قدس انلاین : مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از اولویتهای این نهاد، تبیین تعریف درست از اقتصاد فرهنگ و هنر است.

تبیین تعریف درست از اقتصاد فرهنگ و هنر در اولویت است

جعفر مروارید دوشنبه شب در نشست شورای گفت و گوی دولت و تشکلهای فرهنگی و هنری خراسان رضوی افزود: باید به درستی تبیین کرد که مقصود از اقتصاد فرهنگ و هنر معیشت هنرمندان است یا چرخش اقتصادی فعالیت ها و تولیدات فرهنگی و هنری.

وی اظهار داشت: برای تبیین معنای درست از اقتصاد فرهنگ و هنر از ایده های شرکت های دانش بنیان استقبال می کنیم.
وی گفت: برنامه های وزارتخانه در حوزه فرهنگ و هنر، گفت و گو محور است و بر این اساس برش استانی این برنامه ها در خراسان رضوی نیز با محوریت طرح مساله در حوزه فرهنگ و هنر دنبال می شود.
مروارید افزود: پایش مسائل فرهنگی و توسعه بستر گفت و گو بین دولت و تشکلهای فرهنگی و هنری نیاز به ایجاد نشاط و آرامش در جامعه دارد و هنرمندان با خلق آثار مطلوب خود می توانند جامعه را به نشاط برسانند لذا در شرایط کنونی بزرگترین دغدغه هنرمندان باید ایجاد نشاط در جامعه باشد.
وی اظهار داشت: خراسان رضوی در حوزه شعر و ادب، تئاتر، خوشنویسی، آواها و نواها قطب کشور و صاحب سبک است لذا باید به جایگاه رفیع در قطب های مربوطه برسد.
وی گفت: از آنجا که هشت شهر خراسان رضوی با 2 کشور هم مرز است لذا داشتن دیپلماسی فرهنگی برای این استان، مساله اساسی است.
مروارید زیارت را یکی از مهمترین مسائل فرهنگی خراسان رضوی ذکر کرد و افزود: بعد از چند سال هنوز بسته فرهنگی استان برای زائر و مجاور یکی است در حالی که باید برای هر قشر یک بسته فرهنگی جداگانه تهیه شود.
وی اظهار داشت: شورای اسلامی، ظرفیت های مشهد را با برند شهر گفت و گو معرفی و تبلیغ می کند و مدیریت اجتماعی این شهر نیز بر پایه گفت و گوست، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز برای این حوزه برنامه دارد و حاضر به همکاری با شورای اسلامی شهر در این زمینه است.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کمبود و افزایش قیمت کاغذ، چاپخانه ها، ناشران و اهالی مطبوعات را با مشکل مواجه کرده است.
علی مغانی افزود: شاید مشکلی در تامین کاغذ و تخصیص ارز به آن وجود نداشته باشد و کارخانه های داخلی بتوانند کاغذ مورد نیاز را تامین کنند اما مشکل در عدم مدیریت صحیح در این بخش است.
وی پیشنهاد کرد اتحادیه ناشران استان کاغذ را وارد کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد تا بتوان مشکل گرانی و کمبود کاغذ را در خراسان رضوی حل کرد.
رئیس اتحادیه ناشران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشکل اصلی در نبود مخاطب و کاهش کتابخوانی است و هیچ ستادی برای ترویج کتابخوانی در جامعه ایجاد نشده است.
مهدی نصیرزاده افزود: حوزه نشر در خراسان رضوی همچنان دچار مشکل است حتی چاپ پرتیراژترین کتاب هم به 50 نسخه نمی رسد.
وی اظهار داشت: شاید طی چند سال اخیر هیچ کتابفروشی تعطیل نشده باشد اما حتی یک مورد نیز به تعداد آنها افزوده نشده است.
وی گفت: نهادهایی که می توانند بخش تقاضا برای کتابخوانی را تحریک کنند باید وارد عمل شده و به ناشران و کتابفروشان کمک کنند، از سوی دیگر بهتر است نمایشگاه کتاب در مشهد همزمان با گشایش مدارس و دانشگاه ها برپا شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: اقدامات مربوط به راه اندازی خانه هنرمندان در مشهد انجام گرفته و به زودی تشکیلات مرتبط با آن به تایید وزارتخانه مربوطه می رسد که محمل مناسبی برای هنرمندان خواهد بود.
احسان اصولی افزود: طرحی با عنوان 'نشان مشهد' در شورای اسلامی شهر تصویب شد که براساس آن به هر کار برجسته فرهنگی و هنری با موضوع مشهد و حضرت امام رضا (ع)، نشان مشهد تعلق می گیرد.
در این نشست هر یک از روسای انجمن های فرهنگی و هنری به بیان مشکلات خود پرداختند که مهمترین خواسته های آنان یکپارچه سازی مدیریت فعالیت های مرتبط با شعر و ادب، شناسنامه دار کردن فعالیت های شعری و ادبی و جلوگیری از منزوی شدن شاعران و ادبای برجسته، حمایت مالی از سینمای سیار برای راه اندازی آن در مناطق کم برخوردار، حمایت مالی از سازندگان فیلم کوتاه، حمایت از تجهیز و بازسازی سینماهای بخش خصوصی در مشهد، حمایت از فعالیت های مرتبط با انجمن مد و لباس و کمک به اشتغال در این بخش بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.