ایلام- مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام رسانه‌هایی که به نحوی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، دیگر یارانه دریافت نخواهند کرد و یارانه به مطبوعاتی پرداخت می‌شود که حتماً کد کارگاهی بیمه داشته باشند.

حذف یارانه رسانه‌های دولتی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر محمدرضا دربندی عصر چهارشنبه در نشست با اصحاب مطبوعات و رسانه های استان ایلام با تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه در حال حاضر یک شیوه‌نامه جدید برای پرداخت یارانه تدوین‌شده است، اظهارداشت: به‌زودی ضوابط پرداخت وام کم‌بهره به خبرنگاران با رایزنی‌های انجام‌شده با بانک عامل اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ هزار و ۳۰۰ رسانه از وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، افزود: از این میزان، ۲۳۰۰ رسانه در حوزه خبرگزاری‌های و پایگاه‌های خبری  بوده و حدود ۷ هزار رسانه دیگر نشریات مکتوب مجوز فعالیت دارند و از آمار خبرگزاری و پایگاه‌های خبری حدود ۱۰۰۰ رسانه غیرفعال هستند به این معنی که مجوز فعالیت گرفته‌اند اما در طول سال از فعالیت خبری کمی برخوردارند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادآور شد: از تعداد ۱۳۰۰ رسانه فعال در حوزه خبرگزاری‌ها و پایگاه خبری ۳۰ خبرگزاری و ۲۷۰ پایگاه خبری در کشور فعال هستند و از تعداد ۷ هزار نشریه مکتوب ۳۸۰۰ رسانه فعال بوده و مابقی غیرفعال هستند.

محمدرضا دربندی با اشاره به اینکه ۳۰۰ روزنامه فعال در کشور وجود دارد، یادآور شد: ۲۸۰ نشریه در حوزه دین، ۷۵ نشریه در حوزه کودک و نوجوانان، ۱۲ نشریه در حوزه اقلیت دینی فعالیت دارند که این آمار نشان دهند گستره حوزه فعالیت اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت متبوع است.

وی با اشاره به اینکه با بودجه محدودی که در اختیار است باید تعداد زیاد رسانه‌های کشور تحت پوشش قرار گیرند، ابراز کرد: یقین بدانید  این کمک‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد، کفاف اداره نشریات را نمی‌دهد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به رویکرد جدید این اداره کل در توجه به بدنه اصلی نشریات، تصریح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با صندوق هنر ۳ هزار سهمیه با پایه خبرنگاری  و همچنین ۳ هزار سهمیه برای بیمه تکمیلی درمان با مبلغ ۸۵۰ هزار تومان برای هر نفر در نظر گرفته شد که تنها مبلغ ۳۲۰ هزار تومان را خبرنگار پرداخت می‌کند.

وی بابیان اینکه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز رایزنی شده که وام‌های به خبرنگاران با نرخ ۴ درصد سود پرداخت شود که به‌زودی ضوابط آن اعلام خواهد شد، گفت: ارائه اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران یکی دیگر از اقدامات در دستور کار است که این امکان برای خبرنگاران با معرفی مدیران مسئولان فراهم‌شده و تاکنون این خدمت  به ۳۵۰ نفر از خبرنگاران ارائه‌شده است.

محمدرضا دربندی از برنامه‌ریزی برای گسترش حضور خبرنگاران در خانه‌های مطبوعات در راستای مشارکت بیشتر در امور مربوطه خبر داد و افزود: در حال حاضر ۵۴۳۰ نفر عضو خانه‌های مطبوعات کشور هستند و هم‌اکنون کارت عضویت خانه‌های مطبوعات در حال صدور است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برنامه‌ریزی برای رسیدگی به وضع سلامتی خبرنگاران خبر داد و یادآور شد: با دانشگاه شهید بهشتی تهران برای صدور دفترچه سلامت برای خبرنگاران و انجام رایگان آزمایش سلامت جسمی رایزنی شده است.

وی ساماندهی پرداخت یارانه‌ها مطبوعات را یکی دیگر از رویکردهای جدید این اداره کل برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر یک شیوه‌نامه جدید برای پرداخت یارانه تدوین‌شده است و تمام رسانه‌هایی که به نحوی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند دیگر یارانه دریافت نخواهند کرد و یارانه به مطبوعاتی پرداخت خواهد شد که حتماً کد کارگاهی بیمه داشته باشند.

محمدرضا دربندی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه جدید برای سایت‌های خبری تدوین‌شده است، گفت: از ابتدای فروردین تاکنون دو نوبت یارانه پرداخت‌شده که ۸ میلیارد تومان به روزنامه‌ها، ۴ میلیارد تومان به خبرگزاری‌ها و ۸ میلیارد تومان هم به نشریات محلی بوده است.

وی از تلاش برای توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی خبر داد و افزود: یارانه خبرگزاری‌های فعال در استان‌های کم برخوردار از ضریب افزاینده برخوردار خواهد شد و تلاش می‌کنیم که بستر لازم برای توسعه رسانه‌ها در فضای مجازی فراهم شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این نشست گفت: مشکل تأمین کاغذ نشریات و روزنامه ها با رایزنی های وزارت و همکاری دولت بزودی رفع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.