قدس آنلاین: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه بیولوژیکی با کرم گلوگاه انار در سطح ۱۲۵ هکتار از باغهای انار در این استان انجام شد.

آفت زدایی بیولوژیکی در باغهای انار خراسان رضوی انجام شد

به گزارش قدس آنلاین، نجفقلی صالحی افزود: در این شیوه مبارزه از رهاسازی زنبور از نوع 'تریکوگراما' برای مبارزه با آفت کرم گلوگاه استفاده می شود. مبارزه با آفت کرم گلوگاه در باغهای انار هشت شهرستان خراسان رضوی صورت گرفته است.

وی مهمترین شهرستانهای مبارزه با این آفت را مه ولات، خلیل آباد، سبزوار، بجستان، کاشمر و بردسکن ذکر و بیان کرد: ۸۰ هزار هکتار از باغها انار خراسان رضوی امسال از سرمازدگی نیز خسارت دیدند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در کنار مبارزه بیولوژیک با این آفت، باغداران به روشهای سنتی نیز با کرم گلوگاه انار مقابله می کنند. روشهای سنتی شامل قطع تاج گل انار که محل تخمگذاری آفت است و روشهای مشابه دیگر نیز استفاده می شود اما مبارزه بیولوژیکی اثرگذاری بهتری دارد.

وی گفت: دو مرکز تولید زنبور(انسکتاریم) در خراسان رضوی در زمینه تولید زنبورهای ویژه برای مبارزه بیولوژیک فعالیت دارند.

طی زمستان پارسال ۹ هزار هکتار از مجموع ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار انارستان خراسان رضوی دچار سرمازدگی و همین امر موجب شد تولید انار استان از ۱۵۰ هزار تن به ۱۵ هزار تن کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.