قدس آنلاین: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیره رضوی را پیوست فرهنگی همه اقدامات آستان قدس رضوی دانست که در پیاده سازی آن باید تلاش کرد.

سیره رضوی باید در پیوست اقدامات آستان قدس رضوی پیاده سازی شود

به گزارش آستان نیوز، حسن رحیم پور ازغدی در نشستی که پیرامون لزوم پیوست فرهنگی با حضور مدیران آستان قدس رضوی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، بر اجرای فرهنگ، سنت و سیره رضوی در تمامی بخش‌های این مجموعه تاکید کرد.
وی ضمن اشاره به دیدگاه‌های مختلف در قبال پیوست فرهنگی آن را مقوله ای عنوان کرد که در بسیاری موارد هر کس بر اساس دیدگاه‌های اشتباه مصداقی را برای آن تعریف می کند که در این دیدگاه دچار افراط و تفریط می شود.
وی گفت: در بسیاری از موارد زمانی که سازمانی بنیان گذاشته می شود، پیوست فرهنگی به آن سنجاق می شود که این روند کاملا اشتباهی است، در این روش پیوست فرهنگی بسیار محدود خواهد شد و پیوست فرهنگی از تشکیل پایه و اساس سازمان باید آن را همراهی کند.

*پیوست فرهنگی شهر زیارتی
این عضو شورای انقلاب فرهنگی به ورود کمپانی های سرمایه گذار ساختمانی در ساخت پروژه های اماکن مقدس دینی مانند حرمین شریفین مکه و مدینه اشاره کرد که تمامی آرایه های مذهبی را در آن رعایت می کنند و گفت: در پروژه های شهرسازی شهرهای زیارتی این پیوست فرهنگی چگونه باید تعریف شود؟ آیا صرفاً این زیارت باید محدود آن مکان مذهبی شود یا باید تمامی ابعاد جامعه شهری، فرهنگی، اجتماعی و مکان تفریحی و زندگی را در بر بگیرد؟
رحیم پور ازغدی با اشاره به ساخت جامعه شهری در گذشته گفت: در شهرهای اسلامی مکان های گردشگری، بازار، تجاری و تفریحی در حول مراکز دینی و مساجد اعظم تعریف می شده است که اگر غیر از این باشد دین سکولار محسوب می شود.

*نیات واقفان بر اساس پیوست فرهنگ رضوی
وی در سخنان خود به برخی رفتارهای امام رضا(ع) با مردم عادی اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در سر سفره نمی‌نشست مگر اینکه فقیر، همسایه یا غلامی را بر آن سفر دعوت کند، در حالی که آنان را برادران خود خطاب می کرد.
رحیم پورازغدی به رعایت پیوست فرهنگی در نیت وقف از سوی واقفان اشاره کرد و گفت: این مهم باید در وقف‌هایی که از سوی واقفان انجام می‌شود رعایت شود و نیات آنان بر اساس فرهنگ اهل بیت(ع) باشد که اغنیا و فقرا در آن به یک اندازه مرتبه داشته باشند.
وی مهمترین پیوست فرهنگی در شهرهای زیارتی مانند مشهد را مراقبت از موقوفه و جلوگیری از حیف و میل اموال دانست و گفت: اولین اصل در هر پروژه آستان قدس رضوی حفظ حقوق ضعفا و اجرای قانون در مورد اقویا است و پروژه ای که حق الناس در آن ضایع شود و آن ملک برای امام رضا(ع) صرف شود خلاف سنت و سیره رضوی است.

*تعریف پروژه‌ها بر اساس نیاز جامعه
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اجرای پروژه های مناطق محروم بر اساس نیاز مردم باید تعریف شود و وارد پروژه های تجملاتی نباید شد، تاکید کرد: مدیر اسلامی حتی برای پروژه‌های ساختمانی نباید بر اساس قدرت خود عمل کند و باید براساس برادری و برابری عمل کند.
وی گفت: شرافت آستان قدس رضوی شرافت معنوی است که این نوع شرافت در ساختمان های پر تجمل و هزینه های غیر واجب تعریف نشده است.
ازغدی عزت اسلام را در زاهدانه زیستن حاکمان و علما دانست و حکومت اسلامی را حکومتی دانست که امام علی(ع) از آن سخن می گفت.

*پیروی سردمداران حکومتی از رفتار نبوی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سنت و روش پیامبر(ص) در آموختن آموزه های اسلام اشاره کرد و گفت: پیامبر از تمامی شرایطی برای آموزش آموزه‌های اسلام استفاده می‌کردند که از آن جمله می توان به هم بازی شدن ایشان با کودکان اشاره کرد که در حین همراهی آنان چند جمله ای را در خصوص آموزه های اسلامی بیان می کردند.
رحیم پور ازغدی همچنین ساده زیستی مقام معظم رهبری را نمونه ای از پیاده سازی فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) عنوان کرد که هر مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود اولین کسی که خود را به میان مردم می رساند ایشان هستند.
وی با بیان اینکه هر جایی که توحید عقل و عدالت موجود نباشد پیوست فرهنگی از اسلام در آن موجود نیست تصریح کرد: بسیاری از علمای ساده زیست اسلام به معنای واقعی در رفتار و کردار خود اسلام و سیره اهل بیت(ع) را پیاده می کردند که اسلام به وجود چنین افرادی زنده ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.