قدس انلاین : با گذشت 25 سال از عمر ایجاد گلبهار، مردم در این شهر جدید همچنان با کمبودها دست‌وپنجه نرم می‌کنند که یکی از آن‌ها نبود آرامستان در این شهر است، آرامستانی که بارها مسؤولان شهری قول ایجاد آن را به مردم داده‌اند اما هنوز محقق نشده است.

بلاتکلیفی مردگان
 شهر جدید گلبهار در راستای سیاست‌های توسعه مسکن و پیشگیری از توسعه بی‌رویه حاشیه‌نشینی و جذب سرریز جمعیت شهر مشهد در 35 کیلومتری جنوب غربی پایتخت معنوی ایران و 15 کیلومتری چناران احداث‌شده است.

تأسیسات زیربنایی شهر دو سال پس از تصویب طرح آن در سال 1367 آغاز و طرح جامع آن در سال 1372 با جمعیت 200 هزار نفر و قابل توسعه تا 400 هزار نفر در زمینی به مساحت 4 هکتار و محدوده استحفاظی 40 هزار هکتار تصویب شد و اولین ساکنان شهر پس از آغاز عملیات اجرایی آن در سال 1374 ساکن شده‌اند.

بااین‌حال باید گفت به دلیل نبود امکانات و خدمات مناسب، این شهر ازنظر جذب جمعیت بر اساس برنامه زمان‌بندی طرح خود پیش نرفته است و هم‌اکنون با توجه به ساخت 40 هزار واحد طرح مسکن مهر، جمعیت این شهر به 70 هزار نفر رسیده است که این جمعیت برای زندگی خود نیازمند خدمات و امکانات مناسب هستند که هنوز به‌درستی فراهم نیست.

از طرفی مردم از وضعیت موجود راضی نیستند به‌طوری‌که باگذشت 25 سال از عمر این شهر هنوز آرامستان در گلبهار وجود ندارد و این موضوع سبب گلایه‌مندی شهروندان شده است و تلاش مسؤولان هم برای ایجاد آرامستان تاکنون بی‌نتیجه مانده است؛ حال سؤال اینجا است مگر محل آرامستان در طرح  تفصیلی شهر دیده نشده است که امروز مردم پس از مهروموم‌ها هنوز برای دفن اموات خود  باید سرگردان باشند؟.

به قول قدیمی‌ها مرگ شتری است که دیر یا زود درب خانه همگان چتر خود را باز می‌کند و کسی راه گریزی ندارد ولی این غم و اندوه برای بازماندگان متوفی در شهر جدید گلبهار با باری مضاعف همراه است چون این شهر پس از گذشت مهروموم‌ها هنوز آرامستان ندارد و خانواده‌ها مجبورند اموات خود را در روستاها و یا شهرهای دیگر دفن کنند که این موجب گلایه ساکنان شده است گلایه‌ای که هنوز پاسخ مثبتی از سوی مسؤولان دریافت نکرده‌اند.

حل مشکل آرامستان با این‌ همه زمین بلااستفاده چقدر کار دارد؟

خانم عصمتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به زندگی 12 ساله در گلبهار؛ گفت: سال‌ها است که گفته می‌شود مشکل آرامستان برطرف شده است درصورتی‌که مسؤولان کاری برای مردم انجام نداده‌اند و مشکل پابرجا هست.

وی ادامه داد: پسرخاله‌ام در اینجا فوت کرد، ابتدا نمی‌دانستیم که شهر آرامستان ندارد، پس‌ازاین حادثه متوجه شدیم آرامستانی در کار نیست و مجبور شدیم جنازه را به گناباد ببریم و پس‌ازآن خانواده مرحوم هم رفتند چون اینجا محلی برای دفن نبود و رفت‌وآمد برایشان مشکل بود.

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: کارهای خوبی در گلبهار به انجام رسیده است ولی کمبودها خدمات انجام‌شده را کم‌رنگ و یا نابود می‌کند، امروز مردم حق‌دارند که از مسؤولان خدمات طلب کنند آن‌ها به خاطر همین مردم به این صندلی‌ها تکیه زده‌اند.

وی با اشاره به نبود آرامستان در گلبهار ادامه داد: مگر حل مشکل آرامستان با این‌ همه زمین بلااستفاده چقدر کار دارد، معلوم می‌شود که مسؤولان دلسوز بر سرکار نیستند چون این‌که جز درآمد برای دولت کاری دیگری نیست از اموات هم که میلیونی پول برای دفن گرفته می‌شود.

امکانات شهر جدید گلبهار از یک روستا هم کمتر است

احمد شکفته که 52 سال از خداوند عمری بابرکت گرفته است از مشکلات گلبهار دل پردردی دارد، وی در خصوص نبود آرامستان اظهار کرد: در بسیاری از روستاها دو محله برای قبرستان در نظر گرفته‌شده است ولی در گلبهار مردم از داشتن آرامستان محروم هستند و در کنار کمبودهای دیگر باید گفت که امکانات گلبهار در حد یک روستا است.

وی که برادر خود را در سال 85 در گلبهار ازدست‌داده است، بیان کرد: برای دفن برادرم به روستاهای اطراف هم رفتیم که از ما طلب پول کردند و بعد مجبور شدیم جنازه را به بهشت رضا(ع) ببریم و در آنجا دفن کنیم، الا ن خانواده مرحوم برای رفت‌وآمد باید حدود 100 کیلومتر را بروند؛ چرا باید مردمی که در گلبهار زندگی می‌کنند آرامستان نداشته باشند.

شکفته ادامه داد: مشکل مردم گلبهار این است مسؤولانی که کاری از دستشان برمی‌آید در شهر خود زندگی نمی‌کنند چون اگر در بین مردم باشند و این مشکلات را ببینند فکری برمی‌دارند ولی این‌جوری همش پاس‌کاری می‌کنند و گره‌ای از کار مردم باز نمی‌کنند.

قبل از ایجاد شهری جدید باید ابتدا امکانات برای مردم فراهم می‌شد

جوان دیگری در این خصوص گفت: من دانشجوی رشته حقوق هستم و در شیراز تحصیل می‌کنم، گفته می‌شود که گلبهار شهر آرمانی است، خوب اگر چنین است نباید مردم با مشکلات اولیه مانند آرامستان و حمل‌ونقل مواجه باشند.

حامد رضوی بابیان اینکه این شهر نام شهر جدید را یدک می‌کشد، افزود: در شهر جدید و قبل از اسکان جمعیت باید امکانات و خدمات موردنیاز مردم تأمین می‌شد و آنگاه از مردم خواسته می‌شد که به گلبهار بیایند و اگر طرح مسکن مهر نبود با توجه به نبود امکانات این جمعیت در شهر ساکن نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: این‌که هنوز گلبهار آرامستان ندارد جای تعجب است چون در چند سال پیش و در مسجد جامع قدیم گلبهار در جلسه پرسش و پاسخ، مسؤولان از حل مشکل آرامستان خبر داده بودند ولی الآن شاهد هستیم که این مشکل حل‌نشده است خودم به شرکت عمران در آن زمان مراجعه کردم که گفتند به‌زودی زمین را به شهرداری برای دایر کردن آرامستان تحویل می‌دهیم و ما به دنبال مجوزات آن هستیم ولی هنوز کاری صورت نگرفته است.

یکی دیگر از اهالی گلبهار با اشاره به مشکلات خود پس از فوت یکی از اعضای خانواده‌اش گفت: چند سال پیش پدرمان را ازدست‌داده و مجبور شدیم تا جنازه را در بهشت رضا(ع) مشهد دفن کنیم که فاصله رفت‌وآمد  تا گلبهار  بیش از 100 کیلومتر است و حوادث جاده‌ای نیز در این مسیر زیاد است.

تقی رستگار ادامه داد:  در گلبهار هزینه‌های مراسم از دست رفتگان بالا است و اگر از مشکلات آمبولانس و مراسم کفن‌ودفن و گرفتاری ناشی از خستگی را ه و غیره بگذریم، دوری از عزیزمان و ناتوانی از حضور بر سر مزار آن‌ها خود مشکلی است که نمی‌شود از آن گذشت.

وی افزود: ما این را ظلمی به شهروندان گل‌بهاری می‌دانیم که مسؤولان خوش‌نشین باید در قیامت پاسخ دهند چون ساکنان در این شهر نه در زنده‌بودن به دلیل مشکلات آرامش دارند و نه پس از مرگ.

هنوز زمینی توسط شرکت عمران گلبهار به شهرداری تحویل نشده است

رئیس شورای اسلامی گلبهار هم در این خصوص به فارس گفت: هیچ توجهی صورت نگرفته است که مردم این شهر پس از گذشت بیش از 20 سال هنوز آرامستان نداشته باشند.

مهدی جانعلی زاده افزود: زمین آرامستان ابتدا می‌باید توسط شرکت عمران گلبهار تملک و تمام مجوزات لازم گرفته شود و آماده‌سازی آن نیز توسط شرکت عمران انجام و برای ایجاد آرامستان در اختیار شهرداری قرار گیرد که تاکنون علیرغم کارهای خوب انجام‌شده این زمین به شهرداری تحویل نشده است.

در این میان مدیرعامل شرکت عمران گلبهار که تاکنون برای آرامستان تلاش‌هایی کرده اما هنوز نتیجه نداده است سال گذشته در گفت‌وگو با فارس با اشاره به انجام اقداماتی درزمینه انعقاد تفاهم با مالکان یک زمین برای آرامستان این شهر، گفت: شرکت عمران گلبهار 4 سال پیش برای آرامستان این شهر محلی در حدفاصل چناران و گلبهار، زمینی را تعیین و بر اساس آن مجوزات قانونی از مراجع مربوط اخذ شد.

هومن گریوانی افزود: در سال 95 موضوع مورد مخالفت مسؤولان چناران و آستان قدس رضوی قرار گرفت و ما نتوانستیم زمین را تملک کنیم.

وی ادامه داد: پس  از مخالفت مسؤولان چناران با دایر کردن آرامستان در محلی که تمام مجوزات آن گرفته‌شده بود موضوع در استان مطرح و چند ماه پیش نیز بازدید میدانی به‌اتفاق دیگر مسؤولان از منطقه داشتیم و در پهنای غربی گلبهار زمین مورد شناسایی قرار گرفت که مربوط به چند تعاونی است و ما مشغول توافق با آن‌ها هستیم که پس  از توافق به‌سرعت با توجه به مشکلات مجوزهای آن اخذ می‌شود.

البته این موضوع نیز گفتنی است که زمین مورد ذکر شرکت عمران گلبهار مربوط به موقوفات ملک بوده و این شرکت بدون اطلاع مالک اقدام به دریافت مجوزهای کرده است و موقوفات ملک از ابتدا مخالفت خود با این موضوع را اعلام داشت و مخالفت مسؤولان چناران هم به دلیل قرار گرفتن زمین موردنظر در محل توسعه این شهرستان مزیدی بر علت مخالف‌های مطروحه است.

کلنگ‌زنی زمین آرامستان گلبهار به‌زودی

پس گذشت دو سال  از موضوع و برای اطلاع از آخرین اقدامات در خصوص آرامستان به سراغ مدیرعامل شرکت عمران گلبهار رفته که وی از کلنگ زنی زمین آرامستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ما به دو روش در بحث زمین جدید آرامستان عمل کرده‌ایم، یکی تعامل و توافق و دیگری نیز اعمال ماده 9 با تعاونی «گوهر پیشه» که کار را پیگیری و کارشناس دادگستری هم برای قیمت‌گذاری اقدام کرده و ما به‌زودی پس از اعلام قیمت پول را به‌حساب دادگستری واریز و زمین را تملک خواهیم کرد.

هومن گریوانی در خصوص طولانی شدن کلنگ زنی زمین آرامستان بیان کرد: با یکی از تعاونی‌هایی که مربوط به کارکنان یکی از دستگاه‌های دولتی است وارد مذاکره شدیم که این مذاکرات همچنان ادامه دارد ولی چون قیمت زمین را آسمانی اعلام کردند با تعاونی دیگری نیز کار را پیش بردیم و الآن به‌جاهای خوبی هم رسیده و امیدواریم به‌زودی شاهد کلنگ زنی زمین آرامستان باشیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دو سال قبل در پاسخ به اعتراض مسؤولان موقوفات ملک که عنوان کردند بدون رضایت مالک مجوز آرامستان دریافت شده است و ما در جریان نیستیم، گفته شد که برای این کار نیاز به رضایت مالک طبق قانون نیست پس چرا در حال حاضر از این قانون در مقابل این تعاونی وابسته به یکی از ادارات استفاده نشد؟ بدون پاسخ مشخصی گفت: چون ابتدا این تعاونی به‌پای مذاکره آمدند ولی به دلیل بیان قیمتی بالا هنوز توافقی صورت نگرفته است.

این نکته قابل‌ذکر است که باید تأسف خورد، تعاونی مسکنی که وابسته به یکی از دستگاه‌های دولتی استانی است نظارتی روی آن صورت نگرفته و در اقدامی خلاف قانون روی به خرید زمین‌های کشاورزی آورده است زمین‌هایی که بارها خرید آن از سوی مسؤولان منع شده و حال برای عملی خیر و برطرف کردن نیاز مردم در تهیه آرامستان، قیمت‌های نجومی را طرح ‌می‌کنند و به‌نوعی دست شرکت عمران را در پوست گردو قرار داده‌اند.

البته در این میان نیز انتظار می‌رود هنوز که عملیات  اجرایی در محل جدید آرامستان شروع نشده است و قیمت زمین آن تعاونی هم سر به آسمان می‌کشد اقدامات شرکت عمران قبل از اینکه به نفع آن تعاونی خاص برسد به نفع مردم تمام و مشکلات در حوزه آرامستان حل شود.

امید می‌رود مسؤولان گلبهار پس از وعده‌های مکرر بتوانند با عبور از سال‌های متمادی نسبت به خواست مردم که ایجاد هرچه سریع‌تر آرامستان است بیشتر از گذشته کوشا باشند زیرا مردم در عصر امروز خود می‌دانند که در زیرپوست شهر چه می‌گذرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.