گناباد-رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: این شهرستان به نمایندگی از خراسان‌رضوی در سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان شرکت می‌کند.

گناباد، نماینده خراسان رضوی در جشنواره ملی آش ایرانی

 به گزارش قدس انلاین به نقل از روابط عمومی  اداره  میراث فرهنگی علیرضا شناسایی اظهار کرد: سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی از ۲۲ تا  ۲۶مرداد ماه در شهر زنجان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره ملی آش ایرانی برای نخستین بار در سال ۸۴ یعنی ۱۳ سال پیش در محل مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان برگزار شد و استقبال مردم و شرکت ‌کنندگان و بازخورد خوبی که از این جشنواره حاصل شد مسئولان را متقاعد کرد که این جشنواره ادامه ‌دار باشد تا جایی که زنجان امسال برای سیزدهمین دوره میزبان این جشنواره است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: در این جشنواره اقوام ایرانی از تمامی مراکز استان‌های کشور به دعوت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان گرد هم آمده و اقدام به پخت آش و اجرای مراسم آیینی و بومی خود می‌کنند و در پایان از نفرات برتر این جشنواره تقدیر به عمل می‌آید.

شناسایی تصریح کرد: گناباد در اولین دوره برگزاری این جشنواره به نمایندگی از استان در این رویداد شرکت کرد و آش جوشپره توانست عنوان برترین آش ایرانی را کسب نماید و این رخداد باعث شد که نگاه ویژه‌ای به غذاهای سنتی این شهرستان و به خصوص آش گنابادی صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: گناباد پس از یک وقفه طولانی مدت در سیزدهمین جشنواره به نمایندگی از استان حضور خواهد یافت و در این جشنواره سفره خانه سنتی شریعت و آشکده میراث گناباد با ارائه. آش جوشپره و آش لخشک گناباد به رقابت با سایر استان‌های کشور خواهند پرداخت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد همچنین گفت: گروه شرکت کننده نیز سال گذشته در دومین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری که در استان سمنان برگزار شد مقام برتر استان را کسب کردند.

شناسایی عنوان کرد: پرونده ثبت جهانی زنجیره‌ای غذاهای سنتی ایران در سازمان یونسکو در حال تشکیل بوده که پرونده آش جوشپره و نان تفتان گناباد جهت ثبت در آثار معنوی کشور ارسال شده و پس از آن در زنجیره ثبت جهانی غذاهای سنتی ایران قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.