یک سند دولتی آمریکا از نامه محرمانه رئیس ستادکل ارتش روسیه به همتای آمریکایی خود برای درخواست کمک در خصوص بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حکایت دارد.

روسیه نامه‌ای محرمانه درباره بازسازی سوریه به آمریکا فرستاده است

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، رئیس ستاد کل ارتش روسیه در نامه‌ای که اخیرا از طریق یک کانال محرمانه به همتای آمریکایی خود ارسال کرده، از واشنگتن خواسته تا کمک‌هایی برای بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان ارائه دهد. ظاهرا این درخواست با پاسخ منفی آمریکا مواجه شده است.

طبق این سند دولتی آمریکا که یک نسخه از آن به دست خبرگزاری «رویترز» رسیده، روسیه از یک کانال ارتباطی به دقت حفاظت شده با فرمانده ارشد آمریکایی استفاده کرده تا پیشنهاد همکاری برای بازسازی سوریه و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان را مطرح کند.

بنا بر این گزارش، این پیشنهاد را «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در نامه‌ مورخ 19 جولای 2018 (28 تیرماه) به «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، طرح روسیه که قبلا گزارشی درباره آن منتشر نشده بود، با واکنش سرد واشنگتن مواجه شده است. طبق این سند، سیاست آمریکا در شرایطی حمایت از اینگونه تلاش‌ها خواهد بود که راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به نبرد داخلی هفت‌ساله در سوریه از جمله اقداماتی چون برگزاری انتخابات در این کشور محقق شود.

خبرگزاری رویترز در این گزارش اختصاصی نوشت: «این پیشنهاد نشان می‌دهد که چطور روسیه واشنگتن و دیگر کشورها را برای کمک به بازسازی مناطق تحت کنترل دولت "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه تحت فشار قرار داده است.»

طبق این سند، «در پیشنهاد (روسیه) مطرح شده که دولت سوریه با کمبود تجهیزات، سوخت و دیگر مواد و نیز بودجه مورد نیاز برای بازسازی این کشور به منظور پذیرش آوارگان به سوریه مواجه است».

بنا به نوشته رویترز، دولت آمریکا روی کمک برای بازسازی سوریه خط کشیده و گفته که این فرایند باید با برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل و انتقال سیاسی در سوریه پیش رود.

دفتر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از ارائه هرگونه اظهارنظر درباره ارتباط با فرمانده روس خودداری کرده است.

«پائولا دان» سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا در این رابطه گفته است: «فرماندهان نظامی دو کشور مطابق با روندهای قبلی توافق کرده‌اند تا جزئیات گفت‌وگوهایشان را محرمانه نگه دارند».

بر اساس اعلام رویترز، کاخ کرملین و وزارت دفاع روسیه نیز به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداده‌اند.

طبق برآورد سازمان ملل، بازسازی سوریه نیازمند تلاشی گسترده است که دست‌کم 250 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که اغلب دیدارها و گفت‌وگوهای دوره‌ای با همتای روس خود برگزار می‌کند، تأکید کرده که ارتش‌های آمریکا و روسیه باید بتوانند ارتباطات محرمانه خود را حفظ کنند تا از بروز هرگونه سوءتفاهمی که ممکن است منجر به تقابلات مسلحانه شود، جلوگیری به عمل آید.

رویترز معتقد است که همچنان این مسئله مطرح است که چطور بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان سوری می‌تواند در قالب ارتباطات نظامی میان دو کشور عنوان شود و تأکید کرد که نامه گراسیموف به دانفورد از کانالی ارتباطی خبر می‌دهد که برای موضوعات غیرنظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، در نامه‌ای که روسیه برای مطرح کردن این پیشنهادات به دانفورد ارسال کرده پیشنهاد شده که آمریکا، روسیه و اردن مجددا مرکزی با هدف نظارت بر آتش‌بس سال 2017 در سوریه طراحی کنند «تا یک کمیته مشترک برای اجرای طرح‌های مربوط به بازسازی و بازگشت آوارگان سوری تشکیل شود».

طبق این سند، نامه روسیه همچنین پیشنهاد کرده تا واشنگتن و مسکو یک گروه مشترک برای تأمین مالی بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه تشکیل دهند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیداری که در تاریخ 16 جولای (25 تیرماه) در هلسینکی فنلاند برگزار کردند، درباره سوریه و مسئله آوارگان سوری نیز گفت‌وگو کردند و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز درباره این مذاکرات گفته بود که «درباره چگونگی بازگرداندن آوارگان سوری نیز گفت‌وگو شد».

با این وجود «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته تأکید کرد که هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا پس از نشست اخیر میان سران دو کشور صورت نگرفته است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در حاشیه اجلاس «آسه‌آن» در سنگاپور گفته بود که آمریکا ظاهرا تمایلی به کمک به مردم سوریه ندارد و سازمان های بین‌المللی نیز چشم به دهان آمریکایی‌ها دوخته و از ارائه کمک به مردم سوریه سر باز می‌زنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.