وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از مکانیزم جدیدی خبر داد که با اجرای آن احتمال انحراف در ارز دولتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به حداقل می‌رسد.

انحرافات ارزی در بخش دارو به حداقل خواهد رسید

به گزارش خبرنگارقدس‌آنلاین سیدحسن قاضی زاده هاشمیامروز و درحاشیه مراسم‌ روز خبرنگار  که در تالار وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر این که این وزارتخانه برای جلوگیری از انحرافات ارزی در حوزه بهداشت و درمان چه تدابیر تازه‌ای اندیشیده است؟ گفت:برای ارائه تسهیلات و تحویل ارز دولتی به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، مکانیزمی تعیین کردیم که با اجرای آن انحرافات ارزی این بخش به حداقل خواهد رسید.

 وی با اشاره به این که در دوره‌ای همه مسئولین اعم از ریاست جمهوری  و معاون اول می‌گفتند که شرکت‌ها برای برای اقلام اساسی به هر میزانی که نیاز باشد، می‌توانند  ارز 4200 تومانی تحویل بگیرید، تصریح کرد: واقعاً نمی‌توان گفت در آن یکی دو ماه اول تخلفاتی رخ داده اما ممکن است امروز آن اتفاقات به معنی تصمیم ناصحیح بوده باشد.

وی در همین زمینه افزود: در آن دوره ثبت سفارش اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شد اما مسئولیت ارز دولتی که از این پس به این حوزه اختصاص پیدا می‌کند با وزارت بهداشت است و این وزارتخانه هم باید پاسخگوی آن باشد.

هاشمی با تأکید بر این که ارز دولتی به مواردی اختصاص می‌یابد که قیمت آنها از سوی شرکت‌ها کاملاًرعایت شود، گفت: قطعاً وزارت بهداشت در این زمینه به صورت دقیق نظارت می‌کند و با تخلفات احتمالی برخورد خواهد کرد.

به گفته هاشمی توزیع دارو و تجهیزات پزشکی با نظم و انضباط مشخصی انجام می‌گیرد و تلاش همه دستگاه‌ها اعم از بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه، بیمه‌ها،  شرکت‌های تولید دارو و  واردکنندگان دارو بر این است که این مسیر با دغدغه کمتری طی شود.

وزیر بهداشت با تأکید بر این که هیچ داروخانه‌ای بی دارو نخواهد ماند، گفت: برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی جای نگرانی خاصی نیست مگر این که عده‌ای دچار اضطراب شوند و بخواهند داروی موردنیازشان از جمله شیر خشک را برای یک سال آینده ذخیره کنند که این امر موجب بی نظمی و ایجاد اختلال در بازار عرضه می‌شود و کار این وزارتخانه را در پاسخگویی به نیازها سخت می‌کند بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم به این وزارتخانه اعتماد کنند و عجله نکنند.

به گفته هاشمی دولت دوازدهم مصمم است که در حوزه دارو و کالاهای اساسی ارز با نرخ دولتی در اختیار کلیه تولید کنندگان و واردکنندگان دارو قرار بگیرد تا مردم در تهیه دارو و دیگر مایحتاج اساسی به زحمت نیفتند.

هاشمی در ادامه و در پاسخ به سؤالی دیگر در این زمینه گفت: نمی‌توانم تضمین کنم که تخلفی از سوی برخی از داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش  و غیره صورت نگیرد اما از مردم می‌خواهیم اگر تخلفی را دیدند با شماره 190 تماس بگیرند تا موضوع پیگیری و پیشگیری شود.

انتهای پیام/

وزیر بهداشت همچنین در جریان مراسم  روز خبرنگار ضمن  گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار  از خبرنگاران به دلیل اطلاع رسانی اخبار حوزه سلامت و نقدهای کمک کننده برای پرهیز از تکرار خطاها تشکرکرد و گفت: شرایط حال حاضرکشور خاص و نقش خبرنگاران ویژه است.

وی با اشاره به این که هر زمان سرمایه اجتماعی نسبت به دولت و حکومت کاهش پیدا می‌کند زمینه طمع ورزی دشمن به دستاوردها بیشتر می شود، تصریح کرد: هرکدام از ما درهرجا  و در هر پست و مقامی که هستیم باید ببینیم  چقدر در جهت تضعیف و ارتقای سرمایه اجتماعی تلاش کردیم و اگر اقدامات منفی بوده تجدید نظر کنیم.

به گفته وی در بخش رسانه اعم از ملی، تصویری و مجازی خطاهای زیادی صورت گرفته وحتما در هیات دولت هم اشتباهاتی متعددیرخ داده است بنابراین اگر اشکالات خودرا قبول نکنیم، آنوقت در صدد  اصلاح آنها بر نخواهیم آمد.

 هاشمی با تاکید بر این که امروز بیش از هرزمان دیگری به وحدت ملی نیاز داریم،گفت:  الان تهدید جدی است بنابراین نیاز  نیاز به تدبیر داریم و  باید با وحدت و اعتماد به نفس ازاین شرایط عبور کنیم و آیه یاس نخوانیم.

وی  در خاتمه با اشاره به ضرورت بیان واقعیت ها گفت:از خبرنگاران  و فعالین این حوزه می خواهیم

در جهت التهاب آفرینی حوزه بهداشت و درمان  تلاش نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.