چلسی خیلی سریع جایگزین تیبو کورتوا را خریداری کرد، کپا آریزابالاگا. در این نوشته با گرانترین دروازه بان تاریخ بهتر آشنا خواهیم شد.

همه آنچه باید در مورد گران‌ترین دروازه‌بان تاریخ بدانید

به گزارش قدس آنلاین،تیبو کورتوا علاقه ای به ماندن به در لندن نداشت و برای پیوستن به رئال مادرید بی قرار بود. چلسی نیز فرصت را از دست نداد و خیلی سریع جایگزین او را خریداری کرد. کپا آریزابالاگا دروازه بان جوان تیم اتلتیک بیلبائو با انتقالی که خیلی زود رکورد آلیسون را شکست، راهی استمفورد بریج خواهد شد.

پرداخت ۷۱ میلیون پوند برای یک دروازه بان ۲۳ ساله که تنها یک بازی ملی در کارنامه دارد، ریسک بزرگی است. اما در این بازار دیوانه کننده، هرچیزی می‌تواند رخ دهد.

جک باتلند دروازه بان استوک سیتی می توانست گزینه دیگر چلسی باشد و چلسی می توانست با رقمی نزدیک به ۳۰ میلیون پوند خرید او را نهایی کند، اما او چندان مطمئن نشان نداده - و گواه این حرف نیز اشتباهاتی است که او برابر اورتون و لسترسیتی و سایر تیم های دیگر مرتکب شد - و چلسی نخواست این ریسک را بپذیرد که فصل آینده دوباره در بازار به دنبال یک دروازه بان جدید باشد.

با خرید کپا آریزابالاگا، چلسی می تواند امیدوار باشد که ساری یک گزینه بلند مدت را برای آن ها خریداری کرده است و تا سال ها از خرید دروازه بان بی نیاز خواهند بود. کپا در ژانویه گذشته تا آستانه انتقال به رئال مادرید پیش رفت و در جام جهانی گذشته نیز در لیست اسپانیا قرار داشت، و حالا چلسی برای خرید او ۸۰ میلیون پوند پرداخت کرده است. گرچه او بهترین دروازه بان اروپا نیست، اما مشخصا بازیکن با استعدادی است.

آغاز دوران حرفه ای

ده ها بازیکن از آکادمی اتلتیک بیلبائو به سطح اول فوتبال رسیده اند و کپا نیز یکی دیگر از آن هاست. او از سال ۲۰۰۴ در آکادمی باشگاه حضور داشته و تا سال ۲۰۱۶ که نخستین بازی اش را برای تیم اصلی انجام داد، در رده های پایه باشگاه به میدان رفته است و چند باری هم به تیم های دیگر نظیر وایادولید قرض داده شده است.

او زیر نظر ارنستو والورده در سال ۲۰۱۶ نخستین بازی اش را برای باشگاه باسکی انجام داد و خیلی زود به گزینه نخست سرمربی فعلی بارسلونا تبدیل شد.

والورده درباره او می گوید: "در او چیزی است که می داند که باید بهتر از این باشد. او دروازه بانی با رفلکس های خوب است و اعتماد به نفس بالایی دارد که این را به دیگران انتقال می دهد."  کپا در سال ۲۰۱۷ نخستین بازی ملی اش را برای اسپانیا در پیروزی ۵-۰ لاروخا برابر کاستاریکا انجام داد.

آمار

آماری که کپا ثبت کرده ، حرف های والورده را ثابت می کند. او همچنین در مهار شوت ها نیز بسیار خوب است. او نه تنها دو پنالتی از سه پنالتی ای که در فصل گذشته به سمت دروازه اش زده شد را مهار کرد، بلکه ۶۴ شوت که از محوطه جریمه به سمت دروازه اش شلیک شد را نیز سیو کرده بود. سومین دروازه بان برتر از این نظر در میان همه دروازه بانان حاضر در این لیگ.

درحالی که او در بازی با پا خوب است، اما به اندازه ای که ساری نیاز دارد تا یک دروازه بان در پاسکاری تیمی شرکت کند، خوب نیست. او ۳۶۸ پاس بلند در فصل گذشته ثبت کرد، بیش از همه دروازه بانان لالیگا، اما برای بازی در تیم ساری او باید عملکردش را بهبود ببخشد.

مقایسه

بدون تردید جایگزینی کورتوا یک چالش جدی برای چلسی است. با وجود اینکه چلسی فصل گذشته خوب ظاهر نشد، اما دروازه بان بلژیکی در هیچ یک از بازی هایش در لیگ اشتباه منجر به گل مرتکب نشد. این درحالی است که آریزابالاگا دو اشتباه منجر به گل در فصل گذشته به ثبت رسانده بود و تبدیل شدن به گرانترین دروازه بان تاریخ بدان معناست که او باید این اشتباهات را رفع کند.

داوید ده‌خیا که در تیم ملی هم تیمی کپاست، می تواند یک الگوی خوب برای آریزابالاگا باشد. ستاره منچستر یونایتد ورود خوبی به جزیره نداشت و مدتی طول کشید تا خودش را با شرایط جدید وفق دهد، اما حالا پس از گذشت چند فصل او شاید بهترین دروازه بان جهان باشد.

انتقال به رئال مادرید

کپا در حالی راهی لندن خواهد شد که تنها چند ماه پیش او در آستانه انتقال به سانتیاگو برنابئو قرار داشت. سرانجام این اتفاق منتفی شد و ستاره جوان اسپانیایی در سن مامس ماندنی شد. آریزابالاگا در نهایت قراردادش را برای هفت و نیم فصل دیگر تمدید کرد و بند آزادسازی قراردادش را از ۲۵ میلیون یورو به ۸۰ میلیون یورو (۷۱ میلیون پوند) افزایش داد.

او آن زمان گفته بود:" کسانی که مرا از نزدیک می شناسند، می دانند که من کسی هستم که مدت زیادی را برای گرفتن تصمیم های مهم صرف می کنم. من زمان کافی را صرف کردم و می خواهم از باشگاه که به انتخاب من احترام گذاشت، تشکر کنم."

او گفت که می خواهد برای یک مدت طولانی در باشگاه بچگی‌اش بماند، اما در نهایت پیشنهاد چلسی از راه رسید و راهی لندن شد.

دیگران درباره او چه می گویند

مائوریتزیو ساری: "یک سال پیش او را دیدم. او مرا تحت تاثیر قرار داد، او بسیار جوان است اما دروازه بان خیلی خوبی است.

مایکل سن خوزه، ستاره اتلتیک بیلبائو: "او دروازه بان بسیار خوبی است. کپا بسیار آرام است و این را به ما نیز منتقل می کند. ما هرگز او را مضطرب ندیدیم."

والورده: "باید بدانید که کپا دروازه بانی است که می توانید روی او حساب کنید."

جمع بندی

کپا شاید در بسیاری از موارد شایسته تمجیدهایی که از او شده، نبوده است؛ اما چلسی بدون شک یکی از با استعدادترین دروازه بانان اروپا را به خدمت گرفته است. تبدیل شدن به دروازه بان شماره یک اتلتیک بیلبائو در این سن کار ساده ای نیست. او حالا قرار است به دروازه بان شماره یک چلسی تبدیل شود.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.