم عام، محیط زیست، خانواده و کودک در اساسنامه اکو وجود دارد.

مدیرعامل موسسه اکو با اشاره به اینکه دیپلماسی فرهنگی و عمومی می‌تواند در بسیاری از جنبه‌ها تاثیرگذار باشد، افزود: بسیاری از مسئولان، مفاخر و کسانی که تصدی حوزه‌های سیاسی کشور را دارند، در جلسات غیر رسمی مطرح می‌کنند، که همه وامدار خراسان بزرگ هستند، لذا خراسان می‌تواند به تبادلات فرهنگی بین اعضای اکو کمک کند.


باید از ظرفیت‌های بین المللی مشهد در جهت توسعه فرهنگی استفاده کنیم


مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی درادامه این نشست گفت: تفاهم نامه همکاری بین بیناد سینمایی فارابی، موسسه فرهنگی اکو و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هدف به ثمر رساندن فعالیت‌های مشهد و خراسان با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی هنرمندان، اصحاب فرهنگ و هنر، دانشگاه فردوسی و مرکز مطالعات اسلامی امضاء شد.

جعفر مروارید با بیان اینکه زیارت یک مفهوم بین المللی، معنوی و تجربه دینی است که در مشهد در حال تحقق است، افزود: ظرفیت زیارت دست به دست داد، تا به سمت جشنواره سینمایی بین ادیان و معناگرا برویم و خوشحالیم با کمک بنیاد سینمایی فارابی بتوانیم تحولی را در سال جاری با توجه به ظرفیت‌های سینمایی مشهد و به طور خاص در گسترش تهیه فیلم بین ادیان و بهره گیری از قطب‌های فرهنگی داشته باشیم.

وی گفت: صندوقی برای حمایت از این فعالیت‌ها پیش بینی شده و امیدواریم بتوانیم مفهوم و ایده شیعه را تبدیل به ایده جهانی کنیم و از زیارت پلی به رویدادهای بین المللی بزنیم.

افشین تحفه گر معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در ادامه این نشست افزود: سال گذشته ۲۰ سالن سینما به سالن‌های استان افزوده شد و تا پایان سال جاری هم ۳۵ سالن در ۵ پردیس، مشهد و شهرستان‌ها افتتاح خواهد شد.

وی گفت: در سال گذشته ۸ فیلم سینمایی ساخته شد و امسال هم تا کنون ۴ فیلم سینمایی کلید خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.