بلومبرگ در گزارشی از ایران با لحنی طعنه آمیز نوشت: تحریم های آمریکا علیه ایران دست بالا را در بزرگترین میدان گازی جهان به چین بخشید.

تحریم آمریکا علیه ایران، بزرگترین میدان گازی جهان را تقدیم چین کرد

به گزارش قدس آنلاین،خبرگزاری بلومبرگ نوشت: پس از آنکه شرکت توتال فرانسه ناگزیر شد به دلیل تحریم های آمریکا از ایران خارج شود، انتظار می رود شرکت سی ان پی سی چین به سهامدار عمده بزرگترین مخزن گازی جهان تبدیل شود.

شرکت دولتی سی ان پی سی چین که در سال ۲۰۱۶ به همراه توتال و پتروپارس ایران به کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس پیوسته بود، سهام خود را از ۳۰ درصد فعلی افزایش خواهد داد. توتال ابتدا قرار بود مالک ۵۰.۱ درصد از سهام این پروژه باشد، اما به گفته محمد مصطفوی، رئیس بخش سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران، اکنون سی ان پی سی به سهامدار اصلی این پروژه تبدیل خواهد شد. البته شرایط قرارداد هنوز به صورت رسمی تغییر نکرده است.

شرکت توتال که در جولای ۲۰۱۷ این قرارداد را با ایران نهایی کرد، تاکنون حدود ۴۰ میلیون یورو در پروژه مذکور هزینه کرده است، اما تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام و وضع تحریم های جدید علیه ایران توتال را ناگزیر ساخته تا از این قرارداد خارج شود.

دور نخست تحریم های آمریکا علیه ایران هفته گذشته به اجرا گذاشته شد و در ماه نوامبر نیز قرار است تحریم های بیشتری به اجرا گذاشته شود. این تحریم ها، تلاش شرکت های خارجی برای تجارت با ایران را با پیچیدگی های فراوانی مواجه می سازد.

شرکت سی ان پی سی چین از سال ۲۰۰۴ در ایران فعال بوده و در بخش های نفت، گاز و خدمات میادین نفتی ایران فعال بوده است.

شرکت توتال که قبلا در سال ۲۰۰۹ به دلیل تحریم ها از پارس جنوبی خارج شده بود، قرار بود در قالب قرارداد جدید به صورت اولیه یک میلیارد دلار در فاز ۱۱ پارس جنوبی سرمایه گذاری نماید و در نهایت روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز معادل ۴۰۰ هزار بشکه نفت شامل میعانات از این میدان تولید نماید. این قرارداد ۲۰ ساله بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.