رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش و پرورش عشایر، اظهار کرد: ۱۸۷ هزار و ۴۹۵ دانش‌آموز عشایری داریم که از این تعداد ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر دختر و ۹۸ هزار و ۶۴۶ پسر هستند.

چرایی بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان عشایر

به گزارش قدس آنلاین، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش و پرورش عشایر، اظهار کرد: ۱۸۷ هزار و ۴۹۵ دانش‌آموز عشایری داریم که از این تعداد ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر دختر و ۹۸ هزار و ۶۴۶ پسر هستند.

وی افزود: ۱۳۹ هزار و ۴۳۳ دانش‌آموز در دوره ابتدایی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ دانش‌آموز در دوره متوسطه اول و ۱۳ هزار و ۱۴۹ دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند. 

حکیم‌زاده درباره علت ریزش دانش‌آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان و تفاوت‌های آماری قابل توجه، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد، ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است؛ در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش‌آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش‌آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند، کمک کار معیشت خانواده می‌شوند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند؛ این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌کند. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چندسال با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود ژاپن شاهد ریزش این‌چنینی دانش‌آموز نخواهیم بود. 

وی با بیان اینکه ۵ هزار و ۴۲۹ مدرسه ابتدایی، ۵۹۲ مدرسه متوسطه اول و ۲۷۳ مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم، افزود: ۱۷ هزار و ۳۸۱ نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند؛ بسیاری از این همکاران ما در کلاس‌های چندپایه تدریس می‌کنند و معلم- مدیر هستند. 

حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اظهار کرد: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد. 

وی ادامه داد: علاوه بر معلم، پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم؛ یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم، اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است؛ اکنون عشایر سهمیه ای در کنکور ندارند. پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم.

وی ادامه داد: سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش آموز عادی است. تلاش می کنیم با همکاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر کنکور فراهم شود. 

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.