میثم رادپور اقتصاددان با اشاره به شنیده‌ها مبنی بر دیده شدن نرخ ۸۵۰۰ تومان برای ارز دولتی و تخصیص این ارز به کالاهای اساسی و دارو، حذف ارز مسافرتی ۴۴۰۰ تومانی و انتقال دیگر تقاضاها به بازار ثانویه، حذف برچسب قاچاق از معاملات غیررسمی و ... در بسته جدید ارزی اظهار داشت: فاصله نرخ‌های رسمی و مبادله‌ای نباید در حدی باشد که انگیزه‌های نقض قانون را همچنان قوی نگه دارد.

دولت از بازار کنار بکشد تا بسته جدید ارزی موفق شود/ حاکمیت بازار آزاد، انگیزه خروج ارز را کم می کند

در حالی که بازار ارز و طلا روند کاهشی قابل توجهی را نسبت به روزهای قبل در پیش گرفته و دولت تا ساعاتی دیگر از بسته جدید ارزی خود رونمایی می‌کند، یک کارشناس ارزی معتقد است میزان موفقیت بسته جدید به مکانیزم قیمت گذاری، میزان مداخلات دولت در بازار و حجم ارز تزریقی بستگی دارد.

میثم رادپور به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: باید دید آیا دولت واقعاً از بازار دست می‌کشد و اجازه می‌دهد مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد یا نه؟ متأسفانه هیچ وقت این شجاعت در دولت نبوده که مداخلاتش را به حداقل برساند لذا بازار هم نتوانسته به  درستی نفس بکشد.

وی با اشاره به شنیده ها مبنی بر دیده شدن نرخ  ۸۵۰۰ تومان برای ارز دولتی و تخصیص این ارز به کالاهای اساسی و دارو، حذف ارز مسافرتی ۴۴۰۰ تومانی و انتقال دیگر تقاضاها به بازار ثانویه، حذف برچسب قاچاق از معاملات غیررسمی و ... اظهار داشت: فاصله نرخ‌های رسمی و مبادله‌ای نباید در حدی باشد که انگیزه‌های نقض قانون را همچنان قوی نگه دارد.

وی افزود: اگر اشکالات گذشته تکرار نشود و اجازه دهند بازار نفس بکشد، انتظار می رود بسته جدید نتایج مثبت به همراه داشته باشد. نکته مهم این است که اگر نرخ خاصی مثلاً ۷۵۰۰ یا ۸ هزار تومان را برای نرخ دولتی اعلام کنند این نرخ اولا بدون مبناست و در شرایطی که بازار غیررسمی به بالای ۱۰ هزار تومان رسیده انگیزه ای برای پایین آمدن قیمتها وجود ندارد و نرخ گذاری دولت به منزله تعیین کف قیمتی برای بازار است ضمن اینکه این محدودیت قائل شدن به معنی خفگی بازار، تکرار خطاهای گذشته و تشدید تقاضا و محدودیت عرضه است.

رادپور با بیان اینکه دولت باید شجاعت رها کردن بازار و حاکمیت مکانیزم عرضه و تقاضا را داشته باشد، گفت: قطعا در این شیوه کنترل و نظارت بازار آسان‌تر و مسیر هم امن‌تر است.

این کارشناس ارزی در خصوص میزان احتمال بازگشت ارزهای خانگی به بازار در نتیجه اجرای بسته جدید ارزی اظهار داشت: این امر هم قطعا به میزان دخالت بانک مرکزی بستگی دارد. اگر تنها یک بازار آن هم مبتنی بر عرضه و تقاضا داشته باشیم چه بسا نرخ به پایین تر از نرخ رسمی ۸ هزار تومان برسد و مردم هم در فضای شفاف و بدون رانت، انگیزه بیشتری برای تزریق ارزهای خانگی دارند.

به باور وی در غیاب بازار آزاد، مکانیزم‌های تخصیص ارز با مشکل مواجه می‌شود و اثربخشی کمتری خواهد داشت.

رادپور ادامه داد: اگر جای رئیس کل جدید بانک مرکزی بودم از آزمون و خطاهای گذشته درس می‌گرفتم و اجازه تکرار چندین باره خطاها را نمی‌دادم. وقتی مسیری اشتباه است چرا باید باز هم از همان مسیر رفت؟ شخصا اگر جای ایشان بودم حتی معاملات شخصی را آزاد می‌کردم.

وی گفت: بگیر و ببند و دخالت بدون مبنا در بازار تنها رفتارهای سودجویانه را تقویت و التهاب و نگرانی در  بازار ایجاد می کند. واقعیت این است ما امروز مکانیزم کنترل خروج ارز (غیر از واردات) را نداریم اما با حاکمیت بازار آزاد و تغییر رویه قادر خواهیم بود بسیاری از این انگیزه‌های بازیگران ارز را به صفر برسانیم و دیگر لازم نیست به بورس کالا فشار بیاوریم.

انتهای پیام/

 

 

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.