کرج- استاندار البرز با بیان اینکه درصدد رونق بوم گردی و صنایع دستی در استان هستیم گفت:ایجاد بازارچه عشایر در دستور کار قرار دارد.

درصدد رونق بوم گردی و صنایع دستی هستیم/بازارچه عشایر در البرز ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدعلی نجفی عصر روز یکشنبه در جلسه شورای عشایر استان که در منطقه آزادبر برگزار شد اظهار کرد: ظرف کمتر از یک سال با جدیت تشکیل شرکت نمایشگاه های تخصصی دائمی البرز و پایانه صادراتی دنبال شد و که اکنون به نتایج ارزشمندی رسیده ایم لذا ایجاد بازارچه برای عشایر نیز به همان اندازه اهمیت دارد از این رو به جد پیگیر ایجاد آن خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه دولت و شخص رییس جمهوری توجه ویژه ای به عشایر کشور دارند افزود: در این راستا اقدامات بسیاری در دولت تدبیر و امید برنامه ریزی و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: جلسه قبل شورای عشایر ۸۲ مصوبه قابل توجه و مهم داشت که با اهتمام ویژه مسئولان مربوطه بخش بزرگی از این مصوبات اجرایی شد.

نجفی با بیان اینکه حدود ۱۶ صدم درصد از جمعیت البرز معادل حدود ۵ هزار نفر عشایر هستند گفت: برنامه ریزی های صورت گرفته با توجه به جمعیت عشایر استان نیست بلکه اهمیت جایگاه عشایر نگاه ویژه ای را به این سو معطوف کرده است.

وی با تأکید بر ضرورت تشکیل منظم و مستمر شورای عشایر افزود: این قشر ارزشمند به لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... جایگاه خاصی در کشور و به تبع آن استان البرز دارند از این رو درصدد رونق بوم گردی، صنایع دستی و سایر امور مربوطه هستیم.

استاندار البرز اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی باید با ایجاد بازارچه بر عرضه محصولات عشایر از فرصتی که این قشر تلاشگر مهیا کرده‌اند، بهره برداری و به رونق اقتصادی عشایر کمک کند.

نجفی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست افزود: استان البرز مناطق زیبا و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی دارد ولی گاهی استفاده نادرست از طبیعت و زباله‌هایی که در محیط زیست ریخته می‌شود، چهره این مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: استقرار تیم های پزشکی، انتظامی و بهره برداری از نیروهای دامپزشک عشایر و نصب پکیج‌های خورشیدی از جمله مطالبات عشایر است که باید دستگاه های مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده عالی دولت در استان البرز در ادامه گفت: دولت با تصویب اعطای تسهیلات ارزان قیمت درصدد رشد و توسعه عشایر است ولی تضمین های درخواستی از سوی بانک ها مانع بزرگی برای بهره مندی از این امتیاز ارزشمند می شود که این امر طی نشستی تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

در ادامه این جلسه رییس سازمان عشایر کشور نیز با بیان اینکه تشکیل شورای عشایر از مصوبات ارزشمند شورای عالی انقلاب است، افزود: جامعه عشایر همواره در برهه های مختلف، نقش مؤثری در فرنگ، دفاع و اقتصاد کشور ایفا کرده‌اند.

کرمعلی قندالی ادامه داد: با حسن نظر مسؤولان و مدیران مربوطه اگر چند اقدام بزرگ قانونی و ساختاری مصوب، اجرایی شود بسیاری از موانع حل خواهد شد.

وی گفت: اجرای آیین نامه ساماندهی عشایر بخش بزرگی از موانع و معضلات عشایر را حل می‌کند از این رو ضرورت دارد که با اهتمام ویژه ای دنبال شود.

قندالی افزود: در برنامه ششم توسعه نقش عشایر بسیار مهم دیده شده بنابراین توجه خاصی نیز به این بخش بوده است.

وی اضافه کرد: عشایر برای کشور فرصت محسوب می شوند چراکه مصداق بارز اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.