قدس انلاین-رضا طلبی: پس از گذشت ۵ ماه از استیضاح در حالی که جامعه نیاز به ارامش دارد، تعدادی از نمایندگان دوباره تصمیم به استیضاح وزیر کار گرفتند و قرار است روز چهارشنبه مصادف با ۱۷ مرداد این استیضاح در صحن علنی مجلس برگزار شود.

واکنش نمایندگان جامعه کارگری و بازنشستگی استان خراسان رضوی به استیضاح وزیر کار

۲۲ اسفند سال گذشته  جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نفر از نمایندگان مجلس، برای استیضاح علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و پس از سخنرانی موافقان، مخالفان و در نهایت خود وزیر، مجلس دوباره به وزارت علی ربیعی رای اعتماد داد  .اما حال پس از گذشت ۵ ماه در حالی که جامعه نیاز به ارامش دارد، تعدادی از نمایندگان دوباره تصمیم به استیضاح وزیر کار گرفتند و قرار است روز چهارشنبه مصادف با ۱۷ مرداد این استیضاح در صحن علنی مجلس برگزار شود. اینکه چرا در بلبشوی بازار اقتصادی فعلی به جای استیضاح وزیر اقتصاد وزیر کار مورد استیضاح قرار گرفته است جای بسی تامل و درنگ دارد. از طرفی علی رغم استیضاح های پی درپی ربیعی، اما جامعه کارگری در طول سال های گذشته از سیاست های این وزارت خانه رضایت داشتند و تمایل به ادامه فعالیت او دارند زیرا معتقد هستند که ربیعی با جنس کارگری بیشتر اشنا است و در طول این چند سال بسیاری از مشکلات آنها را مرتفع کرده و حتی در مواردی همچون معدن یورت پای درد دل کارگران نشسته و نسبت به مرتفع کردن انها تلاش وسیعی داشته است. از طرفی جامعه کارگری استان خراسان رضوی نیز اعتقاد دارند ربیعی در طول این چند سال سفرهای متعددی به شهرهای مختلف استان داشته است و از نزدیک در جریان مشکلات کارگران قرار گرفته است.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی گفت: استیضاح وزیر کار در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست.

 احسان سهرابی در ادامه به قدس انلاین افزود: جامعه کارگری دکتر ربیعی را قبول دارند زیرا در چند سال اخیر نسبت به گذشته با بحران‌های کارگری کمتری روبرو بوده اند  و علت این مسئله نیز آن است که آقای ربیعی فردی از درون جامعه و خانواده کارگری و مورد قبول این خانواده برزگ و زحمت‌کش است.

وی تصریح کرد: به جای آنکه سالی چند بار استیضاح وزیر کار را باب شود که به نوعی لوث هم شده، باید نمایندگان کمک کنند که این وزارتخانه سر جایش برگردد و مستقل فعالیت کند. طبیعتاً هر کدام از وزارتخانه‌ها را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم، با مسائل و مشکلاتی روبرو خواهیم بود و در مجموع معتقدم استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامی به‌جا نمی باشد زیرا ۱۴ نهاد و سازمان زیر مجموعه وزارت کار هستند که با چنین ساختار عریض و طویلی اگر وزیر کار را تغییر بدهیم یا وزیر جوان هم بگذاریم، تاثیری نخواهد داشت و تنها یکسال صرف آشنایی وزیر جدید با شرح وظایف ۱۴ زیرمجموعه وزارتخانه خواهد شد.

سهرابی افزود: استیضاح حق نمایندگان مجلس است اما ما نمایندگان کارگری هم معتقدیم که ربیعی تعهد خاصی نسبت به جامعه کارگری و پیگیری مطالبات کارگران دارد و از طرفی متولی مشکلات معیشتی بوجود امده در حال حاضر تنها وزارت کار نیست.

عضو هیئت مدیره کانون باز نشستگان  مشهد نیز در این باره گفت: خارج‌ کردن وزیر کار از کابینه در شرایط حساس اجتماعی و سیاسی امروز ایران، به صلاح کشور  نمی باشد.

حمید زینلی در ادامه به قدس انلاین افزود: استیضاح حق قانونی نمایندگان است اما جامعه در شرایط فعلی نیاز به ارامش دارد و در حالی که شرایط بازار و جامعه به سمت ثبات پیش می رود استیضاح و برکناری وزیر کار باتوجه به گستردگی این وزارتخانه و این‌که عملاً چند وزارتخانه مختلف در یکجا ادغام شده‌اند و شرح وظایفی بسیار گسترده دارندشرایط جامعه را به سمت تنش و بی ثباتی خواهد برد.

 وی با بیان این نکته که جامعه در شرایط فعلی نیاز به وحدت و انسجام دارد، تصریح کرد: مجلس اگر می‌خواهد توانمندی‌های خود را برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان یا کارگران ثابت کند، باید  اصلاحات قوانین حاکم بر صندوق‌های بازنشستگی، تضمین شفافیت در عملکرد صندوق‌ها و بهبود عملکرد اقتصاد کلان را هدف قرار دهد. بدون اصلاحات اقتصادی و ساختار نهادی حاکم بر عملکرد زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی   این وزارت خانه سامان پیدا نخواهد کرد. از طرفی مشکلات فعلی کشور مشکلات اقتصادی است و اگر سوال یا استیضاحی باید صورت بگیرد باید وزیران حوزه اقتصادی و یاوزارتی که باعث خالی شدن منابع مالی صندوقها شد وداد بیماران را در حوزه سلامت در آورد انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.