رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه هیچ راهی برای کمربند جنوبی به‌جز ادامه دادن آن نداریم؛ گفت: این پروژه به‌ما تحمیل شده و اعضای شورا در آن هیچ نقشی نداشته‌اند.

هیچ کاری نمی‌توانیم برای کمربند جنوبی انجام دهیم/ ادامه پروژه تنها راه حل مشکل است

محمدرضا حیدری در نشست خبری که در سالن جلسات شورای شهر مشهد تشکیل شد، با بیان اینکه در شورای پنجم جهت‌گیری‌هایی داشتیم که به‌طور مستمر دنبال می‌کنیم؛ گفت: اصلاح فرآیندها و رویه‌های جاری، ارتقای سرمایه اجتماعی و دفاع از منافع مردم، توسعه متوازن و عدالت محور در سطح شهر به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار، تأکید بر هویت تاریخی شهر و ارتقای تعلق به‌شهر و توجه به‌زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی برخی از رویکردهای ما در شورای پنجم است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در بعد اجرایی هم سه رویکرد را در اولین سال کار خود دنبال کردیم؛ ادامه داد: در حوزه خدمات شهری، حمل‌ونقل عمومی و پاسخگویی از حوزه‌هایی است که در شورای پنجم به‌آن پرداختیم.

 وی پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام شهری را از دیگر موضوعات مهم برای شورای پنجم عنوان کرد و ادامه داد: در هر دوره مدیریت شهری پروژه‌هایی شروع می‌شود که توقف آنها آثار اجتماعی و اقتصادی منفی دارد.

حیدری بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، اگر بنا باشد، پروژه‌های شهری به‌روال عادی انجام شود، 40 سال طول می‌کشد و ما مصمم هستیم که این پروژه‌ها انجام شود.

وی افزود: تدوین برنامه عملیاتی برای سه سال بعد از دیگر موضوعات مورد پیگیری شورا بوده که در کمیسیون‌های مرتبط در حال پیگیری است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه یکی از نگاه‌های اساسی ما در شورای پنجم، مبارزه با فساد است؛ متذکر شد: برخی از تخریب‌های صورت گرفته در فضای مجازی نسبت به‌شورای شهر، ناشی از همین رویکرد شفافیت و مبارزه با فساد است.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی از دستگاه‌های نظارتی مبنی بر هزینه‌های غیرمرتبط در شهرداری صورت گرفته؛ افزود: ما به‌دلیل اینکه از ناامید کردن مردم جلوگیری کنیم، منتشر نکردیم.

حیدری با تأکید بر اینکه تمایلی برای ورود به‌مجادلات سیاسی نداریم؛ افزود: افرادی از این فضای سکوت ما سوءاستفاده می‌کنند، در حالی که اکنون در شرایطی قرار داریم که باید انسجام ملی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به‌اصلاح سازوکارها در حوزه شهرسازی؛ یادآور شد: قطعا در این حوزه ایراداتی وجود دارد، باید نظارت‌ها و کنترل‌ها بیشتر شود و ما هم تلاش می‌کنیم که سازوکارها را اصلاح کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد کار در حوزه شفافیت و همچنین ارتباط مستقیم با مردم را کار سختی دانست و گفت: با این حال، ما تا آخرین لحظه انتخاب شهردار و همچنین جلسات علنی شورای شهر را به‌صورت زنده پخش کردیم، بودجه 97 را روی سامانه و در اختیار عموم مردم قرار دادیم و سامانه فاش را برای معرفی قراردادهایی که در شهرداری صورت می‌گیرد، راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه شورای پنجم و مدیریت جدید شهری به‌دنبال جذب حداکثری سرمایه‌گذار هستند؛ افزود: ما با بهانه‌های مختلف، افراد را از حضور در مناقصه‌ها منع نمی‌کنیم و نمونه آن در مزایده پارک ملت مشهود است که سال گذشته 7 میلیارد تومان به‌سرمایه‌گذار واگذار شده بود، امسال سرمایه‌گذاری با 20 میلیارد تومان مزایده را برنده شد.

حیدری این اختلاف 13 میلیارد تومانی را نتیجه شفاف‌سازی در حوزه سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: دوره قبلی شورا، اختیاراتی به‌شهردار برای هزینه‌کرد درصدی از اوراق مشارکت داده بود و ما ترجیح دادیم که این رفتار غیرشفاف در اختیارات شهردار نباشد.

وی در ادامه گزارشی از جلسات شورای اسلامی شهر مشهد در دروه پنجم ارائه داد و گفت: 30 جلسه علنی و 221 مصوبه داشتیم و شورای چهارم در همین مدت، 39 جلسه با 159 مصوبه داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: 319 جلسه کمیسیون داشتیم و 108 طرح، 326 لایحه و 376 نامه را بررسی کردیم.

وی با بیان اینکه در 320 مناقصه‌ای که شهرداری برگزار کرده، اعضای شورای یا نمایندگان آنان حضور داشتند؛ افزود: در این مدت، 4 هزار و 500 نفر از شهروندان به‌اعضای شورا مراجعه کرده و مشکلات خود را با ما در میان گذاشته‌اند.

حیدری ادامه داد: حدود یک هزار و 700 پرونده را که نیاز به‌نظر کارشناسی داشت و توسط اعضای شورا بررسی شد، افزود: حدود یک هزار و 100 پرونده را در کمیته‌های نظارتی بررسی کردیم.

وی گفت: اینکه پرونده‌هایی داشتیم که حقوقی از شهرداری ضایع شده بود که برخی منابع که نباید، به‌پیمانکاران داده شده بود که این پرونده در کمیسیون ماده 24 بررسی شد و بخشی از این منابع به‌شهرداری برگشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به‌توسعه پیاده‌راه‌ها در مشهد اشاره کرد و گفت: علاوه بر ساخت پیاده‌راه‌های جدید، مسیر پیاده‌روی میدان شهدا تا میدان توحید در حال اصلاح است.

وی با بیان اینکه حدود 35 پروژه نیمه‌کاره در مشهد داریم، ادامه داد: مشکل برخی از این پروژه‌ها این است که پیش از آنکه مصوبه کمیسیون ماده پنج را دریافت کنند، سرمایه‌گذاری می‌کردند و پس از آن، کمیسیون ماده پنج با بخشی از این پروژه‌ها مخالفت می‌کرد که به‌این صورت، پروژه باید در کمسیون ماده 100 پیگیری و مشمول جریمه می‌شد و در این صورت توجیه اقتصادی پروژه، برای سرمایه‌گذار از بین می‌رفت.

حیدری ادامه داد: برخی دیگر از پروژه‌ها، براساس اسنادی که از شهرداری دریافت می‌کردند، از بانک وام‌های سنگین گرفته، اما در جایی دیگر این وام را هزینه می‌کردند، حالا هم با بدهی سنگین بانکی مواجه هستند و هم سهم شهرداری در این پروژه‌ها هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه معاون اقتصادی شهرداری با جدیت حل این مشکلات را پیگیری می‌کند؛ اضافه کرد: مشکلات برخی از این پروژه‌ها قابل حل است و برخی هم به‌مشکلات مالی خود سرمایه‌گذار  برمی‌گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد برخی تخلفات دوره قبل شهرداری را برشمرد و گفت: گاهی پروژه‌ای باید با یک سری مشخصات به‌شهرداری تحویل داده می‌شد، اما با مشخصات دیگر تحویل شده و از این جهت شهرداری با خسارت 1.5 میلیاردی مواجه شده و نوع این پروژه‌ها به‌شکلی است که با مأموریت‌های شهرداری غیرمرتبط است.

وی با بیان اینکه برخی پرداخت‌های شهرداری به‌خارج از مجموعه بوده و مراحل قانونی خود را طی نکرده، افزود: شهرداری از این طریق با خساراتی مواجه شده که باید استیفا شود.

حیدری با اشاره به‌اینکه نوع هزینه‌هایی که در نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی صورت گرفته، مستقیم نبوده؛ افزود: برخی هزینه‌ها از سازمان فرهنگی و معاونت فرهنگی شهرداری هزینه شده و برخی هزینه‌ها در معاونت‌های فرهنگی شهرداری‌های مناطق پخش شده که پیدا کردن این هزینه‌ها سخت است.

وی با بیان اینکه فرایند قضایی پرونده امیر شهلا در حال پیگیری است، افزود: این پرونده روال قانونی خود را طی می‌کند و اتفاق خاصی هم نیفتاده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به‌وضعیت مناطق پیرامونی شهر اشاره کرد و گفت: تراکم جمعیت به‌طور متوسط در مشهد 88 نفر است، در منطقه 4 مشهد 195 نفر و در سکونتگاه‌های غیرمجاز به 301 نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه همین تراکم بالا سبب می‌شود، کار در این مناطق بسیار سخت باشد؛ تصریح کرد: خدمت‌رسانی به‌این منطقه در دو حوزه سرانه خدمات و توسعه زیرساخت‌ها است.

حیدری گفت: از 50 بوستانی که تا پایان سال افتتاح می‌شود، 60 تا 70 درصد در پایین شهر است که همین اهتمام شهرداری و شورای شهر به‌این منطقه را می‌رساند.

وی به‌طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمدی شهری اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی مناطق پیرامونی نیازمند اصلاح ساختارها هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به‌وضعیت پروژه کمربند جنوبی، از تمایل نداشتن شورا و مدیریت شهری برای رسانه‌ای شدن این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: فضای موجود در پروژه‌های شهری الزاماتی است که به‌ما تحمیل شده و ما در شکل‌گیری آن نقش نداشته‌ایم.

حیدری با این حال از پروژه کمربند جنوبی حمایت کرد و آن را برای ترافیک شهر ضروری دانست و افزود: در محور بلوار وکیل‌آباد و کلانتری به‌دلیل نقش محوری که این محورها دارد، با حجم سنگین ترافیک مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه کمربند جنوبی در طرح دوم و سوم جامع مشهد مصوبه دارد و در شرایط فعلی به‌جز ادامه دادن طرح، هیچ کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم؛ تصریح کرد: با حجم تقاضای سفر بالایی در این منطقه مواجه هستیم که بلوار نماز و کمربندجنوبی برای این امر در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به‌اینکه اختلالات محیط زیستی این پروژه را قبول داریم؛ گفت: قطعا اگر امکان دیگری برای کاهش ترافیک بود، کوه را نمی‌تراشیدیم.

وی با بیان اینکه 70 تا 80 درصد این پروژه پیشرفت داشته و حدود 170 میلیارد تومان برای آن هزینه شده؛ متذکر شد: دغدغه‌های دستگاه قضایی و فعالان حوزه محیط زیست را می‌پذیریم، اما راه‌حل جلوگیری از پروژه نیست.

حیدری با بیان اینکه باید کمربندجنوبی سبب کاهش 10 درصدی مصرف سوخت در مشهد می‌شود؛ یادآور شد: حرف ما این است که باید برای این پروژه راهکار اجرایی پیدا کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به‌پروژه پارکینگ طبقاتی پارک ملت نیز اشاره کرد و گفت: دو متغیر سوخت و هزینه پارکینگ می‌تواند در کاهش تردد خودروها اثرگذار باشد.

حیدری بیان کرد: اگر هزینه پارکینگ را بالا ببریم تا رغبت مردم برای استفاده از خودروی شخصی کم شود.

وی در خصوص حق نوسازی مدارس به مصوبه اخیر شورا برای اختصاص سه درصد از پروژه‌های شهری برای ساخت مدرسه اشاره کرد و  گفت: مبلغ 52 میلیارد تومانی که آموزش و پرورش به عنوان طلب شهرداری مطرح می‌کند، مربوط به زمانی است که قانون تغییر کرده بود و شهرداری عوارضی برای نوسازی مدارس دریافت نمی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه قانون بازنشستگان هنوز ازطرف شورای نگهبان تایید نشده؛ تاکید کرد: معتقدیم در این مقطع و شرایط خاص، خارج کردن نیروهای با تجربه از چرخه مدیریتی درست نیست.

وی با بیان اینکه با جوان‌گرایی مخالف نیستیم؛ اضافه کرد: می‌توان یک مدیر با تجربه در راس سیستم باشد، ولی در بدنه از نیروهای جوان استفاده شود.

حیدری با اشاره به‌وضعیت کوهستان پارک شادی؛ بیان کرد: شهرداری با تغییر کاربری این مجموعه مخالف است و هرکسی بخواهد در آن سرمایه‌گذار ی کند، باید با همین کاربری آن را به‌کار اندازد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.