قدس آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ۵۰۰ اثر ملموس و ناملموس استان طی سال جاری در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد که معادل یک‌ سوم آثار ثبت‌ شده استان است.

ثبت ۵۰۰ اثر ملموس و ناملموس خراسان رضوی در فهرست آثار ملی

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر ظهر امروز در حاشیه نشست بررسی مشکلات میراث فرهنگی شهرستان سبزوار با اشاره به برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در سال جاری برای افزایش تعداد اقامتگاه‌های بومگردی، گفت: برای ۱۱۳ اقامتگاه بومگردی در خراسان رضوی مجوز صادر شده که از این تعداد تنها ۲۶ اقامتگاه بومگردی فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: در حال حاضر ۲۸ اقامتگاه بومگردی در سطح استان در آستانه افتتاح قرار دارد و به‌زودی سه اقامتگاه بومگردی در شهرستان سبزوار به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به قابلیت‌های استان و رغبت گردشگران داخلی و خارجی، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی آمادگی دارد که از لحاظ صدور موافقت‌نامه، تطبیق با استانداردهای بومگردی و ارائه تسهیلات توسعه بومگردی بسترهای لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند.

مکرمی‌فر اظهار کرد: هم‌اکنون یک هزار و ۶۰۰ اثر از خراسان رضوی در فهرست آثار ملی و یک اثر نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: ثبت جهانی چهار اثر تاریخی در خراسان رضوی شامل مجموعه تاریخی شهر کهن نیشابور، آسبادهای نشتیفان، مجموعه تاریخی طوس و مجموعه شیخ احمد جامی پیشنهاد داده‌ شده است.

وی ادامه داد: ۵۰۰ اثر ملموس و ناملموس خراسان رضوی طی سال جاری در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد که معادل یک‌ سوم آثار ثبت‌ شده استان است.

 مکرمی‌فر بیان کرد: با مشارکت و همکاری فرمانداری سبزوار نسبت به طرح مطالعات استحکام‌بخشی، جداره سازی، آسیب‌شناسی و کف‌سازی محور محلی کوی گلستان اقدام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی تأکید کرد: در این منطقه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی به‌صورت زنده در حال انجام است و در گام نخست پس از انجام طرح مطالعاتی کوی گلستان در سال آینده، اعتبارات اجرایی بر اساس طرح مطالعاتی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما در کوی گلستان احیای صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و مشاغل سنتی سبزوار است که در این منطقه زیادی از مشاغل قدیمی و سنتی وجود دارد، گفت: احیای هویت، تاریخی، فرهنگی و صنایع‌دستی را در کوی گلستان زنده و احیای کنیم و به‌عنوان محوری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

مکرمی‌فر با بیان اینکه مسجد جامع تاریخی سبزوار یکی مهم‌ترین محورهای جذب گردشگران داخلی و داخلی است، افزود: مهم‌ترین مشکل این اثر تاریخی موضوع آب‌های زیرزمینی قنوات است و اقدامات گذشته برای رفع مشکل مسجد جامع سبزوار کافی نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: برای رفع مشکل آب‌های زیرزمینی قنوات مسجد جامع سبزوار مقرر شد که شورای ترکیبی با حضور اداره کل میراث فرهنگی استان برای انجام اقدامات کارشناسی تشکیل شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.