طی روزهای گذشته، وعده رونمایی از بسته جدید ارزی باعث ترمز افزایش قیمت ارز و سکه در بازارشد. در حال حاضر پیامد مثبت این بسته ارزی تخلیه تا۵۰۰ هزار تومانی حباب سکه تا ثبت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کاهش قیمت ارز به کانال ۹۰۰۰ بوده است، اما پرسش این است که اگر این ایده نتواند بازار را قانع کند، آیا باز هم می‌توان با وعده‌ای دیگر جلو سرعت افزایش قیمت‌ها را گرفت؟

حمایت از کم درآمدها، شرط موفقیت بسته ارزی

■ رابطه آب پز کردن قورباغه با سیاست ارزی 
استاد دانشگاه وعضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در اقتصاد نمی‌شود یک سیاست را یک جانبه دید و اجرا کرد بر لزوم تهیه یک بسته اقتصادی به جای بسته ارزی تأکید کرده و توضیح می‌دهد: بسته ارزی جوابگوی نیاز زندگی عامه مردم نیست و برای کارآمد شدن سیاست‌های ارزی باید یک بسته اقتصادی کامل را که شامل همه مردم بشود، تدارک دید چون با گران شدن ارز، دولت برنده این ماجرا شده است و باید با توزیع ثروت مجدد به مردم کمک کند.
جمشید عدالتیان توضیح می‌دهد: از زمانی که آقای سیف قرار بود برود، گفته بودم که بانک مرکزی اجازه می‌دهد تا قیمت ارز بالا برود و سپس آقای همتی به عنوان ناجی با دلار حدود ۸۰۰۰ تومانی معرفی شود. سیاست ارزی به کار گرفته شده درست مثل تکنیک آب پز کردن قورباغه بود. با دلار ۴۲۰۰ تومانی که به مثابه آب سرد هست، شروع کردند و یواش یواش شعله قیمت را تا ۱۲ هزار تومان بالا بردند تا مردم عادت کنند و حالا که قیمت ۸۵۰۰ تومان می‌شود، مردم خوشحال هستند، ولی اگر از اول این قیمت را اعلام می‌کردند، واکنش مردم شدید بود و این سیاست تازه‌ای نبوده است که به مرگ بگیرند تا به تب راضی شویم.
وی با بیان اینکه دولت ذخیره ارزی زیادی دارد، ولی نمی‌تواند به صورت اسکناس جابه جا کند بر لزوم توافق با بانک‌های اروپایی و چینی و کره و غیره برای استفاده از کارت‌های اعتباری تأکید کرده و می‌گوید: این پکیچ موقعی عملی است که یکسری اقدام‌های دیگر در کنار آن رعایت شود؛ اولاً باید پول فیزیکی حذف شود چون اسکناس در داخل کشور کمیاب است و دولت نمی‌تواند پول فیزیکی را به بازار ایران حمل کند. به نظر می‌آید اگر با بانک‌های اروپایی و چینی راجع به کارکردن با کارت اعتباری به نتیجه برسند، خیلی مؤثر خواهد بود. یعنی کسی که ۱۰ هزار دلار لازم دارد، بتواند یک کارت اعتباری ۱۰ هزار دلاری یا یورویی بگیرد و از طریق آن خرید کند. 
وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد ارز را دولت ارائه می‌دهد، می‌افزاید: دو نرخی بودن ارز آزاد با رقم ۸۵۰۰ تومان و ۴۴۰۰ تومانی شدن کالاهای اساسی درست نیست و بازار باز هم بمرور به سمت تک نرخی خواهد رفت و باعث رانت برای کسانی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند، خواهد شد. به نظر می‌رسد، دولت این را می‌داند که باید روی یک نرخی توافق کند تا ارز تک نرخی باشد و بعد ما بعد التفاوت در آمد دولت از ارز (ارز در بودجه ۳۵۰۰ پیش‌بینی شده و اکنون ۸۰۰۰ تومان ارزش دارد) که ۵۰۰۰ تومان است به صورت یارانه بین اقشار کم درآمد جامعه توزیع شود.

■ بسته توزیع ثروت
وی با تأکید بر اینکه یارانه پردرآمدها باید حذف شود، می‌گوید: دولت باید اهتمام جدی برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه داشته باشد تا جلوی سوداگری کسانی که سکه و ارز و خودرو و مسکن خریده‌اند تا با تفاوت قیمت بالا در بازار بفروشند، گرفته شود. زندانی کردن افراد برای خرید سکه و ارز نیز فایده‌ای ندارد. تمام این افراد برای به دست آوردن پول بیشتر این کار را کرده‌اند. دولت هم فهرست این افراد را دارد و از گرفتن مالیات از این درآمدها قصور نکند. اگر مالیات‌های سنگین از این افراد گرفته شود و این درآمد مالیاتی را به صورت مساعدت‌های مالی مختلف به اقشار کم درآمد برگرداند توزیع ثروت بدرستی انجام خواهد شد. در غیر این صورت اگر نرخ مبادله ارزی ۸۵۰۰ تومان باشد و دولت فکری برای این موضوع نداشته باشد، گران شدن اجناس قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف را بشدت تحت تأثیر قرار خواهد داد و نتایج خوبی از سیاست ارزی جدید در جامعه بوجود نخواهد آمد. پس ضروری است که این بسته ارزی باید در کنارش یک بسته توزیع ثروت مجدد نیز دیده شود و دولت از مالیات‌ها و درآمدهایش به کم درآمدها یارانه بدهد. 

■ افزایش نرخ سپرده 
وی تأکید می‌کند: پیشنهاد بعدی اینکه نرخ سپرده بانکی را بالای ۲۲ درصد ببرند تا نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بانک‌ها هدایت شود. بانک‌ها هم این سپرده‌ها را با کمک یارانه دولت به عنوان سرمایه در گردش به تولید کنندگان بدهد تا وقتی دلار ۸۰۰۰ تومانی شد برای سرمایه در گردش خود به مشکل برنخورد. به این ترتیب یک نظمی به وجود خواهد آمد. 
وی با تأکید بر لزوم شفاف شدن قیمت‌ها معتقد است قیمت بنزین هم باید حداقل به لیتری ۵۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند تا قاچاق این محصول سودآور نباشد. 

■ فعالیت صرافی‌ها با کارت اعتباری
وی با بیان اینکه تنها نرخ مبادله ارزی نیست که تغییر می‌کند، بلکه باید خیلی چیزها تغییر کند، می‌افزاید: صرافی‌ها باید فعال شوند و از آن طرف نرخ سپرده‌ها افزایش پیدا کند و از سوداگران نیز مالیات گرفته شود و مردم بدانند که نرخ حداقل برای یک سال ثابت خواهد ماند. افراد شروع به فروش دلارها خواهند کرد و پولشان را سپرده خواهند کرد تا ۲۲ درصد سود بگیرند و این چرخه که باعث افزایش عرضه دلار خواهد شد در واقع سبب می‌شود قیمت ثبات نسبی پیدا کرده و برنامه ریزی اقتصادی می‌تواند شکل بگیرد.
وی می‌افزاید: باید کارت‌های اعتباری در اختیار صرافی‌ها گذاشته شود و مشخصات خریداران ثبت شود و دلیل خرید هم معلوم باشد تا طرف با کارت اعتباری اقدام به ذخیره سازی پول نکند.
وی با تأکید بر اینکه باید منافع افزایش نرخ دلار به افراد نیازمند پرداخت شود، معتقد است که حداقل حقوق‌ها باید حدود ۲۰۰ دلار باشد. وی می‌افزاید: تأکیدم این است که تولید کننده‌ها اگر تولید کنند، ولی خریدار قدرت خرید نداشته باشد، فایده‌ای ندارد؛ دولت باید قدرت خرید مردم را تقویت کند و وام ارزان قیمت برای خرید کالا بدهد و یارانه‌ها را بیشتر کند. در غیر این صورت اگر کالا تولید شود و خریدار نداشته باشیم، خبری از رونق نخواهد بود. 

■ بسته جدید ارزی مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی نباشد
در همین حال رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: امیدواریم بسته‌ ارزی پیش‌بینی شده دولت مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی نباشد. امیر خجسته می افزاید: اگر بسته ارزی از سوی بانک مرکزی بخوبی طراحی شود و همچنین کالاهای احتکار شده روانه بازار شوند، تیم اقتصادی می‌تواند بازار را کنترل کند.رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه بسته ارزی از سوی بانک مرکزی باید به گونه‌ای طراحی شود که مردم تغییرات آن را لمس کنند، تأکید می‌کند: همچنین این بسته نباید مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور باشد.
به گفته وی متأسفانه عده‌ای فقط از دلار ۴۲۰۰ تومانی که از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شده، سود بردند و این نرخ هیچ خاصیتی برای مردم نداشت.خجسته به قیمت دلار در بسته ارزی جدید از سوی بانک مرکزی اشاره می‌کند ومی افزاید: بنابر گفته مسئولان، دلار در بسته ارزی جدید ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان می‌شود، اما بنده معتقدم اگر دولت بخواهد، می‌تواند دلار را به ۵۰۰۰ تومان هم برساند.
 به هرحال باید دید با رونمایی بسته ارزی جدید آیا رانت ۱۰۰ هزار میلیاردی ارزاز بین خواهد رفت واز سویی قیمت ارز درمحدوده قیمتی ۷۰۰۰تا۸۰۰۰ تومان تعدیل خواهد شد؟
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.