نویسنده و تحلیلگر آمریکایی، ضمن تشریح اهداف راهبردی دولت آمریکا از احیای طرح ایجاد ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی»، گفت روسیه و چین ممکن است برای مقابله با چنین اقدامی وارد عمل شوند.

چین و روسیه با «ناتوی عربی» ترامپ مقابله می‌کنند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «کیث پرستون»، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی به تشریح اهداف راهبری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا از احیای ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» پرداخت.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از برخی منابع آگاه مدعی شده بود کاخ سفید در حال پیشبرد طرحی است که هدف آن احیای طرح قبلاً ناکام‌مانده ایجاد یک ائتلاف سیاسی-امنیتی میان 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن است. یکی از اهداف این طرح که در میان کشورهای عربی و کاخ سفید به «تشکیل ناتوی عربی» معروف شده، مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران عنوان شده است.

«پرستون» که در کتابش با عنوان «حمله به سیستم» از تمرکزگرایی قدرت سیاسی و اقتصادی در کشورهای غربی انتقاد کرده و خواستار انقلاب علیه نظم مستقر جهانی شده در مصاحبه‌ای ایمیلی هدف ترامپ از احیای ناتوی عربی را مقابله با نفوذ روسیه و چین در منطقه آسیای غربی (خاورمیانه) توصیف می‌کند. 

او گفت: «اهداف تشکیل چنین ائتلافی در ظاهر مهار نفوذ رو به گسترش ایران در خاورمیانه و متحدانش مانند سوریه، حزب‌الله، حوثی‌های یمن و گروه‌های مختلف فلسطینی، عراقی و شیعیان افغانی است. با وجود این، هدف راهبردی وسیع‌تر این طرح، مقابله با نفوذ روسیه و چین در خاورمیانه است، به ویژه با توجه به آنکه این دو قدرت بزرگ در سال‌های اخیر به ایران و متحدانش نزدیک‌تر شده‌اند.»

نویسنده آمریکایی در ادامه گفت: «ایالات متحده، در جلوگیری از دستیابی روسیه و چین به منابع طبیعی ارزشمند در خاورمیانه و آسیای مرکزی مانند مواد معدنی، سوخت و گاز طبیعی منفعت دارد. تا حد زیادی به همین دلیل است که دولت ترامپ تصمیم گرفته علی‌رغم انتقادات قبلی از اقدامات آمریکا در افغانستان حضور نظامی در این کشور را ادامه دهد.»

وی تقویت روابط آمریکا با متحدانش در منطقه غرب آسیا از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان را نیز در همین راستا ارزیابی کرد: «به طور مشخص، ایالات متحده در راستای تقویت روابط خود با نزدیک‌ترین متحدانش در خاورمیانه نظیر اسرائیل و عربستان سعودی هم گام برمی‌دارد و پیشنهاد "ناتوی عربی" هم تلاشی در همین راستا است.» 

تحلیلگر آمریکایی با اشاره به اختلافات داخلی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و برخی عوامل دیگر احتمال داد ائتلاف پیشنهادی ترامپ مدت زیادی دوام نیاورد. او همچنین پیش‌بینی کرد روسیه و چین نیز اقداماتی را در مخالفت با این ائتلاف در آسیای غربی انجام دهند. 

 پرستون گفت: «ناتوی عربی، تنها در صورتی می‌تواند تغییردهنده معادلات بازی باشد که ائتلاف پیشنهادی برای مدت زمان کافی جهت مقابله موثر با نفوذ ایران و متحدانش در منطقه دوام بیاورد؛ کاری که سعودی‌ها و متحدانش قبلاً در انجام آن موفق نشده‌اند.»

وی تأکید کرد: «چنین ائتلافی مملو از تنش‌های داخلی فراوان خواهد بود و احتمالاً برای مدت زیاد دوام نخواهد آورد. علاوه بر این، اگر این ائتلاف قرار باشد توسعه پیدا کند و قدرت پیدا کند، کاملاً محتمل است که روسیه و احتمالاً چین به دنبال افزایش کمک‌های خود با نیروهای مخالف با این ائتلاف در خاورمیانه برآیند.»

پرستون در ادامه گفت: «مشخصاً روسیه و چین با تلاش‌های ادامه‌دار آمریکا برای مهار نفوذشان در خارومیانه مخالف هستند. این وضعیت، احتمالاً تنش‌ها را بین قدرت‌های بزرگ بین‌المللی افزایش خواهد داد.»

تحلیلگر آمریکایی شکاف‌های موجود میان اعضای شورای همکاری درباره ایران، تنش‌های دیپلماتیک کشورهای عربی با قطر، اختلاف مصر با سایر کشورهای عربی بر سر پرونده سوریه و امتناع آن از پیوستنش به ائتلاف متجاوز عربستان علیه یمن را موانعی خواند که از احتمال موفقیت در پیشبرد طرح تشکیل ناتوی عربی می‌کاهند. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.