جایی که نیاز باشد، چالش می‌کنیم و اگر جایی نیاز به حمایت داشته باشد، حمایت می‌کنیم سعی داریم نگاه دوسویه‌ای داشته باشیم و صرفاً کار سلبی و انتقادی یا صرفاً کار ایجابی و تعریفی تولید نشود.

هدف «کیوسک» رشد سلیقه هنری مردم است

بتازگی شنبه شب‌ها، یک مجله فرهنگی و هنری روی آنتن شبکه سه می‌رود که به صورت تحلیلی سینما، ادبیات، تئاتر و موسیقی و اتفاقات روز این حوزه‌ها را بررسی می‌کند. مجله تصویری «کیوسک» در بازه زمانی 60 دقیقه حدود ساعت 22:30 در قاب تلویزیون جا خوش می‌کند و هر بار دو بخش اصلی مثلاً سینما و ادبیات دارد که مجری ثابت همه بخش‌ها احسان عبدی پور است و هر بخش میهمانانی نیز دارد. تهیه کننده برنامه «کیوسک» تأکید دارد که این برنامه، یک مجله تصویری است که سینما در آن غالب است، ولی هویتی مستقل از «هفت» دارد و قرار است با توجه به بخش عامه پسند این هنر با عموم مخاطبان ارتباط گرفته و به ارتقای سلیقه آن‌ها کمک کند. با محمد امین نوروزی، تهیه کننده «کیوسک» درباره جزئیات این برنامه گفت و گو کردیم که می‌خوانید:

 در آغاز می‌فرمایید که کیوسک با چه هدفی روی آنتن شبکه سه آمده است؟
کیوسک یک مجله فرهنگی و هنری است و در مورد اتفاقات و موضوعات روز فضای هنری کشور به طور مشخص سینما، ادبیات، تئاتر و موسیقی می‌پردازد. کیوسک در پی محل بحثی برای تبادل اندیشه بین هنرمندان کشور است که هم هنرمندان ما موضوعات و مسائل را واکاوی و بازاندیشی کنند و همچنین این فرآیند موجب ارتقای سواد فرهنگی هنری مردم بشود و همچنین کیوسک سعی می‌کند آثار هنری یا مؤلفه‌های هنری را در جهت تقویت فرهنگ عمومی جامعه معرفی کند که به رشد فرهنگی کشور کمک کند. در عین حال مؤلفه‌های مخاطب عام داشتن و مردمی بودن را لحاظ می‌کند و به نوعی تریبون آثار هنری «مردم پسند» است تا مخاطبان ارتباط بهتر و بیشتری با آن بگیرند.

 جایی گفتید که این برنامه قرار نیست جایگزین هفت شود، اطلاع دارید که هفت ادامه می‌یابد؟
مدیریت شبکه باید در این باره تصمیم بگیرد که قرار است هفت را دوباره به آنتن شبکه سه برگرداند یا نه ولی برنامه ما چون مخاطب عام تری دارد و حوزه گسترده تری از هنر را در برمی گیرد، در فضایی متفاوت از برنامه هفت اجرا می‌شود. بعد سینمایی برنامه هم به دلیل اقبال مخاطب، پررنگ‌تر است.

 چقدر سعی کردید که برنامه کیوسک، متفاوت از هفت ساخته شود تا این ظن هم از بین برود؟
ما در شروع کار هستیم و باید 15-10 قسمت از برنامه بگذرد تا برنامه خودش را معرفی کند و در ذهن مخاطب شکل بگیرد، آن موقع مخاطب و کارشناسان می‌توانند دراین باره نظر بدهند که کیوسک چقدر شبیه هفت است طبیعتاً موضوعات در حوزه سینما، شبیه به هم هستند، اما چگونگی پرداخت می‌تواند متفاوت باشد. این موضوع هم بعد از چند قسمت مشخص می‌شود، نمی‌توان عجولانه و در قسمت‌های اول در این باره سریع قضاوت کرد.

 یکی از شائبه‌هایی که به دلیل دعوت از چهره‌های خاص برای مجلات تصویری در رسانه ملی پیش می‌آید جهت گیری‌های خاص سیاسی آن‌هاست، کیوسک چه تمهیداتی اندیشیده که به این موضوع متهم نشود؟
ما در چارچوب آثار هنری مردم پسند عمل می‌کنیم فارغ از اینکه جهت‌گیری مشخص سیاسی پشت این آثار باشد. طی دو قسمت از برنامه که پخش شده، این را نشان دادیم. طبیعتاً آثاری که عموم مردم با آن ارتباط خوبی می‌گیرند، آموزنده هستند و سبب افزایش سواد فرهنگی مردم می‌شوند و مورد حمایتمان است و برنامه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، این رویه را بدون لحاظ کردن طیف بندی‌ها و دسته بندی‌های مرسومی که وجود دارد، دنبال می‌کنیم

 در سال‌های اخیر، برخی فیلم‌های سینمایی سلیقه هنری مردم را تنزل داده است، آیا کیوسک، برنامه‌ای برای ارتقای سلیقه هنری مردم دارد؟
افزایش سواد فرهنگی و رشد سلیقه هنری مردم از اهداف ماست. آثار دم دستی که معمولاً انباشتی از شوخی‌های جنسی در آن‌ها موجود است و صرفاً نگاه تجاری دارند و نه فرهنگی هنری، خیلی نمی‌توانند محل بحث و معرفی باشند. سعی ما بر این است با نگاه کارشناسی حاکم بر برنامه و تیم تحریریه توانمندی که داریم، آثار متوسط به بالا را چه از نظر فنی و چه محتوایی، مورد نقد و بررسی قرار دهیم، که به ارتقای بینش مردم کمک کند.

 کیوسک قرار است یک برنامه چالشی شود یعنی جای خالی نود فرهنگی را در تلویزیون پر کند؟
حوزه فرهنگ و هنر همچون فوتبال درگیری‌ها و تضادهای خودش را دارد، ولی آن قدر مثل فوتبال خشن و محل خالی کردن احساسات هیجانی نیست. در حوزه فرهنگ و هنر با دیپلماسی و آداب بهتری باید ورود پیدا کرد. جایی که نیاز باشد، چالش می‌کنیم و اگر جایی نیاز به حمایت داشته باشد، حمایت می‌کنیم سعی داریم نگاه دوسویه‌ای داشته باشیم و صرفاً کار سلبی و انتقادی یا صرفاً کار ایجابی و تعریفی تولید نشود، بلکه توازنی بین این دو در برنامه برقرار باشد. 

 دلیل انتخاب احسان عبدی پور که او را به عنوان فیلمسازی جوان و خوش ذوق می‌شناسیم و فیلم‌های سینمایی «تنهای تنها تنها» و «پاپ» را در کارنامه هنری خود دارد، به عنوان مجری برنامه چه بود؟ 
به خاطر آشنایی من با احسان عبدی پور و گرما و شیرینی کلامی که در او دیدم، فکر کردم، می‌تواند کاراکتر جذابی هم در تلویزیون بشود، به انضمام اینکه او در حوزه سینما، ادبیات و تئاتر دارای تخصص است. کاراکتر شیرین و تخصص او سبب شد که گزینه ما برای اجرا آقای عبدی پور باشد که در دو قسمت پخش شده، بازخوردهای خوبی هم داشتیم. مطمئنم هرچه جلوتر برویم، اجرای احسان نه به عنوان مجری بلکه به عنوان کارگردان سینما، اتفاقات بهتری را برای کیوسک رقم خواهد زد. قرار نیست که او مجری شود قرار است که خودش باشد. اگر برنامه‌های قبل را دیده باشید او به شکل مرسومی که مجری‌ها، پلاتو می‌گویند اجرا نمی‌کند بلکه بسیار راحت است و در ابتدا خودش را به عنوان یک فیلمساز معرفی می‌کند. سعی ما این است که اقتضائات مجری بودن او را در بر نگیرد و تنها بتواند خودش را ارائه بدهد.

 پیش بینی شما از آینده برنامه چه خواهد بود؟
ما به آینده این برنامه امیدواریم، به همین دلیل سختی‌های تولید را به جان خریدیم. امیدواریم مثل برنامه‌های فرهنگی و هنری دیگری که در تلویزیون تولید شدند و بعد از مدت کوتاهی رفتند، نباشیم. تلاش ما این است تا زمانی که هستیم خاطره خوبی در ذهن مخاطبان و هنرمندان به جا بگذاریم. در حال حاضر فصل اول برنامه در 26 قسمت پخش می‌شود و امیدواریم در فصل‌های بعدی روند باثبات‌تری را شاهد باشیم.

 درباره میهمان‌های امروز برنامه هم توضیح می‌دهید؟
در قسمت سوم پیام دهکردی در خصوص تئاتر خصوصی صحبت خواهد کرد و در بخش کتاب برنامه احسان رضایی را در خدمتش خواهیم بود و البته برنامه آیتم‌های مختلف و متنوعی از جمله گزارش هفته و بررسی فیلم توسط بهرام عظیمی و... را خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.