قدس آنلاین: مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر در استان ۱۰ میلیارد تومان از حق بیمه پرداخت نشده که داروخانه‌ها را با مشکل جدی کاهش نقدینگی دچار می‌کند.

بدهی ۱۰ میلیاردی بیمه‌ها به داروخانه‌های خراسان‌رضوی؛ بالگردهای استان به ۵ مورد افزایش می‌یابد

 سازمان هلال‌احمر یکی از سازمان‌هایی در کشور است که به منظور کمک‌های بشردوستانه بیشتر در زمان بحران‌ها ایفای نقش می‌کند. این سازمان بودجه‌ها و تجهیزات خود را از سازمان مرکزی کشور تامین می‌کند.

مشکلاتی اعم از گرانی دارو، کمبود تجهیزات و گاهاً خالی‌شدن انبارهای هلال‌احمر در شهرستان‌های خراسان‌رضوی به چشم می‌خورد؛ در مورد این معضلات گفت‌وگویی با مجتبی احمدی، مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌رضوی داشتیم تا وضعیت این سازمان را جویا شویم.

*: آخرین فعالیت هلال احمر خراسان رضوی در زمینه اقدامات بشردوستانه در کشور چه بوده است؟

احمدی: جمعیت هلال احمر استان در بحث حوادث، سوانح، آموزش همگانی و امداد و نجات وظیفه جدی دارد و اکنون با حضور امدادگران، نجاتگران، جوانمان و داوطلبان در استان فعالیت‌های بشردوستانه را پیگیری می‌کنیم. در چند روز گذشته به طرح ملی نذر آب پیوستیم، که با توجه به خشکسالی جدی در استان سیستان و بلوچستان وجود داشت.

با حضور ۱۹ استان در این پویش شرکت کردیم. در این راستا سبدهای معیشتی، آب معدنی و تانکرهای آب در ۵۰۲ روستا؛ همچنین هزار و ۳۰۰ تانکر آب رسانی و ۵۲ هزار سبد معیشتی در این استان بین مردم توزیع شد. در حوزه خدمات پزشکی نیز کاروان‌های سلامت با حضور پرستاران، دندانپزشکان و روانشناسان و دیگر متخصصان به منطقه اعزام شدند. در این پویش استان خراسان رضوی هزار و ۳۰۰ سبد کالا و به ارزش ۱۵ میلیون تومان دارو توزیع کرد.

*: از نظر مدیریت بحران وظیفه هلال احمر خراسان رضوی چگونه است و یا سایر نهادها چه تعاملاتی دارید؟

احمدی: هلال احمر با توجه به این که تحت تاثیر فعالیت سایر دستگاه‌ها قرار دارد و از طرفی موضوع جدی در مدیریت سوانح هماهنگی بین بخشی است که در فعالیت‌های مدیریت بحران جلوه گر است. متاسفانه از سال ۹۳ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران زمان ۵ ساله و یک ساله خود را طی کرده و منتظر تصویب لایحه تشکیل سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه در مجلس و کمیسیون اجتماعی است.

سه سال گذشته این لایحه به مجلس ارسال شده اما هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و عملا در حال حاضر از سال ۹۳ قانون مدیریت بحران در کشور نداریم و این مهم سبب می‌شود با توجه به آسیب‌پذیری کشور و اقلیمی که در آن قرار داریم آسیب پذیرتر شویم.

از طرفی هم رشد شهرنشینی خود به عنوان فاکتور آسیب‌پذیری است و منجر به کاهش تاب‌آوری در حوادث می‌شود. موضوع جدی که سازمان ملل بر روی آن تاکید می‌کند بحث تاب‌آوری است که در کشور ما با تشکیل این سازمان، به مدیریت بحران می‌شود یک نگاه همه جانبه به قبل، بعد و در حین حادثه داشت.

*: کمبودهای دارویی در استان چه وضعیتی دارد؟

احمدی: هنوز در تامین دارو مشکل کمبود نداریم اما قطعا به دلیل نرخ دلار، قیمت تمام شده افزایش می‌یابد. مهم‌ترین مسئله این است که متاسفانه بیمه‌ها حق بیمه خود را پرداخت نمی‌کنند و داروخانه‌ها با این روند دچار مشکل نقدینگی می‌شوند. در حال حاضر در استان ۱۰ میلیارد تومان از حق بیمه پرداخت نشده که داروخانه‌ها را با مشکل جدی کاهش نقدینگی دچار می‌کند.

در زمینه استوک دارویی برای چند ماه آینده هیچ مشکلی نداریم تجربه نشان دارده که هلال احمر از طریق سلیب سرخ‌ها و ۱۹۰ جمعیت ملی که همکار ما هستند در تامین داروها دچار مشکل نمی‌شود. ضمن اینکه دولت قرار شد ارز مصوب را برای تامین دارو تامین کند که با این اقدام اتفاقی در قیمت‌ها نمی‌افتد و دغدغه ما تنها در تامین است. در تامین داروهای بیماران خاص نیز با نگاه ویژه وزارت بهداشت مشکلی نخواهیم داشت.

*: وضعیت اورژانس هوایی مشهد چگونه است؟

احمدی: وضعیت بالگردی ما در استان خوب است. بالگرد BK به گناباد اضافه شد. ما دو بالگرد در مشهد، یک بالگرد هلال احمر، یک بالگرد اورژانس سبزوار و یک بالگرد نیز در آینده‌ای نزدیک برای تربت حیدریه خریداری خواهد شد که با این اقدام به پنج بالگرد در سطح استان می‌رسیم و از وضعیت اورژانس هوایی نسبتا خوبی برخوردار خواهیم بود.

*: کمک‌های مردمی در هلال احمر چه وضعیتی دارد؟

احمدی: بخشی از کمک‌های مردمی پویش‌ها و فراخوان‌های ملی است که با مجوز دبیرکل و رئیس جمعیت صادر می‌شود؛ به عنوان مثال در بحث سرپل ذهاب تقریبا ۷۶ میلیارد تومان کمک نقدی و ۱۳۷ میلیارد تومان کمک غیرنقدی مردمی در کل کشور جمع آوری شد که مشارکت خوبی از مردم به سمت هلال احمر آمد. استان خراسان رضوی جزو استان سوم کشوری در مجموعه کمک به سرپل ذهاب بود و حدود ۹۲۰ میلیون تومان کمک نقدی داشت.

*: گفته می‌شود بودجه‌های اختصاصی به هلال احمر در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، در این مورد بیشتر توضیح دهید؟

احمدی: تخصیص‌های ما در دو بخش ماده ۱۳ و ۱۲ است. ماده ۱۲ قانون سازمان مدیریت بحران در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که با توجه به تصویب ۵۰۰ میلیارد تومانی مجلس رقم خوبی نیست و ماده ۱۰ قانون نیز به صورت کامل تخصیص پیدا نکرد و تنها به سمت تجهیزات بالگردی سوق یافت.

*: مهم ترین دغدغه‌ای که هلال احمر در حوزه تجهیزات دارد چیست؟

احمدی: بیشترین دغدغه ما تجهیزات انفرادی امدادگران است که به‌دلیل تخصیص اعتبارات ما از سوی سازمان کشوری تامین این تجهیزات بسیار دشوار است. وضعیت ما در حوزه سخت‌افزاری عمومی و گروهی، خودرو وضعیت بدی نیست و تنها نگرانی ما در حال حاضر تجهیز انبارهایی است که به واسطه کمک به ۹۲۰ هزار روستای سرپل ذهاب خالی شدند.

البته دولت اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای تجهیز این انیارها تخصیص داده است که در حال خرید اقلام ۲۲ گانه سبدکالا، معیشتی و بهداشتی هستیم. از طرف دیگر متاسفانه هزینه‌های اجتناب ناپدیر ما مثل سوخت، آب، برق و کار در حال افزایش است که در ستاد تشکیلات در حال مدیریت هستیم تا هزینه‌های تمام شده را به حداقل برسانیم. آنچه ما را به شدت در استان نگران می‌کند وضعیت بلاتکلیف قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران است که در سرپل‌ذهاب شاهد تبعات عدم وجود این قانون بودیم و به‌نظر می‌رسد مجلس باید وقت جدی بگذارد و نمایندگان استان هم تعداد بالایی دارد کمک کنند این لایحه به تصویب برسد تا وضعیت مدیرت حادثه‌ها را با انسجام بیشتری پیگیری کنیم.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.