گیلان- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ ۱۳ لاشه فک خزری در یک سال اخیر در سواحل دریای خزر مشاهده شده است.

۱۳ لاشه فک خزری در سواحل جنوبی خزر کشف شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از محیط زیست گیلان ،حسین علی‌نژاد اظهار داشت:‌ در یک ساله اخیر حدود ۱۳ لاشه فک خزری در سواحل جنوبی کهن‌ترین دریاچه جهان مشاهده شده که به غیر از یک مورد که آن نیز تلف شد سال‌هاست در سواحل دریای خزر در محدوده کشورمان فک زنده‌ای دیده نشده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان فک‌های خزری را از گونه‌های در معرض انقراض دانست و عنوان کرد:‌ فک‌های خزری با نام علمی(‌ pusa caspica) که یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است از مدتها قبل در رده گونه‌های در معرض نابودی قرار گرفته است.

علی‌نژاد در مورد زادآوری و محل‌های جغرافیایی که فک‌ها برای تکثیر نسل خود برمی‌گزینند توضیح داد و افزود:‌ فک‌های خزری برای انجام فرآیند زادآوری خود در فصل زمستان، به یخ‌های شمال شرقی دریاچه خزر در حوزه کشورهای روسیه و ترکمنستان مهاجرت می‌کنند.

وی‌ با بیان این نکته که فک‌های خزری پس از به‌دنیا آوردن نوزادان خود مجدداً توانایی زادآوری دارند بیان داشت:‌ توله‌های فک‌ خزری تا مدتی از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند و به علت ضعف قوای جسمی و بدنی خود تا یک‌ماهگی توانایی شنا و زندگی در محیط آب دریا را ندارند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد:‌ دقیقاً پس از گذشت حدود یک ماه از تولد نوزادان فک خزری،‌ توله‌ها با همراهی و توسط آموزش‌های مادر خود به آب دریا نزدیک می‌شوند و به تدریج خود را برای زندگی در شرایط و محیط جدید آماده می‌کنند.

علی‌نژاد انجام فرآیند زادآوری فک‌های خزری را معمولاً در یخ‌های شمالی و شمال شرقی کشورهای روسیه و ترکمنستان اعلام کرد و گفت:‌ فک‌های خزری بر اساس طبع و ذات خود جهت تغذیه در فصول گرم سال یعنی در تابستان به آب‌های عمیق جنوبی دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

وی آب‌های سواحل دریای خزر در حوزه کشورمان را از جمله نقاط مورد علاقه فک‌های خزری دانست و تصریح کرد:‌ فک‌های خزری سالها است به دلیل ناامن بودن سواحل جنوبی دریای خزر در محدوده کشورمان و نابودی و تخریب زیستگاه‌های طبیعی خود دیگر به این مناطق مهاجرت نمی‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از تعداد بسیار انگشت شمار فک‌های خزری در سواحل کشورمان خبر داد و ابراز داشت:‌ در سال‌های اخیر تعداد فک‌های خزری که در تابستان به آب‌های جنوبی خزر سفر می‌کنند به علت ناامن بودن سواحل کشورمان بسیار ناچیز شده است.

علی‌نژاد توسعه پیدا کردن جوامع انسانی در حوزه سواحل و مناطقی که از زیستگاه‌های اصلی فک‌های خزری است را عامل عدم حضور فک‌ها دانست و افزود:‌ در گذشته مناطقی از سواحل خزر در محدوده کشورمان که شیب کمتر از ۱۰ درصدی داشتند از سوی فک‌ها جهت استراحت انتخاب می‌شد.

وی تخریب زیستگاه‌ یکی از کهن‌ترین یادگاران بزرگترین دریاچه جهان و وجود تورهای صیادان را از جمله اصلی‌ترین مخاطرات پیش‌روی فک‌های خزری خواند و گفت:‌ در روزگاری نه‌چندان دور سواحل کشورمان شاهد جمعیت‌ فک‌های خزری بود که شب‌ها و حوالی صبح حاشیه ساحل را جهت استراحت خود برمی‌گزیدند.

فک خزری به‌طور میانگین ۱.۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار رفته و ساحل‌نشینان شمال نیز به آن لقب سگ آبی داده‌اند.

فک‌ در خشکی بسیار کم‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می‌کند. فک‌ها از دست‌هایشان برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند و بدن این پستاندار برای زندگی در آب تغییراتی کرده ‌است.

میان انگشتان دست و پای آن پرده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود دست‌ها و پاها شبیه باله‌ای برای شنا شود پاها در انتهای بدن و در امتداد دم قرار گرفته‌اند به‌همین ‌دلیل فک‌ها نمی‌توانند به‌راحتی روی زمین راه ‌بروند.

پیش از فروپاشی شوروی سابق، تعداد فک خزری نزدیک به یک میلیون قطعه بود اما در سرشماری سال ۲۰۰۸ معلوم شد که این تعداد به یک صد هزار قطعه کاهش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.