شهرکرد-مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: بدلیل برخی محدودیت ها در حضور مداوم نیروهای دامپزشکی در شهر کاج این کشتارهای غیر مجاز همچنان ادامه دارد.

کشتار غیر مجاز دام در شهر کاج یکی از معضلات استان است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسینعلی سلطانی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان ضمن گرامیداشت هفته خبرنگار گفت: شغل خبرنگاری در عین حال که جزو مشاغل سخت بشمار می رود شغلی مقدس است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دام های استان گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دام سبک استان در سال ۸ نوع واکسن می گیرند که در مجموع ۲۰ میلیون رأس دام واکسینه می شود، همچنین ۷۵ هزار رأس دام سنگین در ۳ نوبت و ۹ هزار رأس تک سمی سالانه یک نوبت واکسینه می شود.

سلطانی با اشاره به اینکه بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ واحد صنفی تحت نظارت دامپزشکی استان است، افزود: سالانه حدود ۲۰۰ هزار لاشه گوسفند و بز و ۱۱ هزار لاشه گاو بازرسی بهداشتی می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: حدود یک هزار و ۷۰۹ عامل بیماری زا در دنیا وجود دارد که ۸۰۹ نوع از این بیماری ها مشترک بین انسان و دام است، همچنین تعداد ۱۱۴ نوع از بیماری های نوپدید مشترک انسان و دام می باشد.

وی اظهار کرد: پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام،  نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی با منشأ دامی، نظارت بر کارخانجات تولید سوسیس و کالباس،نظارت بر توزیع فرآورده های خام دامی،نظارت بر اماکن دامی و صنایع وابسته به دام از جمله وظایف اداره کل دامپزشکی می باشد.

سلطانی تصریح کرد: دامپزشکی استان شامل ۲ بخش دولتی و غیر دولتی می باشد بخش دولتی شامل ۴۰ درمانگاه ، ۴۲ داروخانه دامپزشکی، ۲۰ مرکز مایه‌کوبی، ۴ آزمایشگاه تشخیص دارو و ۴ کارخانه مکمل و دارو است.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون چهار هزار و ۹۶۸ تن خوراک آبزیان به کشورهای تاجیکستان، لبنان، عراق، افغانستان، آذربایجان و ترکیه و یک هزار و هشت تن خوراک دام ، ۳۶۷ تن شیر خشک به عراق صادر شده است.

وی افزود: امسال به دلیل محدودیت‌های دامی اجازه صادرات دام زنده وجود ندارد و  طی مدت ۴ ماهه امسال هشت میلیون قطعه تخم چشم‌زده با نظارت اداره کل دامپزشکی  وارد استان شده است.

سلطانی در ادامه با اشاره به معدوم سازی فرآورده های غیر قابل مصرف گفت: سال گذشته بیش از ۳۵ تن فرآورده دامی معدوم شد که در این راستا ۵۹ پرونده قضایی تشکیل و برای ۴۰ مورد از آن‌ها حکم زندان صادر شد.

وی کشتار غیر مجاز دام در شهر کاج را یکی از معضلات دامپزشکی استان برشمرد و افزود: طی چندین مرحله با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی نسبت به جریمه کردن یا پلمپ واحدهای صنفی این شهر اقدام شده اما بدلیل برخی محدودیت ها در حضور مداوم نیروهای دامپزشکی در محل این کشتارهای غیر مجاز همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.