۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 613824

دیروز عصر نمایشگاه خودروی مشهد درحالی گشایش یافت که هیچ هدف مشخصی برای برپایی این نمایشگاه درنظرگرفته نشده و بنابراین توقع نتیجه هم دور از انتظار است .

نمایشگاه خودروی مشهد، هیاهو برای هیچ

درشرایطی که بازار خودروی کشور چند درجه از التهاب هم فراتررفته و قیمتها دربازار سیاه تفاوتی از 50تا 100میلیون با کارخانه دارد و هیچ کارخانه ای خودرویی برای فروش به مشتریان ندارد، درشرایطی که از سه شنبه هفته جاری صنعت خودرو کشور هدف تحریمهای ظالمانه آمریکا قرار گرفته و همین چند خودروساز خارجی هم بارشان را بسته و ازکشور رفته اند و درشرایطی که هیچ تولید جدیدی برای عرضه به مردم وجود ندارد ، مشخص نیست که این نمایشگاه قرار است چه چیزی را در معرض نمایش شهروندان مشهدی قرار دهد.

گزارشهای رسیده خبرنگاران هم موید این موضوع است که در نمایشگاه خودروی مشهد هیچ چیز تازه ای به چشم نمیخورد و تنها چند خودروساز داخلی حضور دارندو تنها محصولاتی را به نمایش گذاشتند که درخیابان هم میتوان مشابه انرا مشاهده کرد.

حتی "رهام " جدیدترین خودروی ملی که توسط  سایپا تولید میشود هم خیلی تازگی ندارد و دو هفته قبل درشیراز رونمایی شدو رسانه ها علاوه بر بیان ویژگیهای خودرو به نقد این تولید ملی هم پرداختند بنابراین رونمایی خودرویی که قبلا رونمایی شده هم معنایی نداشت.

دیدار با قطعه سازان هم برای عموم شهروندان چندان جذابیتی ندارد که بخواهند بخاطر ان به نمایشگاه بروند و میشد قطعه سازان خودرو را با مخاطبانشان خیلی بهتر درنمایشگاهی تخصصی پیوند داد.

درسالنهای نمایشگاه خبری ازنمایندگیهای فروش هم نیست مگر انها که از سوی شرکت مادر مجبور شدند و البته درمقابل ان امتیازاتی خاصی مانند سهمیه های فروش ویژه گرفتند ، سهمیه هایی که به نمایشگاه نرسیده میان اقوام وخویشان مدیران نمایندگیها توزیع شدو حتی یکی از انها هم درنمایشگاه ومیان مراجعان توزیع نشد.

کسانی که مانندنگارنده سالهای قبل هم سری به نمایشگاه زده اند میدانند که بخشهای زیادی ازنمایشگاه عرصه رقابت میان شرکتهای خودروساز برای فروش محصولات تولیدی انها بود؛ تخفیفهای ویژه نمایشگاه و فروش اقساطی یا حتی فوری ازجمله روشهای شرکتهای خودروساز برای جذب بازدیدکنندگان بود. انها نهایت تلاششان را میکردند تا با ترفندهای گوناگون مردم را به سمت تولیدات خود کشیده و بازاریابان هم با بیان ویژگی های خودروها ، اقدام به ثبت شماره تماس خریداران میکردندو حتی درهمان نمایشگاه قرارداد اولیه فروش را منعقد میکردند. این درحالی است که امسال نه خودرویی عرضه میشودونه شرکتهای خودروساز تمایلی به جذب مردم دارند. انها محصولات تولیدی خود را تا چند ماه اینده پیش فروش کرده اندو اکنون برایشان مقرون به صرفه تر است که خودروی تولیدی خودرا نفروشندو درانبار بگذارند تا گران تر شده و بعد با قیمت بالاتر به فروش برسانند. بنابراین دیگر نه خبر ازشیوه ای متنوع فروش است و نه خبری از بازاریابان وکسانی که ویژگی های خودروهای تولیدی را بیان میکنند.

 البته شهروندان هم میدانند که امسال درنمایشگاه نباید دنبال خرید باشند ؛ سالنها از همه سالهای قبل خلوت تر است ومردم جز درمقابل چند خودروی خاص از جمله خودروی جدید سایپا توقف هم نمیکنند. خودروهای خارجی ارایه شده توسط شرکتها هم انقدر تکراری شده که دیگر توجه ها را بخود جلب نمیکند به عنوان نمونه خودروی سیتروئن c6 غرفه  سایپا سه سال است که درنمایشگاههای مختلف به نمایش درمیاید وانقدر از این شهر به ان شهر منتقل شده که دیگر روکشهای صندلی اش کهنه ورنگ و رو رفته شده است .

شاید سالهای قبل به مردم وعده ووعید حضور چنین خودروهای شیکی داده میشد اما امسال مردم میدانند که قطعا باید از باقیمانده خودروهای خارجی سالنهای مختلف هم قطع امید کنند.

تنها انگیزه ای که برای برگزاری چنین نمایشگاه بی خاصیتی باقی میماند تقویم برگزاری نمایشگاههای بین المللی مشهداست که باهدف کسب سودو درامدی برای شهرداری مشهد طراحی شده و فقط برای دریافت بلیت از مردم و اجاره از غرفه داران به هر قیمت اقدام به برگزاری نمایشگاه خودروی مشهد کرده است .

کاش مسوولان شهرداری مشهد این مقدار مدیران نمایشگاه را برای کسب پول تحت فشار قرار نمیدانند تا انها هم مجبور شوند برای کسب درامد از شهروندان اقدام به برگزاری نمایشگاهی کنند که جز اتلاف ساعاتی از وقت مردم هیچ دستاوردی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.