قدس آنلاین: حدود 1500 نفر از اتباع افغانستان روزانه به صورت داوطلبانه به کشور خود بازمی گردند.

خراسان رضوی میزبان اتباعی از 54 کشور جهان

به گزارش قدس آنلاین مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی  با اعلام این خراسان رضوی میزبان اتباعی از ۵۴ کشور جهان خبر گفت: هم اکنون بیش از  ۹۰ درصد مهاجران افغانستانی که قصد بازگشت به کشور خود را دارند از طریق این مرز وارد کشور خود می شوند.

محمد عجمی در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرز دوغارون تایباد افزود: مهاجران افغانستانی با بازگشت داوطلبانه به کشور خود باید بتوانند نقش مهمی در توسعه و پیشرفت این کشور ایفا کنند.

وی گفت:  هم اکنون بیش از ۳۲۰ هزار تبعه خارجی از  ۵۴  کشور  جهان در این استان سکونت دارند که بیشتر  این افراد دانشجو، طلبه، مهندس و شاغل در حوزه های مختلف هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی بیش از چهار دهه پذیرای مهاجران افغانستان بوده و تاکنون خدمات بسیاری برای توانمند سازی آنان ارائه کرده است از این رو سازمان ملل باید دولت جمهوری اسلامی ایران را در ارائه خدمات مطلوب تر به مهاجرین خارجی یاری کند.

عجمی افزود: برخلاف بسیاری از کشورها که مهاجران خارجی آنها در کمپ ها نگهداری می شوند، در جمهوری اسلامی ایران ۹۸ درصد اتباع خارجی خراسان رضوی در مناطق شهری ساکن هستند.

وی گفت: تاکنون برای ۱۵۰ هزار نفر از مهاجران خارجی در خراسان رضوی کارت اقامت صادر شده و این استان پس از تهران از این نظر رتبه دوم کشور رادارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی افزود: علاوه بر آن ۸۰ درصد از اتباع خارجی خراسان رضوی معادل بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز دارای پروانه اقامت و روادید موقت ۶ ماهه و ۷۰ هزار نفر از اتباع خارجی استان نیز بدون مدارک اقامتی معتبر هستند.

عجمی افزود: ۶۰ هزار نفر از فرزندان این مهاجران در مراکز آموزشی این استان از مقطع ابتدایی تا پیش دانشگاهی در حال تحصیل و تعداد دانشجویان اتباع خارجی در این استان نیز بیش از ۶ هزار نفر هستند.

وی گفت: با توجه به کمک های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران و روابط متقابل با کشور افغانستان ارایه خدمات به اتباع این کشور از مهمترین برنامه هادر مرز دوغارون است.

وی گفت: مرز دوغارون از معبر های رسمی کشور در مرزهای شرقی است که مسئولان باید برای ایجاد زیرساخت های لازم در این منطقه توجه ویژه داشته باشند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.