بی‌بی‌سی فارسی سخنان این امام جمعه را به صورت تقطیع شده این‌گونه پوشش داد: «علم‌الهدی: با دولت و مجلس تماشاچی، مردم به صحنه بیایند». 

برخورد قبیله‌ای با مطالبه‌گری

برخورد دوگانه و ساختن کوه از کاه ویژگی منحصربه‌فرد برخی جریان‌های سیاست زده در کشورمان است که نتیجه آن به حاشیه رفتن موضوعات اصلی و مورد نیاز مردم و جامعه می‌شود، چیزی که در دعواهای قبیله‌ای و سیاسی اهمیت آن چنانی ندارد.درحالی‌که اپوزیسیون خارج‌نشین با همراهی رسانه‌های فارسی‌زبانی همانند بی‌بی‌سی و حمایت مالی آل سعود و آمریکا تلاش دارند که با بهانه تحریم و مشکلات اقتصادی به آرزوی دیرین خود یعنی براندازی و سقوط جمهوری اسلامی برسند، برخی جریان‌های سیاسی با تقطیع سخنان امام‌جمعه مشهد، تلاش کردند که مطالبه‌گری اصولی را به حاشیه بکشانند. مطالبه‌ای که تأکید آن بر حفظ اصل نظام و اصلاح مشکلات فعلی با همراهی خود مردم و مسئولان است.
آیت‌الله علم الهدی در خطبه‌های هفته گذشته نماز جمعه مشهد، انتقاداتی نسبت به وضع معیشتی بیان کرد و افزود: «مردم به صحنه اقدام و عمل بیایند و مشکلات قشر فقیر را حل کنند» اما برخی عامدانه تلاش کردند با تقطیع، این سخنان را دعوت به تجمع و اعتراض تفسیر کنند.
بی‌بی‌سی فارسی سخنان این امام جمعه را به صورت تقطیع شده این‌گونه پوشش داد: «علم‌الهدی: با دولت و مجلس تماشاچی، مردم به صحنه بیایند». 
روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز در مطلبی کاملاً جهت‌گیرانه و مغرضانه تیتر «حجت‌الاسلام علم‌الهدی، خطاب به مردم: به صحنه بیایید» را انتخاب کرد و در مقدمه نوشت: «از حرم امام رضا (ع)، از تریبون نماز جمعه رو به مردمی که گوش سپرده بودند، گفت که به صحنه بیایید! این فراخوان سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهر مشهد، بود». این روزنامه تنها بخش کوتاهی از سخنان امام‌جمعه مشهد را منتشر کرد که البته خود همان بخش‌ها هم معنایی که این روزنامه دنبال می‌کرد را نقض می‌کرد، به گفته این روزنامه «امام‌جمعه مشهد خطاب به مردم گفت: شما به صحنه اقدام و عمل بیایید. در روزهای آخر حکومت شاه، شاه یک توطئه کرد و آن ایام در مشهد نبودم، بلکه در مسجدی در تهران بودم. این مسجد در محله‌ای فقیرنشین بود. جوانان محله فروشگاهی ایجاد کرده و کالاهای اساسی را جمع‌آوری کردند و نیمه‌قیمت به مردم فقیر می‌فروختند و نفت می‌بردند و به مردم سوخت‌رسانی می‌کردند. علم‌الهدی ادامه داد: آمریکا می‌خواهد مردم به معیشت خود مشغول شوند. مشکل ما در فقرای دست‌به‌دهان، در قشر کارگر و آسیب‌پذیر است که با ماهی یک‌میلیون می‌خواهند، عائله پنج‌نفره را مدیریت کنند. او افزود: امروز ما بسیج داریم، دلاوران بسیج ما در صحنه هستند، جریان‌های حزب‌الله در صحنه هستند، به این شکل اقدام عملیاتی کنند و قشر مستضعف را از چنگال پولداری که سبد کالا را در محور طلا قرار داده، نجات دهند. بسیج، جوانان و نیروهای حزب‌اللهی ما اگر این اقدامات را بکنند، مسلماً مشکل خانواده‌های فقیر حل نمی‌شود. امیدواریم ان‌شاءالله همان‌طوری که 40 سال توطئه‌های دشمن را لگدمال کردیم، مقتدرانه آمریکایی که امروز زبون‌تر و ضعیف‌تر و خوارتر در دنیاست را پاسخ دهیم».

■ استفاده از شایعه برای القای پیام خاص
بااین‌حال این روزنامه با کنارهم قرار دادن شایعات و اخبار کذب سعی کرد معنای خاص خود را به مخاطب القا کند. جریان سیاسی که این روزنامه به آن وابسته است، بعد از حوادث دی‌ماه 96 تلاش کردند که تمام ناکارآمدی دولت موردحمایت خود را بر دوش منتقدین بیندازند و از آن تعبیر بدخواهی کنند! برای همین همواره مدعی‌اند که اغتشاش‌های دی‌ماه 96 در سراسر کشور به دستور امام‌جمعه مشهد رخ داده است و به هر بهانه‌ای این ادعای کذب را تکرار می‌کنند. روزنامه شرق در پوشش نماز جمعه گذشته مشهد بخش زیادی را به‌مرور اتهامات کرباسچی و علی مطهری به امام‌جمعه مشهد در خلال اتفاقات دی‌ماه 96 اختصاص داده است، درحالی‌که خود نوشته است که همه این ادعاها کذب بوده است.

■ وقتی مطالبه‌گری همسو با حفظ نظام تحمل نمی‌شود
این جریان رسانه‌ای حتی نمی‌توانند تحمل کنند که روحانیت، مطالبه‌گر حقوق مردم باشند و در واکنش به تجمع طلاب بعد از نماز جمعه شهر مشهد، در توییتر می‌نویسند: «ابتدا ‎ علم‌الهدی در ‎ نمازجمعه امروز می‌گوید «‎دولت و ‎مجلس تماشاچی شده‌اند» و «مردم باید به صحنه بیایند»، بعد بلافاصله با پایان نماز جمعه، طرفداران او خیلی اتفاقی، تعداد زیادی پلاکارد آماده داشتند تا این‌گونه به پیشنهاد امام‌جمعه لبیک بگویند. البته ‎دعوت به تظاهرات کار ‎ دشمن بوده». تجمعی که با واکنش عصبی کانال آمدنیوز(صدای مردم) روبه رو شد که می‌گفت ما از این شعارها گذشتیم و اصل نظام  هدف است.
این جریان سیاسی حتی توییت رحیم‌پورازغدی که گفته بود: «راهپیمایی اعتراضی به سوء مدیریت‌ها بایستی به مطالبه جریانِ انقلابی تبدیل شود؛ نه معاندین. آن‌هایی که برای حفظ این مملکت شهید داده و برای حفظ نظام زحمت‌کشیده‌اند، نه سلطنت‌طلبان سعودی و منافقین آمریکایی» را تعبیر به تظاهرات علیه دولت می‌کنند.
این واکنش‌ها در حالی است که همین جریان سیاسی، زمانی که مطالبات به سوی حاکمیت نظام و اصل جمهوری اسلامی باشد، آن را تأیید می‌کنند و امثال تاج‌زاده، از چهره‌های دستگیرشده در حوادث سال 88 می‌گوید: «من اگر جای رهبر بودم، اجازه می‌دادم صدای همه مردم شنیده بشود».

■ چه کسی بر طبل سقوط و شورش همگانی می‌کوبد؟
همین جریان بعد از شلوغی‌های دی‌ماه 96 بر طبل سقوط و شورش همگانی می‌کوبیدند و با ژست جامعه‌شناسی نسبت به نبود فضای گفت‌وگو و اعتراض مسالمت‌آمیز انتقاد می‌کردند، اما گویا منظورشان تنها در قبیله سیاسی خود و علیه اصل نظام است.
واکنش بامزه‌تر را دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب داده است که گفته است: «قانون برای همه موافقان و مخالفان دولت یکسان است، اگر رئیس‌جمهور سابق و امام‌جمعه مشهد خواهان برپایی تجمع هستند، به کمیسیون درخواست دهند تا مجوز بگیرند». خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت به این ادبیات ادامه داده است: «تبرائی در خصوص فراخوان امام‌جمعه مشهد جهت برگزاری تجمع و راهپیمایی تأکید کرد: وی باید از کمیسیون ماده 10 مجوز بگیرد». موضوع تأیید یا رد اظهارات امام‌جمعه مشهد نیست، بلکه برخورد دوگانه جریان‌های سیاسی با موضوعاتی همانند آزادی بیان، مطالبه گری و انتقاد از دولت و حاکمیت است. این جریان سیاسی باید پاسخ بدهند اگر عده‌ای شعار هنجارشکنانه بدهند و احیاناً اموال عمومی را تخریب کنند، «صدای مردم» هستند و طلاب و روحانیان شعار کارآمدی و عمل‌گرایی دولت و توجه به محرومان را بدهند، «صدای مخالفین تندرو»؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.