رشت- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان‌ گفت‌:‌ کاه و کلش بسته‌بندی شده در شالیزارهای گیلان توسط مجموعه‌های دامداری و یا واحدهای سلولزی خریداری می‌شود.

"کاه و کلش" شالیزارهای گیلان خریداری می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی ،‌ علیرضا شعبان‌نژاد  اظهار داشت:‌ با تمهیدات و هماهنگی‌های انجام شده توسط جهاد کشاورزی گیلان،‌ کاه و کلش بسته‌بندی شده مزارع توسط مجموعه‌های دامداری یا صنایع سلولزی خریداری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از جمله موارد مصرف کاه و کلش به جای مانده از برداشت برنج در شالیزارها را برشمرد و عنوان کرد:‌ تهیه انواع صنایع دستی،‌ تغذیه دام و استفاده در صنایع سلولزی از جمله برخی کاربردهای بسیار ویژه این پسماندهای با ارزش است.

شعبان‌نژاد با بیان این مطلب که هم‌اکنون آتش زدن کاه و کلش در بسیاری از نقاط گیلان منسوخ شده است تصریح کرد:‌ بیشترین موارد سوزاندن این پسماندها بیشتر در اطراف شهرستان رشت و صومعه‌سرا اتفاق می‌افتد که باید برای جلوگیری از وقوع آن اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

وی عدم آگاهی کشاورزان از مضرات بسیار خطرناک سوزاندن کاه و کلش در وسط مزارع را خاطرنشان کرد و بیان داشت:‌ بسیاری از شالیکاران اگر بدانند که این کار آن‌ها موجب آسیب خاک و کاهش بهره‌وری محصول در سال آینده می‌شود به این کار اقدام نمی‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان فراهم بودن انواع دستگاه‌های بسته‌بندی کاه و کلش در استان را متذکر شد و گفت:‌ در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از این نوع تجهیزات در استان گیلان مهیا است و حتی برخی از افراد با خرید آن برای خود کسب و کار راه انداخته‌اند.

شعبان‌نژاد با بیان این خبر که در سال گذشته برای بسته‌بندی کردن هر 15 کیلو کاه و کلش هزار و 200 تومان از شالیکار اخذ می‌شد افزود:‌ نرخ‌های بسته‌بندی جدید هنوز توسط جهاد کشاورزی اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود قیمت آن حدود 10 درصد افزایش پیدا کند.

وی افزایش میزان رشد آفت را یکی از جدی‌ترین مخاطرات آتش زدن کاه و کلش در مزارع عنوان کرد و گفت:‌ ایجاد نقصان جدی در بهره‌وری و میزان محصول برنج برداشت شده و از بین رفتن مواد مغذی داخل خاک از جمله مضراتی هستند که شالیکاران باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

شعبان‌نژاد با اشاره به برخی از دستگاه‌ها و نهادهایی که در زمینه کاهش اینگونه اقدامات مخرب باید با هم همکاری داشته باشند ابراز داشت: محیط زیست،‌ صدا و سیما،‌ دانشگاه علوم پزشکی،‌ قوه قضائیه به همراه جهاد کشاورزی از جمله نهادهای مؤثر و دخیل در این موضوع هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.